Ja, som rubriken. Jag tycker att mitt kök är för mörkt.

Bor i radhus, köket ligger åt norr, 70-talshus med dessa lite mindre fönster som återfinns där. Fönstret är dessutom indraget då övervåningen går ut ovanför. Andra delar av huset är förstås ljusa då, men jag har mer och mer börjat irritera mig över att inte köket är så värst ljust. Eller ... på kvällen, nu på sommaren när solen är uppe, inser jag att köket är mycket trevligare...

Vad göra? Jag började fundera på en spegel någonstans för att ta in ljuset, men det var väl lite för kreativt .. var ska jag sätta den? På husgaveln utomhus ;)?

I köket har jag har vita väggar, ljust golv och mahognyfärgade luckor. Funderar på att göra om köket, och kommer då att välja ljusare luckor. Men det är inte där mitt problem sitter.

Jag skulle vilja få in mer ytterljus i köket? Finns det några som helst smarta möjligheter?
 
Öppna upp någon vägg så att ljus kan komma igenom hela våningsplanet?
Vi har vardagsrum och kök på samma våning, och kök i norr, kommer nu att öppna upp väggen mellan rummen och på så sätt får in mera ljus.

/Magnus
 
Hemmakatten
Sätt en spegel som väggskydd mellan över- och underskåp istället för detmaterial, kakel tex, som du har nu. En spegel reflekterar ljuset och köket kommer att upplevas som större.
 
Jo, det är sant, det finns de som öppnar upp en vägg i dessa hus. Då blir markplanet nästan som ett enda rum. Jag har inte varit inne på det av olika orsaker (nyss köpt bokhylla till den väggen), men kanske ett fönster i väggen gör skillnad?

Spegel som väggskydd, smart tänkt. Men har du sett en sådan lösning? Tycker det skulle se lite märkligt ut, men det finns ju iofs glasskivor nu. kanske det.

Men ... f-n, jag vill ju eg ha in lite mer direktljus ...! Finns en möjlighet att sätta större fönster alt dörrar i köket också ...
 
Hemmakatten
Spegel är jätteläckert! Vi har det :) , fast en gråfärgad.
 
Låter coolt med spegel, har du någon bild på hur det ser ut?

/Magnus
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.