7 724 läst ·
30 svar
8k läst
30 svar
Vilket varumärke på elverktyg ska jag välja?
Budgeten är oklar. Jag kommer inte köpa allt direkt.Pjosk75 skrev:
Cirkelsåg, kap- och gersåg samt sticksåg.
Det har varit allt från Festool, Bosch Blå, Hikoki, Dewalt. Sticksåg från Hikoki var en besvikelse, men dock 7-8 år gammal.
För 11.000 så får du cirkelsåg, sticksåg, vinkelslip, tigersåg, skruvdragare och 3 batterier från Bosch.
https://www.bauhaus.se/verktygspake...74101&indexName=nordic_production_sv_products
Kapsåg rekomenderar jag en Bosch GCM 8 SJL. En batteridriven kapsåg ser jag få fördelar med om.den bara ska användas i hemmet.
https://www.bauhaus.se/verktygspake...74101&indexName=nordic_production_sv_products
Kapsåg rekomenderar jag en Bosch GCM 8 SJL. En batteridriven kapsåg ser jag få fördelar med om.den bara ska användas i hemmet.
Värt att nämna cirkelsågen som ingår i paketet INTE är kompatibel med Boschs skensystem.Pjosk75 skrev:
Samt om men vill ha en handväsk eller limpmodell till sticksåg.
För 11000:- skulle jag nog överväga köpa lösa verktyg.
Medlem
· Halland
· 4 516 inlägg
Skruvdragaren är viktigast och det verktyg man köper först. Dessutom det enda verktyg där det är en fördel med batteri. Sticksåg, cirkelsåg, multiverktyg, kap/gersåg och bordssåg kör jag nätanslutet.
Brukar tänka samma, det är ofta värt några extra kronor för kvalité på grejer man ska använda ofta.K Kebbis21 skrev:
Kontentan från mig är väl att fundera på vilka maskiner du verkligen har nyttan av sladdlöst, kolla vilka varumärken som har detta i sortimentet och välja därefter.
Mina batterimaskiner är
Kompakt skruvdragare 12V
Lite starkare skruvdragare 18V
Häcksax
Trimmer/röjsåg
Liten motorsåg
Teleskopgrensåg
3D laser
Ovan är en blandning av blåa och gröna bosch, och absolut mest nöjd är jag med lilla skruvdragaren Flexiclick 15. Så smidig.
Men jag hade valt den lite starkare fc35 om jag köpt idag. Då hade jag inte behövt någon annan skruvis.
Övriga mojänger här hemma har sladd.
En batteridriven kap- och gersåg är kul men hur ofta är det en fördel jämfört med att sågen fastnar mitt i en regel för att batteriet är slut eller dåligt laddat?
Cirkelsågen är lite samma sak, klyver man något ellet delar en skiva vill man inte börja om mitt i ett snitt.
Vid (större) byggen så gör man förhoppningsvis en arbetsplats och då kan man lika gärna planera efter var man satt sina uttag utomhus. Har man inga uttag utomhus så är det inte så dyrt att fixa det.
Är man inomhus har man uttag i dammsugaren.
Jag har Ryobi för batterimaskiner men har använt de flesta märkena på marknaden via jobb. Visst finns det godbitar* som jag vill ha från andra märken men det går hur bra som helst att göra enklare jobb (staket, altan golv, carport etc är enklare jobb) på en villa med Ryobi.Välj bara prestanda eftrr vad du vill kunna göra.
*Makitas stora kap- och gersåg med sladd.
Cirkelsågen är lite samma sak, klyver man något ellet delar en skiva vill man inte börja om mitt i ett snitt.
Vid (större) byggen så gör man förhoppningsvis en arbetsplats och då kan man lika gärna planera efter var man satt sina uttag utomhus. Har man inga uttag utomhus så är det inte så dyrt att fixa det.
Jag har Ryobi för batterimaskiner men har använt de flesta märkena på marknaden via jobb. Visst finns det godbitar* som jag vill ha från andra märken men det går hur bra som helst att göra enklare jobb (staket, altan golv, carport etc är enklare jobb) på en villa med Ryobi.Välj bara prestanda eftrr vad du vill kunna göra.
Visst är sladd bulletproof men man märker rätt bra om batteriet behöver bytas innan man gör nästa kapning eller klyvning, enligt min erfarenhet av batterimaskiner.Z z_bumbi skrev:En batteridriven kap- och gersåg är kul men hur ofta är det en fördel jämfört med att sågen fastnar mitt i en regel för att batteriet är slut eller dåligt laddat?
Väldigt sällan har någon dessutom enbart ett batteri.
Jag uppskattar att slippa sladdarna och väljer ofta batterivarianten på de maskiner jag har både sladd och batteri.
Ja, och batterier av bättre kvalle har väl oftast en indikator som visar laddnivå idag. Just handcirkel, hyvel, tigersåg är exempel på verktyg där batteri är outstanding. Har nog aldrig fått batteritorsk mitt i en kapning. Däremot hände det ofta tidigare att sladdar fastnade, var för korta eller i vägen när man stod där med cirkelsåg och sticksåg med sladd. Kap/ger kan jag hålla med om att det inte är ett måste men tycker själv det är väldigt smidigt.
Hikoki fanns inte för 7-8 år senK Kebbis21 skrev:
Min Hitachi 18v sticksåg är 12 år och börjar ge upp, pendeln är dålig och bladet lossnar ibland. Använd dagligen yrkesmässigt, mest kapat stål, rostfritt och aluminium.
Funktionen på den har varit bra under åren.
Jag sågade några hål för avloppsrör i golvspånskiva med en nätansluten Ryobi sticksåg. När bladet blev varmt deformerades plasten i snabblåsanordningen. Den gick inte att köpa som reservdel, utan man var tvungen att köpa hela pendelmekanismen för nästan 1000:-, dvs lika mycket som en helt ny såg kostar.