13 532 läst ·
33 svar
14k läst
33 svar
Vilket träslag? Snickaren säger ek...
Husägare
· Ronneby
· 76 inlägg
I Ingmar Albinson skrev:
Varför frågan?J Jennie123 skrev:
Ek är det inte men varför har frågan kommit upp? Vill du ha det trärent och frågar för slitaget eller vill hantverkaren ha mer betalt för att arbetet med att slipa ytan ren tar längre tid (tveksamt då ek inte låter pigmentet tränga ner så djupt)?
”Snickaren” verkar sakna baskunskaper i olika typer av trä.
Kul att få veta bakgrunden till frågan.
Produkter som diskuteras: "trärent"
Trä-Rent Jape
Rengöring av trä utomhus
49 kr inkl moms
Läs mer
Vi ska behandla med hårdvaxolja och valet av pigmentering blir olika beroende på träslag. Snickaren är duktig, vi har gjort en stor renovering med honom, och vi är väldigt nöjda. Det är därför jag blir förvirrad när han säger att det är ek, jag ser ju själv att det inte är det.S Saloma skrev:Varför frågan?
Ek är det inte men varför har frågan kommit upp? Vill du ha det trärent och frågar för slitaget eller vill hantverkaren ha mer betalt för att arbetet med att slipa ytan ren tar längre tid (tveksamt då ek inte låter pigmentet tränga ner så djupt)?
”Snickaren” verkar sakna baskunskaper i olika typer av trä.
Kul att få veta bakgrunden till frågan.
Haka inte upp dig på om han har gjort en felbedömning i en renovering det är mänskligt..J Jennie123 skrev:
På forumet så blir det alltid häxjakt och idiotförklarande av hantverkare för minsta lilla grej, det finns ingen som kan allt och inga fel eller felbedömningar gör..
Det viktiga är att felen uppdagas och rättas till och i ditt fall är det ju inget livsavgörande felbedömning som har gjorts😉
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
För 300 år sen så var det livsavgörande att se skillnad på tall och ek innan fällning ;-)Rejäl skrev:Haka inte upp dig på om han har gjort en felbedömning i en renovering det är mänskligt..
På forumet så blir det alltid häxjakt och idiotförklarande av hantverkare för minsta lilla grej, det finns ingen som kan allt och inga fel eller felbedömningar gör..
Det viktiga är att felen uppdagas och rättas till och i ditt fall är det ju inget livsavgörande felbedömning som har gjorts😉
Idag mer innan man fäller en kommentar...... Jo jag hittar ut själv....
/Workingclasshero
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 625 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 625 inlägg
Snickare kan ju vara en duktig hantverkare med sina verktyg och inköp på brädgården men träslag kan han definitivt inte. Köp en bok till snickaren med bilder och som handlar om olika träslags egenskaper.J Jennie123 skrev:
sitter inte kvistarna på rad, med jämna avstånd? Det förknippar jag med gran