Vi har en högkvalitativ valnötsskiva behandlad med osmo hårdvaxolja. Fungerar hur bra som helst. Bänkskivan är drygt två år gammal nu och endast behandlad en gång (när vi satte in den). Det börjar dock bli dags för en behandling igen.

Vi var egentligen inne på en laminatbänkskiva eftersom vi trodde att det skulle bli mycket jobb med trä, men jag är verkligen glad att vi ändå valde valnöt. Att behandla skivan en gång vartannat år känns som klart hanterbart.

Vi är (som barnfamilj) även väldigt oförsiktiga i köket. Det är inte sällan som jag på morgonen upptäcker vattenpölar och diverse blöta kastruller/konservburkar på bänkskivan som har legat över natten. Ändå finns det knappt ett märke. Skivan ser fortfarande nästan ny ut.

• Gilla
Ossian K Olsson och 1 till
  • Laddar…
Behåll skivan och behandla igen.

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Bok är det enda som är godkänt i restaurangkök och tillsammans med livsmedel. Tänk glasspinnar.
Jag såg det här och köpte mig en bänkskiva i just bok idag. Men jag hittar inga bra referenser till det du skriver, kanske har du några på lager? Vore intressant att läsa mer om ämnet.

B byabin skrev:
Jag såg det här och köpte mig en bänkskiva i just bok idag. Men jag hittar inga bra referenser till det du skriver, kanske har du några på lager? Vore intressant att läsa mer om ämnet.
Enbart från en vän som (då) planerade restaurangkök som konsult. Det lät väldigt rimligt det han sa och jag anammade det när jag byggde kök. Skall försöka få tag på honom. Kan även kolla med systern som är utbildad kemist med livsmedelsteknik. Vet att hon valde bok av samma anledning.
Snabb googling nämner inget specifikt träslag. Måste väl ha med bokträets struktur att göra och att det har neutralt pH. Senast jag kollade i en storköksbutik var skärbrädor för matberedning i polyeten eller bok.

Krilleman
Det bästa träslaget för en bänkskiva är väl endå i sten? 🫥

Ursäkta, men jag kunde inte hålla mig...

• Haha
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Man har inte trä om man tänker rationellt.

Det enda som duger är granit eller rostfritt.

• Gilla
Krilleman
  • Laddar…
Krilleman
Jag håller med, man väljer ett material som tål väta till vardags i ett kök som grundregel...
Ännu viktigare om man har små barn i familjen.

Allt för ofta är detta "enkla" tankesättet i det långa loppet, det mest ekonomiska konstigt nog. 👍

Och jag vill påstå att fler och fler upptäcker detta! 😉
Underhållsfritt är en fördel i en vanligt köksmiljö...

Redigerat:
  • Gilla
Diamant
  • Laddar…
Visst kan man diskutera material till bänkskiva i en tråd om träslag till bänkskiva om man vill (och får).

Alla material har olika egenskaper som passar olika tillämpningar. Trä har fördelar som att vara organiskt, levande, lättarbetat, formbart och förlåtande men nackdelar i att kräva underhåll och försiktighet. Rostfritt är bra för diskbänk (eller där man duschar), men inte nödvändigtvis som bänkskiva och är svårarbetat samt går inte att underhålla enkelt vid skador. Sten är naturligt, men ett jävla skit som inte tål syror, krossar glas och porslin, förstör knivar, omöjligt att återställa, samt är helt hopplöst att arbeta med med normala verktyg. Sen i den sjunde cirkeln har vi laminat...

Men åter till trådens ämne, vilket träslag är bäst till bänkskiva:

I valet mellan bok eller ek så är bok tätare och utestänger därmed fukt och bakterier effektivare, Ek har istället tanniner som är bakteriedödande, men kan ha negativa effekter vid höga doser. Bok är något mjukare än ek. Något belägg för att bok skulle vara särskilt att föredra i restaurangmiljöer kan jag inte hitta, det närmaste är råden om skärbrädor:
Cook 1 to 3 times a week: An oak or beech board will both cope well if you dry and oil them.
Cook 4 to 7 times a week: A medium hardness board such as beech, bamboo or acacia is usually easier to live with.
Så alltså frekvent användning, som restaurang, skulle föredra t.ex. bok före ek. Men det kanske är mer marknadsföring än forskning. Min gissning är att bok i restaurangkök kan vara för att det är mer tåligt mot oregelbundet underhåll i första hand snarare än hygien (även om bristande underhåll förstås har en påverkan på hygien).

B byabin skrev:
Sten är naturligt, men ett jävla skit som inte tål syror, krossar glas och porslin, förstör knivar,
Man använder väl ändå inte en bänkskiva som skärbräda, eller hur menar du?

• Gilla
Hep och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
Alfredo Alfredo skrev:
Jag vågade inte svara, men du gjorde det... 👍👍

😮

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Nej, det har jag aldrig påstått. Men en kniv tar mer skada av sten än andra material om man är oförsiktig, liksom trä är mer känsligt mot fukt om man är oförsiktig. Men hur är det nu, vilket träslag är bäst till bänkskiva?

B byabin skrev:
Nej, det har jag aldrig påstått. Men en kniv tar mer skada av sten än andra material om man är oförsiktig, liksom trä är mer känsligt mot fukt om man är oförsiktig. Men hur är det nu, vilket träslag är bäst till bänkskiva?
Inget är bäst men vilket är minst dåligt?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.