Hej!
Jag har hjälpt en kompis med att banka ner ett jordspett på hans gård. Dock gjorde jag klart innan att jag inte har möjlighet att mäta upp det men han skulle få hjälp av en granne med det.
Nu har grannen varit där och mätt upp 155 ohm, vilket jag vill minnas är väl högt. Grannen har mätt på rätt sätt, dock visste han inte vilka värden som är godkända.

Jag har fått ner ca: 4,5 m i backen, sedan var det stopp. Jag tror att det hade gått att få i längre om man tog en grävmaskin till hjälp så tanken är att driva i ett till vid sidan om det som redan sitter där, om ohmtalet är för högt vill säga.

Finns det klarar regler på hur högt värde som är godkänt? Jag vill minnas 50 ohm, eller 100 ohm om det är ett djupjordtag vad det nu är.
 
Ja, den rekommenderade övergångsresistansen för djupjordtag är 100 ohm. Men jag *tror* att 155 ohm är tillräckligt för detta syfte - att få samma, eller tillräckligt låg spänningspotential på ändarna av en bruten PEN-ledare längre bak på linjen. Vill du ha ett spett till så bör det placeras minst 4.5 meter bort, dvs lika långt bort som djupet på det spett du har.
 
  • Gilla
Grottsigge
  • Laddar…
Ett jordtag som ligger över 100 Ohm godkänns inte av nätägaren, ni måste ner under 100 Ohm.
OM det nu är ett elverk som ska kopplas in som reservkraft mot elnätet dvs.
 
bax skrev:
OM det nu är ett elverk som ska kopplas in som reservkraft mot elnätet dvs.
Japp, spettet ska användas ihop med ett elverk om strömmen går. Någon annan elektriker har redan varit där och kopplat in brytare för det, jag skulle bara banka ner spettet. Tack för svaren! 👍
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.