Hej,
När förra ägaren bytte tvättmaskin i tvättstugan så lät man dosan sitta kvar på väggen och istället drog man en förlängningssladd hängande i taket. Nu vill vi ändra detta och sätta ett uttag vid dosan istället. Såhär ser det ut :
Detta säger mätningarna:
Vit\Svart - Blå : 230v
Svart - Blå : 230v
Brun - Blå : 230v
Blå - Bi : 0v
Vit\Svart - Svart - 388v
Är det ett 440v dubbelt uttag man sätter här? Vilken IP klassning krävs? Hur vet man att ett uttag har plats för mer än 1 fas? Lyckas inte hitta något på Hornbach om det.
MVH
När förra ägaren bytte tvättmaskin i tvättstugan så lät man dosan sitta kvar på väggen och istället drog man en förlängningssladd hängande i taket. Nu vill vi ändra detta och sätta ett uttag vid dosan istället. Såhär ser det ut :
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detta säger mätningarna:
Vit\Svart - Svart - 388v
Är det ett 440v dubbelt uttag man sätter här? Vilken IP klassning krävs? Hur vet man att ett uttag har plats för mer än 1 fas? Lyckas inte hitta något på Hornbach om det.
MVH
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Är det bara tvättmaskin så ersätt dosan med ett vägguttag, isolera de faser som inte används.
Ska det vara mer prylar där, behåll dosan och sätt TVÅ dubbla uttag, kan ge mig den på att det är billigare än ett special uttag för två faser 400 volt.
Protte
Ska det vara mer prylar där, behåll dosan och sätt TVÅ dubbla uttag, kan ge mig den på att det är billigare än ett special uttag för två faser 400 volt.
Protte
Normalt klipper man ju bort stickproppen och tex använder en tvättmaskinbrytare eller avsedd dosa då får du också korrekt ip-klass.I Ironside skrev:Hej,
[bild]
Detta säger mätningarna:
Vit\Svart - Svart - 388v
MVH
Du kan klippa stickproppen och koppla rätt in i kopplingsdosan. På bilden ser den dock ut att sakna jord vilket såklart inte är ok, verkar vara kabels skärm i en koppling bara, svårt att se på bara en bild. Jobbet får bara göras av elektriker och som jag brukar säga, måste man fråga så har man inte den kunskap som krävs att göra de själv. Du vill inte ha en ojordad tvättmaskin så va försiktig.
Det finns huvudsakligen 3 makiner, torktummlare, tvättmaskin och luftavfuktare. Då och då kopplas det även in en 4e pryl men den är ingen stor konsument.
Jag vill gärna ha ett uttag för att kunna lätt koppla merän bara tvättmaskinen. Ser ingen anledning att först skarva stickproppen på tvättmaskinen och sen sätta ett uttag sidan om för övriga maskiner. De e såfall om IP klassningen sätter stop men om inte annat borde man kunna sätta IP44 uttag här även om det inte är vidare snyggt.
2 Dubbla uttag låter inte helt dumt men det kanske inte ser så standard ut? Vad krävs det för IP klassening?
Förövrigt är Bi-ledaren jord i vår källare det är både fram mätat och dubbelkontrollerat i centralen.
Jag vill gärna ha ett uttag för att kunna lätt koppla merän bara tvättmaskinen. Ser ingen anledning att först skarva stickproppen på tvättmaskinen och sen sätta ett uttag sidan om för övriga maskiner. De e såfall om IP klassningen sätter stop men om inte annat borde man kunna sätta IP44 uttag här även om det inte är vidare snyggt.
2 Dubbla uttag låter inte helt dumt men det kanske inte ser så standard ut? Vad krävs det för IP klassening?
Förövrigt är Bi-ledaren jord i vår källare det är både fram mätat och dubbelkontrollerat i centralen.
En sådan går bra, ahttps://www.ahlsell.se/10/el-1/installationsmateriel/18-stromstallare-och-vagguttag/vagguttag/utanpaliggande-1/1885737/v ska föregås av minst en 2 poligt säkring som bryter båda faserna, inte då 2 st vanliga säkringar eller så en 3 poligt Jordfelsbrytare
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 895 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 895 inlägg
Jag tänker som prototypen här, två nya uttag, på olika faser så kan du ansluta två tvättmaskiner, en tvättmaskin och en torktumlare eller vad du nu vill köra. Även om det inte är aktuellt idag så är det kanske de imorgon. Uttag med en fas i ena brunnen och en annan fas i den andra, ogillar jag personligen, även om de är tillåtna. Det är som upplagt för missförstånd där någon tror att de brutit strömmen och kontrollmäter i ena brunnen...
Sen är ppoonnttuuss rätt i att det måste finnas jord också. Jag ser inte bilden tillräckligt väl för att funna avgöra om det finns.
Vad gäller IP-klassning så krävs inget särskilt uttag där om jag förstått det hela rätt. Även om man köper ett uttag med lock som är på IP-klass44 så är det med locket stängt och eftersom locket kommer vara öppet med kabel ansluten så faller ändå IP-klassningen.
Man kan också klippa sin kabel och ansluta direkt. Många föredrar det då det finns fördelar med det. Själv tycker jag stickproppen har vissa fördelar också, exempelvis om man snabbt vill koppla bort maskinen för att dra fram den, om man temporärt behöver flytta den till annan plats vid ombyggnation samt att vem som helst kan byta nästa gång.
Sen är ppoonnttuuss rätt i att det måste finnas jord också. Jag ser inte bilden tillräckligt väl för att funna avgöra om det finns.
Vad gäller IP-klassning så krävs inget särskilt uttag där om jag förstått det hela rätt. Även om man köper ett uttag med lock som är på IP-klass44 så är det med locket stängt och eftersom locket kommer vara öppet med kabel ansluten så faller ändå IP-klassningen.
Man kan också klippa sin kabel och ansluta direkt. Många föredrar det då det finns fördelar med det. Själv tycker jag stickproppen har vissa fördelar också, exempelvis om man snabbt vill koppla bort maskinen för att dra fram den, om man temporärt behöver flytta den till annan plats vid ombyggnation samt att vem som helst kan byta nästa gång.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Avfuktaren har inte så stor effekt så den kan samsas med TT eller TM, vill man så kan man sätta 3 st uttag.
Protte
Protte
Klicka här för att svara