Vill ha en väggkontakt i utrymmet (förrådet) under trappan.
Är det bästa att be en elektriker dra en jordad kabel direkt från proppskåpet?
Vad blir en sådan ungefärlig kostnad?
Eller kan jag byta ut trafon till ringklockan (som ändå inte skall användas) mot en väggkontakt?
Trafon är den lilla vita dosan under proppskåpet.
Är det bästa att be en elektriker dra en jordad kabel direkt från proppskåpet?
Vad blir en sådan ungefärlig kostnad?
Eller kan jag byta ut trafon till ringklockan (som ändå inte skall användas) mot en väggkontakt?
Trafon är den lilla vita dosan under proppskåpet.
Det är troligen för klena trådar till trafon, och dessutom oftast bara grundisolerade eftersom den sitter så nära centralen. Tillkalla en elektriker som kan ta bort trafon och ansluta rätt kabel i dess ställe, det bör inte ta mer än en dryg halvtimme.
Medlem
· Västernorrland
· 2 106 inlägg
Det var lika hos mig. Dessutom hade tidigare ägare satt en EKK till diskmaskinen på samma skruvplint. Givetvis åtgärdat nu.
Detta kan också vara en av anledningarna att man har en egen säkring till trafon. Eftersom trafon ofta sitter vid centralen så är det ju enklare att dra ledarna direkt till egen säkring istället för att dela upp till flera förbrukare som måste göras separerat från säkringens skruvplint.
Detta kan också vara en av anledningarna att man har en egen säkring till trafon. Eftersom trafon ofta sitter vid centralen så är det ju enklare att dra ledarna direkt till egen säkring istället för att dela upp till flera förbrukare som måste göras separerat från säkringens skruvplint.
Klicka här för att svara