Vill ha en väggkontakt i utrymmet (förrådet) under trappan.
Är det bästa att be en elektriker dra en jordad kabel direkt från proppskåpet?
Vad blir en sådan ungefärlig kostnad?

Eller kan jag byta ut trafon till ringklockan (som ändå inte skall användas) mot en väggkontakt?
Trafon är den lilla vita dosan under proppskåpet.

• proppskåp.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är inte elektriker. Har du tre tåtar fram till trafon så hade jag kört på dem.

/Johan

Det är troligen för klena trådar till trafon, och dessutom oftast bara grundisolerade eftersom den sitter så nära centralen. Tillkalla en elektriker som kan ta bort trafon och ansluta rätt kabel i dess ställe, det bör inte ta mer än en dryg halvtimme.

fakturerar inte halvtimmar ;)

Kan avsluta tråden med att informera att det fanns tre 1.5 kablar till trafon. Dvs fas, nolla och jord. Den sitter på en egen säkring.
Numera sitter det en jordad vägg kontakt istället för trafo.

Makalöst att någon har lagt en liten ringklocketrafo på en egen säkring ;)

Kanske en rejäl sak. Typ kyrkklocka.

Man kan tro det är designat för en kyrkklocka... 10A propp på den lilla trafon...

Ganska vanligt med egen 10:a till ring-trafo. Har stött på det många ggr, men varför man gör så är en annan sak.

Det var lika hos mig. Dessutom hade tidigare ägare satt en EKK till diskmaskinen på samma skruvplint. Givetvis åtgärdat nu.

Detta kan också vara en av anledningarna att man har en egen säkring till trafon. Eftersom trafon ofta sitter vid centralen så är det ju enklare att dra ledarna direkt till egen säkring istället för att dela upp till flera förbrukare som måste göras separerat från säkringens skruvplint.

Håller med dig, låter som en vettig förklaring till varför man lägger trafon på egen säkring.

Sen är det ju också så att det brukar saknas brytare på den kretsen och då är ju enda chansen att koppla ur en strejkande klocka att skruva ur proppen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.