I trädgården sprider sig massa ogräs som bildat riktigt tätt rotverk. Vet någon vad det heter? Tips hur man blir av med det?

• Trädgårdsland med ogräs och täta gröna blad vid en stenplatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tätväxande gröna plantor och ogräs i trädgård som bildar ett rotverk.
    Skapa konto
Kan det vara såpnejlika? Svårt att se när det bara finns bladrosetter.

• Gilla
Gornor Ulragh och 1 till
  • Laddar…
Inte omöjligt nu när jag googlar efter bilder på såpnejlika. Minns inte hur blommorna såg ut ifjol när den delen där den växer i vara bara en grushöga. Nu är den delen ombyggt och denna planta vara den enda som växer. Jobbigt att gräva bort, det finns jättemycket rötter

Kolla på rötterna, är de rödaktiga så är det troligen såpnejlika. Gräv bort eller täck med något, flera lager tidningar och så täckbark ovan på fungerar. Tidningarna förmultnar efter några år och då är växten borta.

• Gilla
Reija AT och 1 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Kolla på rötterna, är de rödaktiga så är det troligen såpnejlika. Gräv bort eller täck med något, flera lager tidningar och så täckbark ovan på fungerar. Tidningarna förmultnar efter några år och då är växten borta.
nja bruna

• Jord och brunaktiga rötter och småsten på marken.
    Skapa konto
  • Jord och rötter nära en tegelvägg, som antyder grävningsarbete eller förberedelse för byggprojekt.
    Skapa konto
Okej, dumt av mig att skriva rödaktiga, vi upplever färger lite olika men jag hade lika gärna kunnat skriva brunaktiga.

Kan inte garantera att just detta är såpnejlika men utifrån bilderna så är det en växt som sprider sig på ett oönskat sätt så den exakta identifieringen kanske är mindre viktig.

Metoden med täckning fungerar oavsett.

• Gilla
Reija AT
  • Laddar…
O
Det är såpnejlika, grävde i våras upp säckar med sådana rötter. Har nu täckt med duk och träflis.

Jag för en ojämn kamp mot såpnejlika i min trädgård. De sprider sig med både rötter och frö så de dyker upp överallt. Jag skulle verkligen rekommendera att man gör som Abies koreana säger om man har ett eller ett par begränsade bestånd så att man kväver problemet i sin linda.

Min trädgård är anlagd ovanpå en sommarstuge trädgård från 50-talet och jag tror att såpnejlikan introducerades i den som en fin blomma i rabatten nån gång. Så jag gräver upp så mycket som möjligt av den när jag hittar den och har blivit bra på att identifiera fröplantorna. Men den ligger alltid steget före..

• Gilla
Reija AT
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Okej, dumt av mig att skriva rödaktiga, vi upplever färger lite olika men jag hade lika gärna kunnat skriva brunaktiga.

Kan inte garantera att just detta är såpnejlika men utifrån bilderna så är det en växt som sprider sig på ett oönskat sätt så den exakta identifieringen kanske är mindre viktig.

Metoden med täckning fungerar oavsett.
Jag tror att ni har rätt! Tack för tips och råd!

H Harmagedon skrev:
Jag för en ojämn kamp mot såpnejlika i min trädgård. De sprider sig med både rötter och frö så de dyker upp överallt. Jag skulle verkligen rekommendera att man gör som Abies koreana säger om man har ett eller ett par begränsade bestånd så att man kväver problemet i sin linda.

Min trädgård är anlagd ovanpå en sommarstuge trädgård från 50-talet och jag tror att såpnejlikan introducerades i den som en fin blomma i rabatten nån gång. Så jag gräver upp så mycket som möjligt av den när jag hittar den och har blivit bra på att identifiera fröplantorna. Men den ligger alltid steget före..
Jag har grävt massa rötter nu. Känns som att tömma en pool med ett spade :surprised:. Och sedan ska jag täcka med barkduk

R Reija AT skrev:
Och sedan ska jag täcka med barkduk
Lägg inte barkduk/markduk i trädgården, dels släpper dukarna igenom en hel del växter och trädrötter och du har dem kvar i marken. Jorden under blir kompakterad pga att där inte sker någon biologisk aktivitet.

Vanliga dagstidningar omlott fungera bra, även papp går utmärkt och sedan täcker du med täckbark. Såpnejlikan tar sig inte igenom papper och det förstör inte jorden, förmultnar efter några år.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
För ca 20 sedan grävde jag bort några meter såpnejlikor vid husets sydsida. Det kan tänkas att de inte stått där så många år och därför inte hunnit breda ut sig. Synd att jag inte kände till tidningsmetoden. Men jag lyckades få bort dem ändå, för gott. För de största plantorna fick jag gräva ner till ca 50 centimeter.
Det är alltså inte omöjligt med grävmetoden, kanske på några få ställen, som komplement till tidningsmetoden.

För övrigt testade jag en gång att tvätta kläder med såpnejlikerötter. Jag följde någon bruksanvisning ur en vacker bok. Att folk förr använde växten till tvätt, vill jag inte ifrågasätta, men rent blev det inte!

• Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.