29 521 läst ·
169 svar
30k läst
169 svar
Vill få raka sågsnitt nu, hjälp med verktygsval
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Nu är jag trött på icke raka sågsnitt. Jag har kämpat med sticksåg, ja även med det där hjälpmedlet som man sätter mot kanten men som inte hjälper ett dugg. Har även försökt med två olika handsågar.
Jag bor litet så kan inte ha några enorma produkter men jag funderar lite på en såndär "portabel" borscirkelsåg. Men frågan är hur fina snitten är, jag vill kunna få lika fina snitt som med en sticksåg, men raka.
Någon som har förslag på maskin? Kanske finns maskiner jag inte ens vet om finns, så vill kolla vad som rekommenderas för mitt behov.
Jag bor litet så kan inte ha några enorma produkter men jag funderar lite på en såndär "portabel" borscirkelsåg. Men frågan är hur fina snitten är, jag vill kunna få lika fina snitt som med en sticksåg, men raka.
Någon som har förslag på maskin? Kanske finns maskiner jag inte ens vet om finns, så vill kolla vad som rekommenderas för mitt behov.
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Okej, typ denna: http://www.jula.se/catalog/verktyg-...er/sagar/elektriska-sanksagar/sanksag-020189/-RB- skrev:
Ger den fina snitt? Det är lite "finsnickeri" jag behöver det till. Och hur gör jag med arbetspositionen, kan ju inte såga på golvet. Tveksam på om jag kan ha den där på min Black&Decker ihopfällbara arbetsbänk. Är det nått specialbord man egentligen bör köpa till?
Produkter som diskuteras: "arbetsbänk"
Arbetsbord Master 600 Wolfcraft
Ergonomiskt bord för varje kroppshålling
1 999 kr inkl moms
Läs mer
Om kravet på snittet är i paritet med en sticksåg så duger det mesta. Med din kravspec så är sänksåg det givna valet, snittet blir dock oerhört mycket bättre än med en sticksåg.
Sen skulle jag rekommendera en märkesmaskin, Blå Bosch eller Festool t.ex.
Sen skulle jag rekommendera en märkesmaskin, Blå Bosch eller Festool t.ex.
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Jo att Blå Bosch eller Festool är att rekommenderas är väl ganska givet så länge ingen budget finns. Men därför jag ville fråga om t ex den där på Jula också duger eller om den inte klarar jobbet att göra raka fina snitt, som är själva huvuduppgiften?
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
En sänksåg är perfekt för dig. Skaffa ett billigt hyllplan i exempelvis furu som "offerskiva" att lägga under ditt ämne. Du sågar ner någon millimeter i den och kan då jobba på golvet utan bekymmer.
Jag hade inte köpt en budgetvariant utan försökt hitta en bra deal på en Makita SP6000 eller liknande.
Jag hade inte köpt en budgetvariant utan försökt hitta en bra deal på en Makita SP6000 eller liknande.
Det är inte sänksågen som är svaret på ditt problem, det är kombinationen cirkelsåg + sågskena. Dock är det viktigt att notera att en cirkelsåg och en sticksåg fyller olika funktioner. En av fördelarna med cirkelsågen är raka och räta snitt, men den sågar å andra sidan bara rakt fram, i stort sett.
Redigerat:
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Hur får jag skivan att sitta fast och hur får jag materialet att ligga rakt med spåret? Är bordscirkelsåg egentligen bättre, men mer otympligt?
Edit: thomasx: Såga rakt fram ska jag bara göra så det låter bra.
Edit: thomasx: Såga rakt fram ska jag bara göra så det låter bra.
De som använder de dyraste finaste verktygen är generellt okunniga hobby-/hemsnickare. Kanske vill de mest skryta med sin fina verktygsarsenal, eller tror de att det är verktygen som gör en till en duktig snickare.
Fina och raka snitt kan man få med alla sågar, även billiga dito. Givetvis förenklar en sticksåg vissa arbeten, en kap/gersåg andra.
Har man svårt att få till raka, snygga snitt är det sågtypen eller personen bakom den som är felet. Inte priset på sågen.
Fina och raka snitt kan man få med alla sågar, även billiga dito. Givetvis förenklar en sticksåg vissa arbeten, en kap/gersåg andra.
Har man svårt att få till raka, snygga snitt är det sågtypen eller personen bakom den som är felet. Inte priset på sågen.
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Jag är ju helt uppenbart okunnig/oskicklig när det gäller sågning. Har verkligen försökt få till det rakt men det är svårt. Speciellt på blanka underlag för sticksågen som dessa hyllplan för köksskåp.
Trots att det rekommenderas sänksåg här känner jag mig ändå lite tveksam till det måste jag säga. Gillar mer iden att bara kunna lägga materialet mot en kant och skjuta rakt fram. Behöver inte hålla på att fästa allt med tvingar och ha en skiva under osv. Prismässigt är det ju ingen större skillnad, det är bara att bordet tar mer plats. Det enda jag oroar mig över nu är hur fint snittet blir. Är det så att man brukar ha olika fina klingor och så eller, är det utbytbart på bordscirkelsågar?
Trots att det rekommenderas sänksåg här känner jag mig ändå lite tveksam till det måste jag säga. Gillar mer iden att bara kunna lägga materialet mot en kant och skjuta rakt fram. Behöver inte hålla på att fästa allt med tvingar och ha en skiva under osv. Prismässigt är det ju ingen större skillnad, det är bara att bordet tar mer plats. Det enda jag oroar mig över nu är hur fint snittet blir. Är det så att man brukar ha olika fina klingor och så eller, är det utbytbart på bordscirkelsågar?