13 901 läst ·
42 svar
14k läst
42 svar
Vilket träslag: Ek eller teak?
Enda lärdomen än så länge för mig är att om du kan välja så ta ek, för det är billigare och bättre för miljönanders07 skrev:
Verktygstokig
· Halland
· 8 297 inlägg
Verktygstokig
· Halland
· 8 297 inlägg
Ser ut som ek, med de korta små mörka strecken och att det är relativt homogen ton mellan plankorna. Jag tycker teak nästan brukar se lite mörkflammigt och "smutsigt" ut. Vi har gamla, väloljade stolar och ett nytt bord från grythyttan, allt i ek. Stolarna är betydligt mörkare än bordet, men allt har har samma ådring som dina möbler. Tecken i huset och min gamla båt har en annan karaktär i ådringen 
Jag har också samma fundering kring min grythyttanmöbel. Jag har skruvat av några plankor från en stol och slipat och oljat in.
Medan jag slipade noterade jag en ganska distinkt doft som jag har svårt att beskriva.
Dom är behandlade med rå kallpressad linolja så det kan bidra till den aningen mörkare tonen. Vad tror ni det kan vara för träslag?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medan jag slipade noterade jag en ganska distinkt doft som jag har svårt att beskriva.
Dom är behandlade med rå kallpressad linolja så det kan bidra till den aningen mörkare tonen. Vad tror ni det kan vara för träslag?
Produkter som diskuteras: "rå linolja"
Linolja rå Ottosson
För inoljning av trä m.m.
120 kr inkl moms
Läs mer
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 982 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 982 inlägg
Det är inte teak.
De har för för mahogny, den karakteristika ådringen som går omsom upp och omsöm neråt. Det blir motträ åt båda hållen..
Grythyttan säljer kanske inte mahogny idag men det säger ju inget hur de har det idag.
De har för för mahogny, den karakteristika ådringen som går omsom upp och omsöm neråt. Det blir motträ åt båda hållen..
Grythyttan säljer kanske inte mahogny idag men det säger ju inget hur de har det idag.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 982 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 982 inlägg
Det är olika träslag på bilderna.M Maruq skrev:
Din bild från Grythyttan är planterad teak. Det andra är någon mahognysort.
Här är två bilder på Sapeli-mahogny.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto