3 594 läst ·
25 svar
4k läst
25 svar
Vill dra in jord, vad mer måste göras?
Sida 1 av 2
Hej
Jag har ett hus från -61. I väggarna går plåtrör, jag har endast jord i kök och badrum och elcentralen (med huvudsäkringar) sitter i ett skåp i källaren.
Jag vill gärna låta dra in jord i alla rum. Men vad säger reglerna? Får en elektriker bara dra jordkablar eller måste mer göras? Tänker på saker som:
- måste plåtrören bytas ut till flexrör?
- måste alla trådar dras om när man gör detta (dvs nya fas- och nolltrådar)?
- måste proppskåpet bytas ut mot automatsäkringar?
- måste huvudsäkringarna flyttas ut ur huset (har för mig jag hört det nånstans)?
Något annat jag missat?
Tacksam för svar.
Jag har ett hus från -61. I väggarna går plåtrör, jag har endast jord i kök och badrum och elcentralen (med huvudsäkringar) sitter i ett skåp i källaren.
Jag vill gärna låta dra in jord i alla rum. Men vad säger reglerna? Får en elektriker bara dra jordkablar eller måste mer göras? Tänker på saker som:
- måste huvudsäkringarna flyttas ut ur huset (har för mig jag hört det nånstans)?
Något annat jag missat?
Tacksam för svar.
Nej, men med hög sanolikhet måste man göra det, då plåtrören kan vara trånga, ha snäva böjar och i allmänhet bara jävlas. Jag har bytt alla plåtrören till plast hemma iom renoveringen.
Samma som ovan. Det är lättast att göra så. Kanske tom kan nyttja dom som dragtrådar.
Nej, men bör kompletteras med Jordfelsbrytare.
Det tror jag inte, dessutom borde du ha fjärravläsning nu, så då minskar behovet av tillgång.
Nej, men med hög sanolikhet måste man göra det, då plåtrören kan vara trånga, ha snäva böjar och i allmänhet bara jävlas. Jag har bytt alla plåtrören till plast hemma iom renoveringen.
Samma som ovan. Det är lättast att göra så. Kanske tom kan nyttja dom som dragtrådar.
Nej, men bör kompletteras med Jordfelsbrytare.
Det tror jag inte, dessutom borde du ha fjärravläsning nu, så då minskar behovet av tillgång.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 879 inlägg
Inget av detta krävs för att dra jord till uttagen, om allt gammalt är friskt förstås.
Däremot krävs installation av JFB vid en sådan här omfattande ändring.
Däremot krävs installation av JFB vid en sådan här omfattande ändring.
En jordfelsbrytare finns i och med att golvvärme installerades i badrummet. Jag antar att den gäller för alla grupper i huset och inte bara den som går till badrummet, är det så?Bo.Siltberg skrev:
Det beror på.fuselage skrev:
Rätt vanligt att man sätter en Personskyddsbrytare för enbart gruppen badrummet/golvvärme. en PSK är 2moduler bred, en JFB för centralen är 4moduler bred.
Ta ett kort på den så kanske man kan avgöra om den täcker centralen eller endast en grupp.
//Erik
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Med största sannolikhet går det bra att dra tråd i de befintliga rören. Med fördel använder man det gamla kablaget som dragtråd och byter alltså även ledningarna för fas och noll. Att rören behöver bytas tror jag inte på
Jag har dragit nytt kablage i ett hus från -43 med metallrör, alla omdragningar fungerade fin-fint. Det kan givetvis bli problem om de ursprungliga elektrikerna gjort någon dålig böj på rören eller så, men generellt sett ska det nog gå rätt bra att nyttja de gamla rören.
Går det 4-5 ledare i dagsläget i ett rör och det nu ska in en extra kan det dock bli lite trångt, då de gamla metallrören är lite trängre en moderna VP-rör.
River man någon vägg eller så bör man dock passa på att byta gamla metallrör mot plast för elsäkerhetens skull. Men för att endast dra in jordledare tycker jag det är överkurs att riva ner väggar för att byta rören.
JFB är en verkligt verkligt god ide, ja.
Går det 4-5 ledare i dagsläget i ett rör och det nu ska in en extra kan det dock bli lite trångt, då de gamla metallrören är lite trängre en moderna VP-rör.
River man någon vägg eller så bör man dock passa på att byta gamla metallrör mot plast för elsäkerhetens skull. Men för att endast dra in jordledare tycker jag det är överkurs att riva ner väggar för att byta rören.
JFB är en verkligt verkligt god ide, ja.
Vet inte. Har bara sett hur det ser ut vid dosorna och kunnat konstatera att det är någon form av metall.corre skrev:
corre skrev:
Ska försöka få till en bild på den när jag kommer hem ikväll. Tackar för hjälpsamheten!
Har tittat på min JFB nu. Det stod att den hade 2 poler, vet inte om det är samma sak. Den var något bredare än sockeln till en porslinspropp om det säger något? Har bild på den men i mobilen, kan inte skicka som epost från den. Ska se om jag kan få upp en bild under dagen, ifall det behövs.corre skrev:
2-polig, då skyddar den enbart en grupp, troligtvis till golvvärmen.
Ok. Tackar för svaret. Då måste alltså en sån installeras också om en elektriker vill dra in jord? Hm, tar jag hem en elektriker hittar han säkert massa andra saker han vill ändra. Förra killen som var hemma svor över att de valde att styra med fasen, kanske åker på att dra om hela alltet.snaggletooth skrev:
Jaja, nu är jag i alla fall lite mer påläst. Tack alla!