Hej,

Har gjort en skiss på hur mitt framtida badrum kan se ut. Skulle uppskatta kommentarer och synpunkter. Bastu blir på ca 2 m2 och jag märkte till min förvåning att tylös minsta aggregat är för litet :)


Badrumskiss.jpg
 
Jag skulle funderat på att sätta bastuagregatet längst upp till vänster. Då skulle du i nedkanten av ritningen, ev kunna få plats med två nivåer att sitta på...
 
Är badrummet befintligt och ska byggas om? De 2 måtten 6X5 och 5X20 är det fönster? Måste du ha dubbla handfat? Frågorna kommer av tanken att byta plats på handfat och dusch, då kan du flytta dörren :)
 
PCLarsson:

Bra tänkt! Tack.

Med två lavar på 1,2m kan man ju klämma in 4 pers om man inte har nått emot lite närkontakt :p

morsan:
Ja, det är ett befintligt badrum som ska byggas om. Idag är rummet delat med ett separat "toa-rum" i den högra delen.
Måtten på nord väggen är fönster.
Altså sätta dörren där duschen är och ett mindre handfat där dörren är?
 
Redigerat:
Nej, byta plats på handfat och dusch, men det beror lite på avloppen också. Då kah du flytta dörren på långväggen lite mot nuvarande dusch och sätta en lav till under fönstret.. Jag tänkte att det kanske inte är så bra att ha aggregatet under fönstret.
 
Golvet är idag plastmatta på träbjälklag och under finns bara krypgrund så jag har möjlighet att flytta avloppen som jag vill. Jag har bergvärme pump och det kommer gjutas in vattenburen golvvärme vid rusten.

Så några fler skisser, den här gången har jag inte orkat pilla i paint :)


20110215292.jpg

Eller

20110215289.jpg

Nu har jag utökat bredden på bastun til 1.4m. Lite mer plats i bastu men det blev lite svårare att få plats med allt det andra i badrummet...

Alla kommentarer uppskattas!
 
Personligen tycker jag den nedersta skissen är bäst. Där har jag ritat in ett skåp till vänster om toan. Och en handdukstork väggen rett innanför dörren. Kommer också vara vattenvärmd.
Jag ser att det blir väldigt lite plats framför toaletten men eftersom duschhörnan går att svänga inn accepterar jag det.

1 cm på pappret är 25 cm. Hur mycket plats ska man ha mellan väggen och toan? Och andra inventarier?
 
Här kommer mitt andra försök till svar - det första seglar formodligen i cyberrymden.

Jag skulle kombinera dina två förslag enligt min (otroligt proffsiga) skiss :blushing: nedan

Bastudörren kommer alltid att vara stängd så därför kommer du att kunna ha handdukstork på valfri sida om dörren
En annan fördel som jag ser det är att du inte får ett handfat (med tillhörande rak, tand, hår- attiraljer) rakt i synfältet när du kommer in i toan. Där kan du ha snygg förvaring eller dyl.

Hur långt ifrån väggen du skall ha toan? Jag gjorde som så... att när jag utförde nummer två och tyckte att jag satt bekvämt, så mätte jag med tumstock alla parametrar. Vilket betyder att vår toastol sitter ganska långt från närmaste vägg i sidled för att kunna "bre ut sig" :cool:

På detta sätt får du snyggaste bastu layouten - enligt din skiss 1 på det rutade pappret.
 
  • bastuskiss1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Eftersom jag gillar att kunna ligga ner i bastun (om än så med böjda ben) så gillar jag din första variant bäst. Dubbla handfat känns overkill om man inte räknar med att två personer måste göra sig iordning samtidigt. När det gäller avstånd till fasta förmål från WC så har jag sett uppgifter om 400 mm från centrum på WC, om kraven kring handikappanpassning skulle ha spelat in så hade det varit betydligt mer. Fördelen med din första skiss och den tredje är att det inte blir någon direkt siktlinje från bastun till WC-stolen. Vill man kan man ju alltid bygga upp en halvvägg (kanske 900 hög) bredvid WC om man vill ge lite privatliv till den som nyttjar den.
 
Hej och tack för alla komentarer. Nu har jag tänkt lite mer och kommit upp med en bra lösning. Tycker jag iaf :)

20110218307.jpg

Dusch hörnan gick bort eftersom den har dörrar som öppnas utåt, det finns helt enkelt inte plats till det. Bastun ger bekväm plats till 2 pers. Ljus insläpp och utsikt genom båda fönstren eftersom bastu dörren är i glas. Likaså får badrummet också nytta av fönstret i bastun. Med innåtgående dörr till duschen kan jag plassera handfatet helt in till duschväggen. Duschen blir rejält stor med plats til 2pers om man vill det :blushing:

Enda minuset är att man har toaletten direkt till höger när man kommer in. Men man måste ju ha en toalett...
 
Lite kommentarer:

Var skall du ha förvaringen? Handdukar, extra schampo, odyl.
Det finns duschväggar som du viker inåt
Jag tycker fortsättningsvis att bastulösningen med aggregatet i mitten är snyggast, samt att du då får dörren i mitten av väggen och får möjlighet till utrymmen där på sidorna.

Bifogat lite bilder.
 
  • Sunsaunaemail.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • lasiseina.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En till inspirations bild som jag hittade: Denna bastun är 2.20 bred och 1,80 djup.
 
  • tilasuunnittelu.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Glasvägg är trevligt, speciellt i en mindre bastu. Men om någon behöver sitta på toaletten samtidigt som andra bastar kan det kanske kännas lite "obekvämt".
 
Jo, att göra behovet när någon ser på är något som jag tror är reserverat för hundar och kanske andra djur. Jag klarar inte av det iaf.

Men hursomhelst grymmt snygga bilder! Jag tror jag kommer gå för att ha bastu dörren som den är plasserad idag. För fönstret tar ändå bort möjligheten att använda den väggen til något annat. Och jag tror bastu ytan är för liten för att ha den lösningen med bastu lav på båda sidor. Men jag hinner nog tänka mer på saken innan jag drar igång. Håller på å monterar ikea kök nu och när jag blir trött på det kan man skissa lite.

Takk för inspirations bilderna.
 
Redigerat:
Vart kommer inspirationsbilderna ifrån?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.