14 304 läst ·
77 svar
14k läst
77 svar
Vilket verktyg vill du bli av med?
Ang Jula ja.... Jag köpte förra året en fettspruta... Med patroner till denne....
Glad som en lärka så skulle jag montera ihop den, eftersom den jag haft tidigare lämnades tillbaka till dess ägare (Min far) så hade jag ingen spruta att använda till husvagnen, åkgräsklipparen mfl.... Började liksom bli smörjtorrt....
Nåväl, glad som en lärka att äntligen ha fått Rö-n ur vagnen och köpt en....
Monterar dit patronen, skruvar dit bakre pluggen , den med draget på.... Och ska testa.... POFF.... fettpatronen gick åt h-e.... Det var som att det var en enda stor luftbubbla i den.... fett överallt ... fan.....
Nåväl rengjorde sprutan, köpte nya patroner på biltema,, och se på f-n.... Nu är det smort på alla ställen.....
Glad som en lärka så skulle jag montera ihop den, eftersom den jag haft tidigare lämnades tillbaka till dess ägare (Min far) så hade jag ingen spruta att använda till husvagnen, åkgräsklipparen mfl.... Började liksom bli smörjtorrt....
Nåväl, glad som en lärka att äntligen ha fått Rö-n ur vagnen och köpt en....
Monterar dit patronen, skruvar dit bakre pluggen , den med draget på.... Och ska testa.... POFF.... fettpatronen gick åt h-e.... Det var som att det var en enda stor luftbubbla i den.... fett överallt ... fan.....
Nåväl rengjorde sprutan, köpte nya patroner på biltema,, och se på f-n.... Nu är det smort på alla ställen.....
Apropå Jula så köpte jag för nåt år sedan en byggcentral med automatsäkringar och hela köret, första dagen jag skulle stoppa i sladden i den så gick plasten sönder vid handtaget.
Den var gjord i lövtunn jättespröd plast som absolut inte gillade minusgrader.
Den var gjord i lövtunn jättespröd plast som absolut inte gillade minusgrader.
ja fy. Lyckades knäcka först den ena och sen den andra vid allra första försöket, med en hand. Och nej, jag är inte så stark. Bara att åka tillbaka och reklamera, bytte till biltemas klassiska sortens tving istället och de är helt ok. Men jag gissar att snabbtvingar lite generellt egentligen ska ses som nån sorts tillfälligt håll-ihop-när-du-har-en-hand-för-lite tills man kan sätta riktig tving på vad man nu än fixar med.tompas11 skrev:
Biltemas blåa enhandstvingar är rätt kända för att gå sönder så fort man tar i lite extra. Precis som du skriver behövs det inget idiotvåldande med båda händerna, utan de flesta klarar av att ha sönder Biltema-tvingarna med en hand.
Alla mina biltema-tvingar är numera trasiga. Ett dåligt köp helt enkelt.
Men jag har två st av de utgångna Bessey-kopierna som Biltema hade i sortimentet förut.
Dom har 450kg i presskraft, håller något grymt hårt presstryck helt enkelt och går nog inte att ta sönder utan att man helt har bestämt sig för att ta sönder dom och alltså använder verktyg och övervåld med detta i sikte.
Jag är lite lessen att jag inte köpte fler medan dom fanns.
Men jag har två st av de utgångna Bessey-kopierna som Biltema hade i sortimentet förut.
Dom har 450kg i presskraft, håller något grymt hårt presstryck helt enkelt och går nog inte att ta sönder utan att man helt har bestämt sig för att ta sönder dom och alltså använder verktyg och övervåld med detta i sikte.
Hann med o köpa 8 st av dessa o dom är helt perfekta. Använde dom senast idag. Dom tål även att glömmas ute....Mikael_L skrev:Biltemas blåa enhandstvingar är rätt kända för att gå sönder så fort man tar i lite extra. Precis som du skriver behövs det inget idiotvåldande med båda händerna, utan de flesta klarar av att ha sönder Biltema-tvingarna med en hand.
