29 524 läst ·
169 svar
30k läst
169 svar
Vill få raka sågsnitt nu, hjälp med verktygsval
Glöm nu inte att modifiera skenan enligt youtube-klippet jag postade för några sidor sedan. Kul att vi klarade 10 sidor innan du bestämde dig! Lycka till med sågningen, det kommer att bli bra tror jag!
Och den dåliga festoolen som du sen inte längre vill ha kan du dumpa på Alfredo sen, så slipper du själv åka till återvinningen med den.Alfredo skrev:
Men skämt åsido så tror jag dessa sänksågar i lågprissegmentet fyller en plats.
Det är inte speciellt självklart att någon som sågar ett eller något snitt om året ska köpa en festool, blå bosch, eller Makita sänksåg.
Och det kan ju tänkas att man får så gott samma resultat om man bara är lite mer noggrann och "försiktig".
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Intressant, det var "kampanjpris" på sågen tydligen. Istället för 998 kr fick jag hela 3 kr rabatt till 995 kr. Hoppas det kapet inte speglar det sågen gör (appropå göteborgshumor då, höhö). 
Ska bli väldigt spännande att testa denna. Får dock bli imorgon, nu börjar det bli för sent för att såga i lägenhet, och dessutom är det fotbollsderby på tv ;D
Men en unboxing kommer sen
Ska bli väldigt spännande att testa denna. Får dock bli imorgon, nu börjar det bli för sent för att såga i lägenhet, och dessutom är det fotbollsderby på tv ;D
Men en unboxing kommer sen
Jag tror du tvekar, med tanke på att det är mycket pengar för en såg som kanske bara används en gång. Så åk iväg och hyr en sänksåg istället. Du har säkert "Hyrcity" / "Ramirent" eller liknande i närheten. När du sedan fixat dina skivor, kan du fatta beslut om du har behov av en egen.peterwesterlund skrev:Intressant, det var "kampanjpris" på sågen tydligen. Istället för 998 kr fick jag hela 3 kr rabatt till 995 kr. Hoppas det kapet inte speglar det sågen gör (appropå göteborgshumor då, höhö).
Men en unboxing kommer sen![]()
Gör du nu inte det, så sök ordet "snickeri" på Eniro / Hitta. Låt sedan snickeriet såga till dina skivor.
I nuvarande Tempo blir det inte många hyllor gjorda
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
AG A: Antar att hela det inlägget var ett skämt? hö-hö!!
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Tyvärr har inte sänksågen varit helt lätt. Ännu inte lyckats få till något bra snitt med den, och jag har försökt på alla sätt som tagits upp i tråden. Att ritsa och såga baklänges gav bara sämre snitt. Det absolut bästa hittills har varit att såga framåt extremt långsamt. Att mäta upp exakt var man ska såga är inte heller lätt. Att såga av gummilisten för exakt mätning hjälper ju inte mycket när man ändå inte ska lägga gummilisten exakt där snittet slutar, man måste ju mäta med klingans bredd och det blir en fri uppskattning där. Sen är det inte lätt att få skenan att ligga still, man kan ju använda tvingarna till skenan men då måste man vara på ett bord som är mindre än skenan där tvingarna kan fästa i. Det är överlag lite bökigt med att hitta rätt balans för skenan och bra sågställning. Man ska helst få det perfekta snittet första försöket för att allt förarbete ska vara värt det. Annars måste man göra om allt förarbete, om man ska hålla på med tvingar och lägga upp extra material under som håller uppe skenan där det man sågar i inte är osv. Jag prövade flytta till stora köksbordet med en gipsskiva under men när jag då körde så rörde sig allting under tiden jag sågade...
Det är även väldigt svårt vid ytterkanten där den vita ytan lätt lossnar.
Ser inte hur något av ovanstående problem hade hjälpts med en dyrare modell. Kanske då att ha en 48 tandad klinga istället, det kanske får bli ett sånt inköp för att få snyggare snitt. Och hoppas på att det då räcker med ett försökt, då är det värt allt förarbete.
Ser inte hur något av ovanstående problem hade hjälpts med en dyrare modell. Kanske då att ha en 48 tandad klinga istället, det kanske får bli ett sånt inköp för att få snyggare snitt. Och hoppas på att det då räcker med ett försökt, då är det värt allt förarbete.
Tejpar du?peterwesterlund skrev:
Lägger du skenan på "sparabiten" så blir det väl rätt oavsett klingans bredd, om jag nu inte missuppfattar dig.peterwesterlund skrev:
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Ja jo det är iof sant.. Bara det att den biten är så liten, andra biten är mycket större och passar bättre att skenan ligger på. Men ja, kanske får tänka om nästa gång.
Har inte prövat med tejp iof..förstod inte det som att det skulle användas med sänksåg.
Har inte prövat med tejp iof..förstod inte det som att det skulle användas med sänksåg.
Då lägger du skenan på fel sida. Skenan skall ligga på den bit som du "vill ha". Dvs om ett hyllplan skall bli 250 mm långt, då lägger du skenan på den sidan skall vara 250 mm. Då skall gummilisten ligga precis på linjen om du har kapat av den rätt.peterwesterlund skrev:Att mäta upp exakt var man ska såga är inte heller lätt. Att såga av gummilisten för exakt mätning hjälper ju inte mycket när man ändå inte ska lägga gummilisten exakt där snittet slutar, man måste ju mäta med klingans bredd och det blir en fri uppskattning där. Sen är det inte lätt att få skenan att ligga still, man kan ju använda tvingarna till skenan men då måste man vara på ett bord som är mindre än skenan där tvingarna kan fästa i. Det är överlag lite bökigt med att hitta rätt balans för skenan och bra sågställning.
Jag har aldrig använt tvingar till min sänksåg och skenan har nästan alltid legat stilla. I de få fall den inte gjort det, vet jag med mig att det är jag själv som knuffat till den. (Jag har inte ens tvingar till den.)
På dyrare skenor finns det en mjukare gummilist under skenan som ökar friktionen mellan skenan och materialet den ligger på. Finns det inte på din skena?
Tejp på kanten kan hjälpa för att hålla kvar den. Då får man förstås vara försiktig när man tar bort tejpen.
Redigerat:
Medlem
· Halland
· 4 006 inlägg
Du måste lägga skenan på den biten du skall ha annars blir inte snitten bra. Det är liksom vitsen med skenan att man lägger den så att gummilisten ligger exakt där man vill såga, listen på skenan förhindrar att det flisar sig.
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Det är mjuka kanter under som ska hålla friktionen ja. Men problemet är ju att materialet glider med hela skenan och allt. Och visst, hela skeppet med material + sänksåg är ju en stor klump, men hela skeppet/klumpen rör sig på bordet framåt.
Som jag skrev i inlägg #66, om man vill kapa bitar som är för smala för skenan att ligga på, så lägger man bara en bit som är lika tjock brevid och låter skenan ligga både på denna bit och på den bit som man ska kapa till.