Hej,
Jag tänkte, som total amatör, försöka mig på att renovera en gammal emmafåtölj. Nu är jag lite villrådig gällande vad det är för träslag.
Här ser man lite behandlat trä och lite obehandlat. Är det teak, eller är det något som är betsat till att se ut som teak, eller är det något helt annat?
När man slipat av det lite ser det ut såhär.
Här har jag tagit på teakolja. Jag antar att originalet var lackat, så jag förväntar mig inte att det ska se likadant ut, men är det inte lite väl ljust?
Jag har köpt en ofärgad hårdvaxolja som jag inte fått hem än. Tror ni det kommer ge ett utseende mer likt originalet eller blir det lika ljust som med oljan? Tack!
Jag tänkte, som total amatör, försöka mig på att renovera en gammal emmafåtölj. Nu är jag lite villrådig gällande vad det är för träslag.
Här ser man lite behandlat trä och lite obehandlat. Är det teak, eller är det något som är betsat till att se ut som teak, eller är det något helt annat?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
När man slipat av det lite ser det ut såhär.
Logga in
Skapa konto
Här har jag tagit på teakolja. Jag antar att originalet var lackat, så jag förväntar mig inte att det ska se likadant ut, men är det inte lite väl ljust?
Logga in
Skapa konto
Jag har köpt en ofärgad hårdvaxolja som jag inte fått hem än. Tror ni det kommer ge ett utseende mer likt originalet eller blir det lika ljust som med oljan? Tack!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 214 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 214 inlägg
Teak är det ju inte för det är naturligt mörkt brunt rakt igenom: https://sv.wikipedia.org/wiki/Träslag
Kollar jag på översta bilden där undersidan på sitsen syns så tror jag på björk.
Hårdvaxoljan kommer inte ge dig mörk färg, du kan köra dekorvax innan oljan för att göra träet mörkt men det blir väldigt svårt att få det exakt samma ton som det är nu. Det är ju dock bara ett problem om du inte tänkt slipa hela stolen. Betsning funkar väl också för att färga träet.
Hårdvaxoljan kommer inte ge dig mörk färg, du kan köra dekorvax innan oljan för att göra träet mörkt men det blir väldigt svårt att få det exakt samma ton som det är nu. Det är ju dock bara ett problem om du inte tänkt slipa hela stolen. Betsning funkar väl också för att färga träet.
Tack för svaren! Jag skall slipa hela stolen så just det är inget problem. Däremot hade jag velat få en liknande lyster som originalet och ungefär samma kulör för att matcha resten av rummet.
Hur tror ni det är gjort nu? Betsat och sen lackat? Jag kan verkligen ingenting om sånt här
När jag googlade lite snabbt på dekorvax nu så hittade jag mest "onaturliga" färger, medan jag är ute efter teaklooken.
Logga in
Skapa konto
Hur tror ni det är gjort nu? Betsat och sen lackat? Jag kan verkligen ingenting om sånt här
Med stor sannolikhet björk som är typ mahogny betsad. Det där med mahognybets kan vara knepigt finns allt ifrån väldigt röd till brun och ljus som i detta fall. Nu vet jag inte när dina emma är tillverkad. Men ser ut att vara nyare. Björk är vanligast som var typ mahognybets. Till emma liknande fåtöljer som har svarvade ben i mahogny.
Redigerat:
Hobbysnickare
· Västra Götaland / Mölnlycke
· 174 inlägg
Skulle också kunna vara bok som är betsad. Vanligt träslag i möbelstommar.
Klicka här för att svara