6 271 läst ·
45 svar
6k läst
45 svar
Vilket tv abonnemang?
Hej,
jag är så antik (apropå annan kommentar) att jag gillar linjär-tv (tror jag ni kallar det) och är helt ointresserad av allt vad fördummande serier heter. Bara så att vi har tagit alla ointressanta kommentar först, innan vi kommer till sakfrågan.
Jag bor på landsbygden (no fiber/adsl) och vill ha "något" utökat basutbud (hustrun gillar obduktions-tv) och undrar vilka alternativ som finns till minimal peng, kostnad under ung 150:-/mån
Idag kör vi Boxer via antenn men har lite svårt med mottagningen av programklustret med TV4-fakta men jag har tillgång till bra mobilt bredband med obegränsad trafik.
jag är så antik (apropå annan kommentar) att jag gillar linjär-tv (tror jag ni kallar det) och är helt ointresserad av allt vad fördummande serier heter. Bara så att vi har tagit alla ointressanta kommentar först, innan vi kommer till sakfrågan.
Jag bor på landsbygden (no fiber/adsl) och vill ha "något" utökat basutbud (hustrun gillar obduktions-tv) och undrar vilka alternativ som finns till minimal peng, kostnad under ung 150:-/mån
Idag kör vi Boxer via antenn men har lite svårt med mottagningen av programklustret med TV4-fakta men jag har tillgång till bra mobilt bredband med obegränsad trafik.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 210 inlägg
Och vad i allsindar är "obduktions-tv"? :x
Jag vill påstå att Parabol inte ger bäst kvalitet längre, och dessutom för med sig återkommande väderberoende driftstörningar som inte är roliga.RoBo skrev:
Vi är supernöjda med vårt byte från Viasat via egen parabol till Viasat genom vår Telia Öppen Fiber med exakt samma kanaler som innan och alla kanaler som Roev08 nämner (förutom kanal9). Dessutom valde vi 100/10 bredband från Viasat till en billig peng.
Det som är MYCKET bättre med fibern jämfört med parabolen är att vi helt slipper de ca 2-5 dagar per år som vi tidigare hade, då all TV-mottagning totalt försvann vid kraftigt snöfall och/eller tung dimma med hårt regn. Vi har på 5 år aldrig haft mindre än ett par dagar per år då all TV-mottagning helt uteblivit via Parabolen pga vädret... Då bor vi högst upp på en kulle mitt i Stockholms västra förorter...
Till vårt nya hus är Fiber-kabeln redan framdragen till den leriga tomten och längtar efter att få kopplas in i ett hus...
Du har aldrig prövat deras app?f91jsw skrev:
Det finns sånt som fungerar, sånt som inte funkar och skit. Gissa var boxers lösning stämmer in.
Redigerat:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 210 inlägg
Förstår inte dina problem. Felinstallation av parabolen? har aldrig några problem, bor 10 mil norr Stockholm.Martin E skrev:Jag vill påstå att Parabol inte ger bäst kvalitet längre, och dessutom för med sig återkommande väderberoende driftstörningar som inte är roliga.
Vi är supernöjda med vårt byte från Viasat via egen parabol till Viasat genom vår Telia Öppen Fiber med exakt samma kanaler som innan och alla kanaler som Roev08 nämner (förutom kanal9). Dessutom valde vi 100/10 bredband från Viasat till en billig peng.
Det som är MYCKET bättre med fibern jämfört med parabolen är att vi helt slipper de ca 2-5 dagar per år som vi tidigare hade, då all TV-mottagning totalt försvann vid kraftigt snöfall och/eller tung dimma med hårt regn. Vi har på 5 år aldrig haft mindre än ett par dagar per år då all TV-mottagning helt uteblivit via Parabolen pga vädret... Då bor vi högst upp på en kulle mitt i Stockholms västra förorter...
Till vårt nya hus är Fiber-kabeln redan framdragen till den leriga tomten och längtar efter att få kopplas in i ett hus...![]()
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 297 inlägg
Med en korrekt installerad och inmätt parabol ska det till ett sjujäkla snöfall (tänk lavin) för att få bildstörningar.
Kör själv Canal Digital via parabol, trots fiber i huset.
Kör själv Canal Digital via parabol, trots fiber i huset.
Inte vi heller, vi fick parabolen nyinstallerad av Viasat när vi köpte huset för 5 år sen, och har dessutom haft dem på plats ett par gånger sedan dess för att försöka justera eller rätta till problemen senare, men utan framgång. Nu är skräpet nerskruvat från taket och Fibern glöder fint av massa ljusstrålar som bär våra data.RoBo skrev:
Varje gång det var ett riktigt tätt snöfall eller tokregn i kombination med låga moln/dimma så försvann signalen för att återvända efter stormen börjat lugna sig och nederbörden blivit mer normal.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 297 inlägg
Gick Viasatinstallationen via Infocare? De har tyvärr haft problem med att få bra installatörer knutna till sig pga dålig ersättning. Finns självklart duktiga installatörer knutna till dom också, men merparten.....nja......har varit på många jobb efter dom och rättat till.
Säger det samma. Mins att det var lite problem när jag skaffade första parabolen för 20 år sen, med jättetalrik och flera huvuden, men sen jag fick en mindre talrik med kombihuvud (Quad) för 5 år sen har jag haft 0 problem.[SKPG]Zamora;2360683 skrev:
Totalt sett har jag haft fler avbrott på internet sen vi fick fiber i somras än jag haft på TVn under 20 år. Störst problem hade jag efter 10 år när ett jäkla träd hade växt flera meter och slog ut sina löv på våren, efter en kvalitets stund med motorsågen var problemet borta.
Efter att ha kollat på bekantas fibertv, valde jag bort det.