Jag har ca 40 st mdfskivor i bredd 350mm och längder mellan 420 till 2200mm som jag behöver göra ett vinkelrätt urspårning ur enligt bild nedan. Ca 20x40 och sedan ungefär som den streckade linjen. Den streckade linjen är inte så viktig då denna kommer att bli dold (samt den jag känner mig minst oroad för.
Frågan är bara hur jag på ett repetitivt sätt ska kunna göra detta.
Hade det bara varit 420mm bitarna så hade jag åkt och köpt en bandsåg och löst det på så sätt. Men tror inte riktigt att det kommer att bli rakt med bitarna som är över 2m.
Om man använder en bordssåg så är jag rädd för att man ska se "rundningen" på klingan.
Jag har tillgång till sänksåg, sticksåg, fräs, multiverktyg samt bordsåg.
Någon som har en bra och klurig ide på hur man skulle kunna lösa detta. Skulle det involvera att jag behöver köpa något nytt verktyg så skulle jag ju inte gråta för det
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Frågan är bara hur jag på ett repetitivt sätt ska kunna göra detta.
Hade det bara varit 420mm bitarna så hade jag åkt och köpt en bandsåg och löst det på så sätt. Men tror inte riktigt att det kommer att bli rakt med bitarna som är över 2m.
Om man använder en bordssåg så är jag rädd för att man ska se "rundningen" på klingan.
Jag har tillgång till sänksåg, sticksåg, fräs, multiverktyg samt bordsåg.
Någon som har en bra och klurig ide på hur man skulle kunna lösa detta. Skulle det involvera att jag behöver köpa något nytt verktyg så skulle jag ju inte gråta för det
Hade det inte funkat att såga 90 gradersvinkeln på bordssågen, flera bitar åt gången sammanhållen med tving, och gjort en fräsmall för resten? Bordssågen skulle alltså göra så man slipper rundningen i hörnet. Min första tanke.
Jo tanken har slagit mig också. Dock är ju frågan hur jag gör med 2m bitarna. Ställer jag dem på högkant lär det bli grymt vingligt och troligen inte så rakt som man önskarValkyr skrev:
Känns lite som jag fixar det ena av 90 graders snitten men inte det andra på de lite längre bitarna.
Såga i bordssågen, med bitarna stackade, ut triangeln som bildas av den streckade linjen och dess förlängning ner mot kanten - blir ett gerat hörn. Såga bort den resterande triangelbiten (med den räta vinkeln) med stickis eller för hand. Eller såga allt för hand, med mdf går det snabbt.
Om du tvingar ihop ett gäng på högkant (eller iaf halv högkant, du ska ju inte stå 2m upp i luften) och fräser ett spår rakt igenom stacken borde du få ett snyggt urtag där det spelar roll. Se försöket till skiss. Streckade linjen hand- eller sticksåg.
Jag tror dock det hade gått snabbare med handsåg.
Edit. Jaha bilden vill rotera sig, den ska va 90 grader snurrad moturs...
Jag tror dock det hade gått snabbare med handsåg.
Edit. Jaha bilden vill rotera sig, den ska va 90 grader snurrad moturs...
Logga in
Skapa konto
Men självklart. Tack så blir det givetvis. Hur mkt kan man ta i varje körning med en of1010 tro. 5mm?Ola C skrev:
Klicka här för att svara