Hej,

jag är så antik (apropå annan kommentar) att jag gillar linjär-tv (tror jag ni kallar det) och är helt ointresserad av allt vad fördummande serier heter. Bara så att vi har tagit alla ointressanta kommentar först, innan vi kommer till sakfrågan.

Jag bor på landsbygden (no fiber/adsl) och vill ha "något" utökat basutbud (hustrun gillar obduktions-tv) och undrar vilka alternativ som finns till minimal peng, kostnad under ung 150:-/mån

Idag kör vi Boxer via antenn men har lite svårt med mottagningen av programklustret med TV4-fakta men jag har tillgång till bra mobilt bredband med obegränsad trafik.

Om du har Boxer så har du även tillgång till Boxer Play. Där har du tillgång till precis samma sändningar som du får via antenn fast över internet.

Och vad i allsindar är "obduktions-tv"? :x

hsd
Lösningen finns redan i mediaomvandlaren, så man kan välja operatör fritt kors å tvärs men det blr ofta dyrare än att välja en operatör fär alla tjänster

RoBo skrev:
Boxers kvalitet beror ju också väldigt mycket på var man bor. Mottagningsförhållanden osv. Står för att parabol är klart bäst om man vill ha ett abonnemang.
Jag vill påstå att Parabol inte ger bäst kvalitet längre, och dessutom för med sig återkommande väderberoende driftstörningar som inte är roliga.

Vi är supernöjda med vårt byte från Viasat via egen parabol till Viasat genom vår Telia Öppen Fiber med exakt samma kanaler som innan och alla kanaler som Roev08 nämner (förutom kanal9). Dessutom valde vi 100/10 bredband från Viasat till en billig peng.

Det som är MYCKET bättre med fibern jämfört med parabolen är att vi helt slipper de ca 2-5 dagar per år som vi tidigare hade, då all TV-mottagning totalt försvann vid kraftigt snöfall och/eller tung dimma med hårt regn. Vi har på 5 år aldrig haft mindre än ett par dagar per år då all TV-mottagning helt uteblivit via Parabolen pga vädret... Då bor vi högst upp på en kulle mitt i Stockholms västra förorter...

Till vårt nya hus är Fiber-kabeln redan framdragen till den leriga tomten och längtar efter att få kopplas in i ett hus... :-)

hsd skrev:
Lösningen finns redan i mediaomvandlaren, så man kan välja operatör fritt kors å tvärs men det blr ofta dyrare än att välja en operatör fär alla tjänster
Vilken mediaomvandlare?
"lat" har varken fiberanslutning eller adslanslutning, dom har tillgång till 3G/4G.

Redigerat:
hsd
Demmpa skrev:
Vilken mediaomvandlare?
"lat" har varken fiberanslutning eller adslanslutning, dom har tillgång till 3G/4G.
Ursäkta
det var svar till anders s , inlägg # 15

lars_stefan_axelsson skrev:
Och vad i allsindar är "obduktions-tv"? :x
Csi, ncis, kvinnor som mördar osv

f91jsw skrev:
Om du har Boxer så har du även tillgång till Boxer Play. Där har du tillgång till precis samma sändningar som du får via antenn fast över internet.
Du har aldrig prövat deras app?
Det finns sånt som fungerar, sånt som inte funkar och skit. Gissa var boxers lösning stämmer in.

Redigerat:
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
lat skrev:
Csi, ncis, kvinnor som mördar osv
Aha. ;)

I andra sammanhang så kallas de "police procedurals". Men din term är ju inte utan...

Martin E skrev:
Jag vill påstå att Parabol inte ger bäst kvalitet längre, och dessutom för med sig återkommande väderberoende driftstörningar som inte är roliga.

Vi är supernöjda med vårt byte från Viasat via egen parabol till Viasat genom vår Telia Öppen Fiber med exakt samma kanaler som innan och alla kanaler som Roev08 nämner (förutom kanal9). Dessutom valde vi 100/10 bredband från Viasat till en billig peng.

Det som är MYCKET bättre med fibern jämfört med parabolen är att vi helt slipper de ca 2-5 dagar per år som vi tidigare hade, då all TV-mottagning totalt försvann vid kraftigt snöfall och/eller tung dimma med hårt regn. Vi har på 5 år aldrig haft mindre än ett par dagar per år då all TV-mottagning helt uteblivit via Parabolen pga vädret... Då bor vi högst upp på en kulle mitt i Stockholms västra förorter...

Till vårt nya hus är Fiber-kabeln redan framdragen till den leriga tomten och längtar efter att få kopplas in i ett hus... :-)
Förstår inte dina problem. Felinstallation av parabolen? har aldrig några problem, bor 10 mil norr Stockholm.

Med en korrekt installerad och inmätt parabol ska det till ett sjujäkla snöfall (tänk lavin) för att få bildstörningar.
Kör själv Canal Digital via parabol, trots fiber i huset.

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
RoBo skrev:
Förstår inte dina problem. Felinstallation av parabolen? har aldrig några problem, bor 10 mil norr Stockholm.
Inte vi heller, vi fick parabolen nyinstallerad av Viasat när vi köpte huset för 5 år sen, och har dessutom haft dem på plats ett par gånger sedan dess för att försöka justera eller rätta till problemen senare, men utan framgång. Nu är skräpet nerskruvat från taket och Fibern glöder fint av massa ljusstrålar som bär våra data.

Varje gång det var ett riktigt tätt snöfall eller tokregn i kombination med låga moln/dimma så försvann signalen för att återvända efter stormen börjat lugna sig och nederbörden blivit mer normal.

Gick Viasatinstallationen via Infocare? De har tyvärr haft problem med att få bra installatörer knutna till sig pga dålig ersättning. Finns självklart duktiga installatörer knutna till dom också, men merparten.....nja......har varit på många jobb efter dom och rättat till.

[SKPG]Zamora;2360683 skrev:
Med en korrekt installerad och inmätt parabol ska det till ett sjujäkla snöfall (tänk lavin) för att få bildstörningar.
Kör själv Canal Digital via parabol, trots fiber i huset.
Säger det samma. Mins att det var lite problem när jag skaffade första parabolen för 20 år sen, med jättetalrik och flera huvuden, men sen jag fick en mindre talrik med kombihuvud (Quad) för 5 år sen har jag haft 0 problem.
Totalt sett har jag haft fler avbrott på internet sen vi fick fiber i somras än jag haft på TVn under 20 år. Störst problem hade jag efter 10 år när ett jäkla träd hade växt flera meter och slog ut sina löv på våren, efter en kvalitets stund med motorsågen var problemet borta.

Efter att ha kollat på bekantas fibertv, valde jag bort det.

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.