J Jennie123 skrev:
Hej! Vilket träslag skulle ni säga att detta är? Snickaren säger ek, men jag känner mig tveksam till det.
Snickaren sa nog att du ska använda Ek om du ska renovera med nya slitytor.

I Ingmar Albinson skrev:
Snickaren sa nog att du ska använda Ek om du ska renovera med nya slitytor.
J Jennie123 skrev:
Hej! Vilket träslag skulle ni säga att detta är? Snickaren säger ek, men jag känner mig tveksam till det.
Varför frågan?
Ek är det inte men varför har frågan kommit upp? Vill du ha det trärent och frågar för slitaget eller vill hantverkaren ha mer betalt för att arbetet med att slipa ytan ren tar längre tid (tveksamt då ek inte låter pigmentet tränga ner så djupt)?
”Snickaren” verkar sakna baskunskaper i olika typer av trä.
Kul att få veta bakgrunden till frågan.

J
S Saloma skrev:
Varför frågan?
Ek är det inte men varför har frågan kommit upp? Vill du ha det trärent och frågar för slitaget eller vill hantverkaren ha mer betalt för att arbetet med att slipa ytan ren tar längre tid (tveksamt då ek inte låter pigmentet tränga ner så djupt)?
”Snickaren” verkar sakna baskunskaper i olika typer av trä.
Kul att få veta bakgrunden till frågan.
Vi ska behandla med hårdvaxolja och valet av pigmentering blir olika beroende på träslag. Snickaren är duktig, vi har gjort en stor renovering med honom, och vi är väldigt nöjda. Det är därför jag blir förvirrad när han säger att det är ek, jag ser ju själv att det inte är det.

P
J Jennie123 skrev:
Vi ska behandla med hårdvaxolja och valet av pigmentering blir olika beroende på träslag. Snickaren är duktig, vi har gjort en stor renovering med honom, och vi är väldigt nöjda. Det är därför jag blir förvirrad när han säger att det är ek, jag ser ju själv att det inte är det.
Haka inte upp dig på om han har gjort en felbedömning i en renovering det är mänskligt..
På forumet så blir det alltid häxjakt och idiotförklarande av hantverkare för minsta lilla grej, det finns ingen som kan allt och inga fel eller felbedömningar gör..
Det viktiga är att felen uppdagas och rättas till och i ditt fall är det ju inget livsavgörande felbedömning som har gjorts😉

• Gilla
  • Älska
BaltzarH och 5 till
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Haka inte upp dig på om han har gjort en felbedömning i en renovering det är mänskligt..
På forumet så blir det alltid häxjakt och idiotförklarande av hantverkare för minsta lilla grej, det finns ingen som kan allt och inga fel eller felbedömningar gör..
Det viktiga är att felen uppdagas och rättas till och i ditt fall är det ju inget livsavgörande felbedömning som har gjorts😉
För 300 år sen så var det livsavgörande att se skillnad på tall och ek innan fällning ;-)
Idag mer innan man fäller en kommentar...... Jo jag hittar ut själv....
/Workingclasshero

• Haha
  • Gilla
Pettman och 8 till
  • Laddar…
J Jennie123 skrev:
Tack då förstår jag din frågeställning.
Alla är vi människor och kan göra misstag, som din snickare verkar ha gjort, och då gäller det att vara stor nog att erkänna att man har fel.
En tecknad figur med blont hår och skägg ger en tummen upp med ett leende ansikte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

H
J Jennie123 skrev:
Snickare kan ju vara en duktig hantverkare med sina verktyg och inköp på brädgården men träslag kan han definitivt inte. Köp en bok till snickaren med bilder och som handlar om olika träslags egenskaper.

J Jennie123 skrev:
Barrträd definitivt. Kvistarna ser ut som gran.

J Jennie123 skrev:
Jag tycker det ser ut som gran

J Jennie123 skrev:
Det är furu. Om man bara ser foto.

Kan det vara så att snickaren såg trappen innan du började slipa?
Kollade lite snabbt, och tyckte att den betsade furu/gran-trappen liknade ek?

J
E Ed Studge skrev:
Kan det vara så att snickaren såg trappen innan du började slipa?
Kollade lite snabbt, och tyckte att den betsade furu/gran-trappen liknade ek?
Ja det gjorde han ju, men det är ju också han som slipar :)

J Jennie123 skrev:
Ja det gjorde han ju, men det är ju också han som slipar :)
Ha ha 😆 ja då va inte heller det nån förklaring...

sitter inte kvistarna på rad, med jämna avstånd? Det förknippar jag med gran

TRJBerg
Märkligt att påstå att det är ek. Speciellt av en erfaren snickare.
Är det en tillfällig ordförväxling eller håller han på att bli dement?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.