Jag fick en liten bräda av en kompis men han visste inte vad det var för träslag. På en av bilderna är det två olika träbitar där jag vet att den övre är valnöt( amerikansk om jag inte minns fel) men den undre är jag osäker på. Någon som jobbat med detta och vet vad det är? Jag tog lite närbilder på bägge träslagen. Tacksam för alla bidrag.

• Två träbitar på varandra, övre biten är valnöt och undre okänd; närbild för att identifiera träslag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på okänd träslag med distinkt ådring, jämförs med valnöt i diskussionstråd.
    Skapa konto
  • Närbild på en okänd träbit med synliga årsringar och träfibrer, jämförd med valnötsträ.
    Skapa konto
  • Närbild genom förstoringsglas av två träbitar där översta biten är mörk valnöt och den undre, okända, har ljusare färg.
    Skapa konto
Teak är en gissning!

Båda plankorna ser ut som valnöt.

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Tack Ola!
Efter lite sökande på nätet är jag inne på samma spår som dig. Den bit jag har är lite mer rödaktig i tonen än den amerikanska valnöten som är mer brun. Några förslag på vilken valnötssort som kan ge den röda tonen?

P perhed skrev:
Teak är en gissning!
P perhed skrev:
Teak är en gissning!
Jämförde med de tikplank jag har och de skiljde lite för mycket i utseendet.

Valnöt tycker jag med.

Vet inte om det finns en officiell tråd om frågor som denna, men men...

Har sett en del möbler vars trä ser ut ungefär som på bilden. Lite häftigt spräckliga/flammiga. Vad är det för träslag?

Byrå i spräckligt/flammigt träslag med ornamenterade metallhandtag och ben.
Skapa konto

För kännedom så är bilden inte min, den är tagen från en facebookannons.

Ofta björk som målats …
Kallas för "flammad".
Populärt på 1930-40-talet.

F FinaSnickarn skrev:
Jag fick en liten bräda av en kompis men han visste inte vad det var för träslag. På en av bilderna är det två olika träbitar där jag vet att den övre är valnöt( amerikansk om jag inte minns fel) men den undre är jag osäker på. Någon som jobbat med detta och vet vad det är? Jag tog lite närbilder på bägge träslagen. Tacksam för alla bidrag.
Tycker att det ser ut som Alm

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.