Byggahus.se

Vill bli snickare

1. Alxb
    Husägare · 9 inlägg

Alxb

Husägare
    Låter som en bra idé! Om du inte hittar någon som tar in en traditionell lärling så sök vuxen utbildning hos komvux!

2. G
    Medlem · 16 inlägg

Grief13

Medlem
    hjälper dom en med lärlingsplats sen då? Har du behövt ta mycket studielån? Om man får fråga, vad får du ca ut i lön nu när du går som lärling?

3. Alxb
    Husägare · 9 inlägg

Alxb

Husägare
    Ja där jag gick min utbildning hjälpte dom till med plats om man inte hade någon. Jag tog CSN lån och det var det värt. Gick ut på praktik 6 månader och fick anställning efter min skolgång som va 1 år. Idag ligger jag på 88% av lön

• Laddar…
  4. L
    Medlem · 2 inlägg

Lucas Dahlström

Medlem
    Tjena! Befinner mig i samma sits jag just nu, hur gick det för dig? hur gjorde du?

Har en dotter, sambo och bor i lägenhet, 21 år gammal och vill mer än gärna skola om mig till snickare.
    Gick bygg 1 månad men slutade lika snabbt som jag började pga att mina klasskamrater var rena stolpskott som sänkte mitt mående något otroligt.

Har gymnasieutbildning inom samhälle/psykologi, jobbat i byggvaruhandel i 3 år.

om du finner tiden skulle det vara jätte schysst med svar antingen här eller på min mail - Lcsdahlstrom@gmail.com

Mvh

Lucas Dahlström

5. G
    Medlem · 16 inlägg

Grief13

Medlem
    Jag är i samma sits själv.
    28 år 3 barn, föräldraledig fru och dyrt hus.
    Har mailat ett par firmor men verkar svårt i dagsläget att få en traditionell lärlingstjänt. Att gå typ Movant eller liknande är inte aktuellt då jag inte överlever på CSN i dagsläget.

• Laddar…
  6. L
    Medlem · 2 inlägg

Lucas Dahlström

Medlem
    Har samma problem med inkomstfrågan…

går inte runt med csn här heller tyvärr

7. G
    Medlem · 16 inlägg

Grief13

Medlem

Hörde från annat håll att man kan få 80% av lönen som trad. lärling. Men vet inte vad standard ingångslön är riktigt. Det hade nog funkat för mig om ingångslönen är okej. Tråkigt att det ska vara så svårt att komma intill ett yrke där det behövs folk när man verkligen vill.

• Laddar…
  8. F
    Medlem · Östergötland · 570 inlägg

fribygg

Medlem
    Då jag arbetat som snickare (2016-2017)har jag varit fullbetald enl avtal trots att jag saknar formell utbildning och yrkesbevis.

• Laddar…
  9. H
    Medlem · Västra Götaland · 2 415 inlägg

HEM2121

Medlem
    Det är klart att du ska satsa på en utbildning för att få ett arbete som du trivs med. Kanske lite knapert med pengar några år men det är det säkert värt, det är ju din framtid du satsar på. Du kan säkert få lite extra jobb vid sidan av också, det behöver ju inte vara snickeriarbete. Satsa, du kommer inte att ångra dig!

10. Totte_S
    Medlem · Kalmar · 1 378 inlägg

Totte_S

Medlem
    Får man till ekonomin - vilket kan vara rätt svårt om man är yngre med små barn och inte hunnit bygga marginaler - så skall! man byta bort ett yrke man inte trivs med. Jag sa upp mig som 47-åring och pluggade ett år med max csn, vilket är ca 14000kr/månad om man är över 25.
    Började som elektrikerlärling direkt efter utbildningen och fick då ut ungefär samma dvs 14000.
    Byggnadsavtalet och en del installationsyrken är mer gynnsamt för vuxna, då de har vuxenlärling som begrepp i avtalet, med ca 2000kr mer per månad än om man kommer direkt från gymnasiet. Det har inte elinstallationsavtalet!

11. F
    Medlem · Östergötland · 570 inlägg

fribygg

Medlem
    Som snickare går det bra att vara fullbetald utan lärlingstid, det är väl vad man kan och vill producera som är intressant om man ska få jobb.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.