S sturnus skrev:
I wonder about another thing. Since it's a roof and there are no chimney passages and TS wants to make it 100% tight, how will it cope with moisture diffusion from the building and condensation since there is no ventilation? Do you plan any ventilation holes in the side walls?
From the inside out there's a vapour barrier, insulation, a big air gap ventilated to the outside, tongue and groove (råspont), a watertight membrane (underlagsduk) and finally sheet metal.

The room is ventilated using vents in the walls.

P perror skrev:
a big air gap ventilated to the outside
How is the ventilation solved if it says there are no chimneys in the roof area? In the wall? Without air flow, the gap itself does not work.

S sturnus skrev:
How is the ventilation solved if it says there are no chimneys in the roof area? In the wall? Without air flow, the gap itself does not work.
Well the ventilation of the room is not supposed to pass trough the ceiling. There are continuous soffit vents at the rear and att the front. My air gap is like a mini attic only 50 mm high. It's basically this in half: https://styves.co.za/all-you-need-to-know-about-soffit-ventilation-the/

• Gilla
jakobsbygge
  • Laddar…
Funderat på sedum

• Gilla
Rickard.
  • Laddar…
P perror skrev:
Well the ventilation of the room is not supposed to pass trough the ceiling. There are continuous soffit vents at the rear and att the front. My air gap is like a mini attic only 50 mm high. It's basically this in half: [länk]
So the top edge of the roof doesn't fit against the other wall?

Matti_75 Matti_75 skrev:
Funderat på sedum
Nej. På vissa ställen är det helt perfekt men jag är mitt i en "lövskog" som jag inte tänker tävla emot. Man kanske skulle täcka hela taket med grus och gröna glaskulor🤔

Rickard.
Jag tycker det låter helt perfekt för sedum, skugga, naturlig näring och enligt dig fuktigt.
För mycket sol och torka är det som jävlas med sedum men man måste såklart se över det ibland så inget med rötter får för sig att slå ner sig där så underhållsfritt är det inte så jag förstår om du inte vill ha det.

Grusade tak kan jag verkligen inte rekomendera, det är inte toppen....

Rickard. Rickard. skrev:
Jag tycker det låter helt perfekt för sedum, skugga, naturlig näring och enligt dig fuktigt.
För mycket sol och torka är det som jävlas med sedum men man måste såklart se över det ibland så inget med rötter får för sig att slå ner sig där så underhållsfritt är det inte så jag förstår om du inte vill ha det.

Grusade tak kan jag verkligen inte rekomendera, det är inte toppen....
Vi glider från ämnet som var riskerna med flacka plåttak. Jag har flera "lustiga detaljer" på huset och gott om grönska så jag behöver inte pynta mer med ett sedumtak. Det vore trist om de blev allt för vanliga. Gruset var mest tänkt som ett skämt. Bifogar en bild på hustaket som är ett framtida projekt.

• Plåttak med vågig struktur och några skador, omgivet av trädtoppar. Potentiellt framtida projekt för renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Rickard.
  • Laddar…
Farstatjej90
P perror skrev:
Vi glider från ämnet som var riskerna med flacka plåttak. Jag har flera "lustiga detaljer" på huset och gott om grönska så jag behöver inte pynta mer med ett sedumtak. Det vore trist om de blev allt för vanliga. Gruset var mest tänkt som ett skämt. Bifogar en bild på hustaket som är ett framtida projekt.
Detta är precis en sån bild som hade kunnat postats på Byggahus i en sån där "är det här dolt fel"-tråd

P perror skrev:
I think that for this type of roof the best solution is a PVC roof membrane.
https://gbr.sika.com/en/constructio...ms/single-ply-roofing/pvc-roof-membranes.html
In the case of inverted roofs, no sheet metal will do the trick. And if you live next to a forest, downpipes can get clogged. PVC membranes create a tight basin - like a swimming pool.

Redigerat:
S sturnus skrev:
I think that for this type of roof the best solution is a PVC roof membrane.
[länk]
In the case of inverted roofs, no sheet metal will do the trick. And if you live next to a forest, downpipes can get clogged. PVC membranes create a tight basin - like a swimming pool.
The roof in the picture is beyond saving. It will be redesigned more as a shed roof (pulpettak) with a gutter at the rear. No metal sheeting.

• Gilla
sturnus
  • Laddar…
P perror skrev:
Jag vet att papp är lämpligare men jag vill ha bandtäckning på ett mycket låglutande tak, 3.66 grader. AMA Hus rekommenderar att man inte går under 5.7 grader. Både Mataki och Tecca har underlagsduk som de tycker fungerar ner till tre grader så jag tycker det finns hopp. De säger dock inget om vad man ska lägga ovanpå...

Min fråga är egentligen vilka problem som kan dyka upp och efter hur lång tid. Taket är ca 9x10 m utan genomföringar och rännor. Pulpettak så det finns ingen nock. Snösmältningen kommer att starta på den höga sidan och lär resultera i en isvall på den låga sidan. Min första tanke var att kapillärkrafter skulle kunna leda in vatten i falsarna och via skruvarna nå råsponten som ruttnar men en större risk kanske är att det omväxlande smälter och fryser under plåtarna så att de lyfts. Skulle verkligen uppskatta en "riskbedömning" med faror!

Lösningen på allt verkar vara sömsvetsad rostfri täckning, något jag aldrig hört talas om. Hittar någon firma i stockholmstrakten som håller på med detta men jag bor i Sundsvall.
Det finns ingen möjlighet att höja några takstolar lite så får du några graders extra lutning?

D Drefviken skrev:
Det finns ingen möjlighet att höja några takstolar lite så får du några graders extra lutning?
Det är form före funktion😀 På 9m faller taket 0.5m och jag har en gigantisk stålbalk, HEB 400 i mitten för att kunna ha en tunnare takkonstruktion utan pelare mitt i lokalen. Jag visste ju att jag kunde köra med papptak så jag kommer inte att ändra konstruktionen. Just nu lutar det åt rostfritt eftersom jag tänkt behålla huset tills jag dör.

• Gilla
Drefviken
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.