Vem av er malmöiter är det nu som behöver bli av med verktyg?
http://www.blocket.se/malmo/Hilti_festool_makita_bosch__billigt_34930895.htm?ca=22&w=2

http://www.blocket.se/malmo/Hilti_festool_makita_bosch__billigt_34930895.htm?ca=22&w=2

Fogsprutor for sig visst en riktig släng av sleven, kanske för att det mest finns billiga skräpvarianter överallt i butikerna, jag har en 200 kronors handjagad och en batteridriven dewalt, de funkar finfint. Sen hade jag en henkel i plast också som var helt ok för 49:- tror jag den kostade, bara det inte var för trögflytande massa. Men häromsistens när jag skulle dra tillbaka pressen for toppen av och delar gick åt alla håll, hittade inte igen alla delar sen. Förresten så hade den ett ihopfällbart handtag och det var skräp, men jag fixerade det med två skruvar rätt genom plasten sen var det inget problem heller. Skräpfogsprutorna från äldre dar har jag slängt för länge sen. Det som förvånar mig mest är hur ofta man ser "proffs" med sådana skräpsprutor.
Haha, minns när jag beställde en kofot från Biltema på den tiden dom hade postorder. De såg likadan ut som min pappas kofot vilken var riktigt bra. Den hade också 10 års garanti så det måste ju vara bra kvalite tänkte jag. När jag fick den märkte jag dock att ändarna vid klysen var ett par mm olika långa och att brytänden var flera mm tjock och dessutom olika tjock från en sida till andra. Efter lite slipning så var den i alla fall geometriskt korrekt. När jag försökte dra ut några gamla 6-tums spikar så gick materialet sönder i klysen så det blev ett cirkulärt hål. Går knappt att få någon spik att fastna där nu.carl-johan skrev:Mitt sämsta verkyg var en blå kofot inköpt på Jula för ca 50 kronor.
Jag skulle riva ett badrum och tänkte att hur kan man misslyckas med att tillverka en kofot? Det är ju bara en bit stål som är vass i ena änden och kluven i den andra så här borde man kunna välja budgetmodellen och komma undan med det
Totalt värdelös. Spikurdragaren fungerade inte. De två halvorna på skikurdragaren var olika långa och för långt isär.
Den vassa änden var inte vass.
Den var ergonomiskt helt åt he**ete och slutade sina dagar efter blott en halvtimme. Jag skulle riva en garderob och tog i för kung och fosterland och krökte bräckjärnet som en hästsko.
Efter ytterligare en biltur till Jula kom jag hem med en Hultafors som var 10 gånger så dyr och minst 10 gånger så bra. Jag vet inte hur Hultafors har lyckats, men det är nog det mest perfekta handverktyget jag äger. Den är liksom jord för att riva![]()
Nu till detta med 10 års garanti. Det har blivit allt vanligare med tiden och jag tror det fungerar för företagen för vilka orkar skicka/åka tillbaka med grejerna, stå i en jobbig reklamationskö för att sedan få exakt samma skrot tillbaka. Vissa idealister kanske utnyttjar det men jag orkar då inte. Så för mig är "10 års garanti" snarare en indikation på att inte köpa det. Hellre dyrt med kvalite så man får jobba med glädje utan att tänka på verktyget.
Hultafors kofot är vacker att se på och ännu skönare att använda. För många år sen så var jag på classe-i-sjön och kollad ekofötter och fick se nån sån där billighetsvariant för några tior och jag kunde inte förstå hur nån kunde köpa en sån: det var ju så uppenbart att den var värdelös. Vinkeln på spikutdragaren i 'klöven' var ju typ 30 grader, under vilken spik eller planka skulle man kunna få in den? Uppenbarligen bara användbar som klubba... Och bredvid den en Hultafors röd för flera hundra, vacker, dyr och åtråvärd.
Men för ett halvår sen var jag inne en akutvända igen på classe-i-sjön för att skaffa lite billiga grejer till att stressriva ett kök och hittar då en billig kofot med korrekt geometri. Funkade utmärkt, även om jag såklart hellre vill ha en Hultafors eller Gränsfors..
Men för ett halvår sen var jag inne en akutvända igen på classe-i-sjön för att skaffa lite billiga grejer till att stressriva ett kök och hittar då en billig kofot med korrekt geometri. Funkade utmärkt, även om jag såklart hellre vill ha en Hultafors eller Gränsfors..