Hej,ska renovera "2:a toan" och har tänkt sätta in duschhörn (har bara haft draperi) men vill försöka ha så stort hörn som möjligt så nu undrar jag hur nära man kan sätta tvättställ o toalettstol i förhållande till duschen.Toan är inte stor,ena väggen där duschen ska vara är 160cm o den andra är 140cm.Jag har tänkt få en dusch med måtten 80 x 90 cm och då rymma en toalettstol på väggen som är 160,där tar duschen isåfall 90cm och på andra väggen en litet tvättställ utmed duschen som då tar 80cm av den väggen.Kan man bygga så trångt,vad tycker ni som kan det här? Om ni nu förstod hur jag tänkt...
jag har inte förstött men ... har du 20-25cm fritt på båda sidor av toastolen ( mätt från yttre kant av toaringen) så sitter du nog bekvämt
. Blir svårt att få en fast 90cm duschvägg och toan bredvid på en 160cm vägg. Har själv en duschvägg 100cm och toa bredvid men på en 187cm vägg och det är hellt OK. Det finns dock duschväggar som går att svänga inåt och då får du riktigt mycket plats i din lila badrum
. När man har så trångt så räknas faktiskt varje cm och 5 cm för nära kan göra att du slår armbogar i väggarna när du ska torka rumpan eller tvätta ditt ansikte så håll rymlig minimumavstånd från fasta väggar.Gäller ju också handfat som man kan bli evigt irriterad att man inte flyttat den 5 cm längre ifrån sidoväggen
. Kolla på avstånden i ditt 1-ta badrum och försök testa när det börjar bli obekvämt.
Köper du svängbara duschväggar så kan du kanske köpa 90X90 utan att det blir för trångt ?
gaia
Köper du svängbara duschväggar så kan du kanske köpa 90X90 utan att det blir för trångt ?
gaia
Jag instämmer i att det blir ganska tight med dusch och WC på väggen som är 160 cm.
Det är alltid lite svårt att ge bra tips utan att helt veta alla förutsättningar.
En dörr finns det ju säkert. Finns det något fönster också?
Har du någon möjlighet att göra en enkel skiss, så blir det säkert större respons på din fråga.
Det är alltid lite svårt att ge bra tips utan att helt veta alla förutsättningar.
En dörr finns det ju säkert. Finns det något fönster också?
Har du någon möjlighet att göra en enkel skiss, så blir det säkert större respons på din fråga.
Det ser ut att finnas tillräckligt med plats för att sitta bekvämt,
Ta tumstocken och sätt dig på toan du har nu, och kolla hur mycket plats du behöver, eller ställ en stol bredvid en vägg och se om du får plats på 70 cm, med lite svängrum...
Ta tumstocken och sätt dig på toan du har nu, och kolla hur mycket plats du behöver, eller ställ en stol bredvid en vägg och se om du får plats på 70 cm, med lite svängrum...
Med svängbara dörrar tror jag på din idé.
Vår gästtoa är knappt 90 cm bred.
Jag skulle säga att den är precis acceptabel.
Men det var tight när man skulle ner för att montera vattenanslutningen till den. Och det är tight när det skall städas.
Vår gästtoa är knappt 90 cm bred.
Jag skulle säga att den är precis acceptabel.
Men det var tight när man skulle ner för att montera vattenanslutningen till den. Och det är tight när det skall städas.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Min rörmockare sa att jag skulle ha 40 cm från centrum av wc till vägg/annat föremål för att kunna sitta bekvämt.
Köper du svängbar duschväg ( bauhaus ca 3000kr?) så blir det hellt OK som du har planerat. Bara en sak ... centrera inte toans placering på dom 70cm du har kvar. Förskjutt toastolen mot den svängbara dörren så kommer du sitta bekvämt när ingen duschar just då
. Väggen kan du inte flytta så måste du ha rätt avstånd där. Se inläg ovan - 40cm från centrum till en fast vägg är bra mått!
gaia
gaia
Då kör jag på den här iden! Kan man flytta toastolen lite extra framåt så det blir lättare städa än om man sätter den så nära väggen som möjligt,hur har ni gjort? Kvittar det vilket fabrikat man tar? Ifö,Svedbergs eller Gustavsberg mm av de kända fabrikaten.
Till vårt stora badrum använde jag bara "märkesprylar". Till gästtoaletten använde jag motsatsen - produkter ur lågprissegmenten. Bland annat eftersom det ju används betydligt mer sällan.
Gällande WC-stol så måste jag erkänna att "no name"-varianten från Silvan på gästtoaletten fungerar minst lika bra, om inte bättre, än Gustavsbergs diton på stora badrummet.
Ett generellt tips:
Kolla upp det här med ekonomispolning. För lite vatten gör ju ibland inte "jobbet", och man får stå och vänta för att spola på nytt. Lite större mängd vatten gör ju också att "skiten rör på sig bättre i rören", om du ursäktar språkvalet..
Gällande WC-stol så måste jag erkänna att "no name"-varianten från Silvan på gästtoaletten fungerar minst lika bra, om inte bättre, än Gustavsbergs diton på stora badrummet.
Ett generellt tips:
Kolla upp det här med ekonomispolning. För lite vatten gör ju ibland inte "jobbet", och man får stå och vänta för att spola på nytt. Lite större mängd vatten gör ju också att "skiten rör på sig bättre i rören", om du ursäktar språkvalet..
Klicka här för att svara
