Ossian K Olsson
Oavsett märke (jag är team Miele) så åk och känn på maskinerna innan köp. Jag har haft en cylinda för 4000 kr som var mer välbyggd än flera 15 000 kronorsmaskiner.
 
  • Gilla
Tom T och 3 till
  • Laddar…
D
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Oavsett märke (jag är team Miele) så åk och känn på maskinerna innan köp. Jag har haft en cylinda för 4000 kr som var mer välbyggd än flera 15 000 kronorsmaskiner.
Asko gav känslan av Miele-liknande täthet i najningen och godset men till billigare peng.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
D datja skrev:
Asko gav känslan av Miele-liknande täthet i najningen och godset men till billigare peng.
Mina intryck av Asko är att de är välbyggda. Föräldrarna bytte ut sin i samband med en renovering förra året. De tyckte det var ”lite onödigt för den vara bara några år” men vid närmare efterforskning var den visst 15 år men fungerade lika bra ändå!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
De säljer numera Serie 6-maskiner som ej tillverkats i Tyskland. Varifrån kom din?
Den är Tysktillverkad. Tror modellen är SMU68TS02E.
Trodde jag gjorde bra research innan vi köpte den :)
 
S sjoelund skrev:
De säljer numera Serie 6-maskiner som ej tillverkats i Tyskland. Varifrån kom din?
serie 6 görs i turkiet
 
Jag har en Siemens inköpt 2014 som alltid har fungerat helt UA, tysktillverkad.
Fast det säger ju att de var bra 2014...?
 
  • Gilla
Berndtan och 1 till
  • Laddar…
D datja skrev:
Vi köpte ny diskmaskin häromveckan och valde då en Asko. Skälet var att Askos maskiner var (när vi fingrade på olika): stabilast (när man slet i luckan t ex), hade rostfritt stål på insidan (ist f plast), täta korgar (i vår gamla Bosch ramlade saker ofta igenom, särskilt ur bottenkorgen), smart, mindre besticklåda längst upp + bestickkorg om man vill. Sen fanns en del lull-lull som min hustru gillade: intern belysning och autodosering av diskmedelsmängd.

Den vi köpte kostade 10k.
Vet du modell nummer?
 
Fotografen Fotografen skrev:
Jag har en Siemens inköpt 2014 som alltid har fungerat helt UA, tysktillverkad.
Fast det säger ju att de var bra 2014...?
Ja precis, har en 10 gammal Indesit där den var A++ och den står sig fortfarande när man jämför mot dagens A men Indesit är inget alt längre tyvärr
 
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Oavsett märke (jag är team Miele) så åk och känn på maskinerna innan köp. Jag har haft en cylinda för 4000 kr som var mer välbyggd än flera 15 000 kronorsmaskiner.
Tyvärr måste jag pga sjukdom beställa via nätet och kan inte åka och känna o klämma
 
Har Siemens för såväl kyl, frys som diskmaskin. Kyl och frys är 15 år och diskmaskinen ca 10 år. Alla har fungerat oklanderligt sedan start (förutom att en plastlucka i frysen gått i backen och spruckit).
 
Bytte ut Bauknecht maskinen efter 18 års användande mot en LG SDU557HS
Går tyst, är snygg och verkar ganska robust. 5900kr direkt från LG var helt ok pris.
 
  • Gilla
SnickSdcafl
  • Laddar…
Kör Asko sen nått år tillbaka. Vi har högre bänkskivor och integrerad diskmaskin så blev lite speciella krav på storlek. Och så ville jag ha rostfritt.

Mycket nöjd än så länge. Äskar att vår modell har en extra korg med plats för frukosttallrikar och matlådor och inte bara en sån liten bestickkorg.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
SnickSdcafl SnickSdcafl skrev:
Okej, vilket märke ska jag välja eller absolut inte välja? Gärna även modell rekommendation. Ljud max 42db

Sökt i forumet men det finns inga trådar som är relativt nya därför skapar jag ny tråd. 🙂
TACK alla för svar. Nu har jag gjort en beställning av en Asko maskin. Fanns ett kanonerbjudande på deras lite bättre maskin. Betalade 9900 istf 17900, behöver eg inte allt lull lull som det var på den men kände att jag kostar på mig 2000kr extra i detta fall (den billiga kostade 7900)

ASKO DBI5444IJA.S
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
SnickSdcafl SnickSdcafl skrev:
TACK alla för svar. Nu har jag gjort en beställning av en Asko maskin. Fanns ett kanonerbjudande på deras lite bättre maskin. Betalade 9900 istf 17900, behöver eg inte allt lull lull som det var på den men kände att jag kostar på mig 2000kr extra i detta fall (den billiga kostade 7900)

ASKO DBI5444IJA.S
det tråkiga idag är att allt i denna är kinesiskt
och elektroniken är kortlivat
 
returen returen skrev:
det tråkiga idag är att allt i denna är kinesiskt
och elektroniken är kortlivat
Va ju synd att jag inte hittade denna info innn beställningen då. Men men iaf 5 års garanti så får väl hålla tummarna
 
  • Gilla
EvertL och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.