13 901 läst ·
42 svar
14k läst
42 svar
Vilket träslag: Ek eller teak?
Jag skickade bilden till min virkesleverantör som importerar och sågar en stor del av den teak och mahogny som används till byggen och renoveringar av träbåtar i landet. Svaret från dem var "någon sorts mahogny", men då de tror att de är behandlade med något pigmenterat, vågar de inte svara vilken sort. Om bilden är tagen just när de oljats in kan de se ut som de är pigmenterade.
Med tanke på hur länge stommarna kan hålla och att det länge varit lättare att få tag på mahogny än teak, undrar jag fortfarande om träet kan ha bytts ut någon gång.
Med tanke på hur länge stommarna kan hålla och att det länge varit lättare att få tag på mahogny än teak, undrar jag fortfarande om träet kan ha bytts ut någon gång.
Intressant 
Grythyttan har enligt deras egna uppgifter inte tillverkats i annat än Furu, Ek och Teak. Teakmöblerna är ett relativt nytt påfund (liksom den synliga skylten bak på sitsen)
https://cdn.kilamobler.se/wp-content/uploads/2013/10/22202235/Grythyttan-Farghistoria_ok.pdf
Är ribborna till ryggen utbytta? Är sitsen mahogny med eller teak? Skulle man bemöda sig att flytta skylten om man gjorde nya ribbor själv?
Grythyttan har enligt deras egna uppgifter inte tillverkats i annat än Furu, Ek och Teak. Teakmöblerna är ett relativt nytt påfund (liksom den synliga skylten bak på sitsen)
https://cdn.kilamobler.se/wp-content/uploads/2013/10/22202235/Grythyttan-Farghistoria_ok.pdf
Är ribborna till ryggen utbytta? Är sitsen mahogny med eller teak? Skulle man bemöda sig att flytta skylten om man gjorde nya ribbor själv?
De började med teak långt efter det kommit rätt hårda restriktioner, så frågan är väl hur de definierar teak.
Vi kan nog vara rätt säkra på att det varken är bok eller ask, även om det funnits enligt länken.
Vi kan nog vara rätt säkra på att det varken är bok eller ask, även om det funnits enligt länken.
Verktygstokig
· Halland
· 8 297 inlägg
Är de oljade med grythyttans egen olja? Åtminstone mina ekmöbler blir väldigt röd/orangea i tonen av deras olja. Använder jag vanlig linolja så ser de ut som vanlig oljad ek. Så tror de har något slags pigment i även om den heter 'transparent'
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Skylten sitter ju kvar, så då lär träet komma från Grythyttan. De är ju intet TEMU-företag med hittepåfakta, så de lär ju inte ljuga om träslaget, men frågan är varför sitsen ser ännu mer ut som mahogny.
Nu är det ju rätt oviktigt för stolarna, och frågan är ju besvarad med att det är "grythyttanteak", fast det vore intressant att få veta vilket träd som de byggt stolarna av.
Nu är det ju rätt oviktigt för stolarna, och frågan är ju besvarad med att det är "grythyttanteak", fast det vore intressant att få veta vilket träd som de byggt stolarna av.
Inte jättelätt att se skillnad. Har en teakram runt en glasblockvägg i badrummet, stående i bilden. Förvisso oljad. Den horisontella staven är obehandlad parkettstav i mahogny som jämförelse.
Generellt tycker jag att mahogny har mer liv och nyanser än teak.
Har snickrat i båda träslagen och de luktar olika.
Mahogny är fuktkänsligare och spricker lättare än teak.
Nedan oljat mahognygolv.
Danska kajaktillverkare Struer Kajak har tillverkat kajaker i mahognyfaner sedan 1947 och beroende på tillverkningsår är virket från olika länder och färgen variera allt från ljusbrun till röd-brun https://www.struerkajak.com/pages/in-english
Generellt tycker jag att mahogny har mer liv och nyanser än teak.
Har snickrat i båda träslagen och de luktar olika.
Mahogny är fuktkänsligare och spricker lättare än teak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nedan oljat mahognygolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Danska kajaktillverkare Struer Kajak har tillverkat kajaker i mahognyfaner sedan 1947 och beroende på tillverkningsår är virket från olika länder och färgen variera allt från ljusbrun till röd-brun https://www.struerkajak.com/pages/in-english
Det är teak som sagt.
De ser exakt ut som Grythyttans övriga teakstolar, färgtonen är mer lik teak, plankorna har Grythyttans märke, och Grythyttan har aldrig tillverkat stolar i mahogny. Mönstret på både teak och mahogny kan skilja sig mycket och kan rätt ofta likna varandra. I det här fallet verkar vi ha teak som liknar mahogny. Men det är fortfarande teak.
De ser exakt ut som Grythyttans övriga teakstolar, färgtonen är mer lik teak, plankorna har Grythyttans märke, och Grythyttan har aldrig tillverkat stolar i mahogny. Mönstret på både teak och mahogny kan skilja sig mycket och kan rätt ofta likna varandra. I det här fallet verkar vi ha teak som liknar mahogny. Men det är fortfarande teak.
Redigerat:
Någon tanke om vilket träd deras teak kommer från?M Maruq skrev:Det är teak som sagt.
Nu har jag forskat lite och jag får ge mig. Det är vanlig teak (Tectona grandis) i möblerna de säljer. Klart det kan ha hänt att någon bytt träslag i efterhand, men det lär ju vara rätt ovanligt.
Men till mitt försvar har möblerna i butik i en helt annan färgton än bilderna i tråden. De har den där blekare lite grågula nyansen som jag förknippar med teak. Om det är senare inoljning, kvällssol på bilderna eller åldern som gör de mer mahognyfärgade vet jag inte.
Jag blev lite besviken när jag tittade på möblerna. De har valt ett (onödigt) dyrt träslag och sedan struntar de helt i att matcha brädorna med varandra efter färg och typ av ådring. Utan någon större arbetsinsats hade man sluppit känslan av lapptäcke. Det är ju helt ok för Rusta-möbler, men jag hade förväntat mig lite mer känsla för resultatet med de priserna.
Det går för övrigt enkelt att beställa kompletta kit med trä till nästan alla varianter av stolar de sålt. Det ska de ha pluspoäng för.
Men till mitt försvar har möblerna i butik i en helt annan färgton än bilderna i tråden. De har den där blekare lite grågula nyansen som jag förknippar med teak. Om det är senare inoljning, kvällssol på bilderna eller åldern som gör de mer mahognyfärgade vet jag inte.
Jag blev lite besviken när jag tittade på möblerna. De har valt ett (onödigt) dyrt träslag och sedan struntar de helt i att matcha brädorna med varandra efter färg och typ av ådring. Utan någon större arbetsinsats hade man sluppit känslan av lapptäcke. Det är ju helt ok för Rusta-möbler, men jag hade förväntat mig lite mer känsla för resultatet med de priserna.
Det går för övrigt enkelt att beställa kompletta kit med trä till nästan alla varianter av stolar de sålt. Det ska de ha pluspoäng för.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden