Okej, vilket märke ska jag välja eller absolut inte välja? Gärna även modell rekommendation. Ljud max 42db
Sökt i forumet men det finns inga trådar som är relativt nya därför skapar jag ny tråd. 🙂
Sökt i forumet men det finns inga trådar som är relativt nya därför skapar jag ny tråd. 🙂
Medlem
· Västra Götaland
· 3 295 inlägg
Undviker man Whirlpool antingen som Whirlpool eller med ett Ikeamärke på så har man kommit långt )
Och absolut ingen med plastbalja i, det ska vara en med rostfritt innehåll om det går att få tag på. Numera bara bliigt skräp med massor av plast. Haren Bosch Super-Silince ooch den hörs knappt och den är rostfri.SnickSdcafl skrev:
Aha kollade nu o såg att inte alla Bosch va tillverkade i Tyskland. Bra input. Tack tackyonna skrev:
Har haft en Bosch Super Silence i typ 10+ år nu, inga konstigheter.
Jag tillhör dom som packar maskinen stenhårt innan körning, typ "det finns alltid plats för en sak till" ;-) Trots det så är disken ren och fin efter avslutad körning med eko-programmet som fungerar klockrent (trots alla påståenden här på BH om att man ska undvika eko för det blir inte rent).
Och som grädde på moset, den gör skäl för namnet "Super Silence", i princip hör man inte att den är igång, Tystnad råder i köket då
Instämmer med tidigare talare, undvik IKEA brandade maskiner.
Jag tillhör dom som packar maskinen stenhårt innan körning, typ "det finns alltid plats för en sak till" ;-) Trots det så är disken ren och fin efter avslutad körning med eko-programmet som fungerar klockrent (trots alla påståenden här på BH om att man ska undvika eko för det blir inte rent).
Och som grädde på moset, den gör skäl för namnet "Super Silence", i princip hör man inte att den är igång, Tystnad råder i köket då
Instämmer med tidigare talare, undvik IKEA brandade maskiner.
Redigerat:
Renoverare
· Uppsala
· 2 087 inlägg
Håller med om tysktillverkad Bosch eller Siemens. Hade Siemens i förra huset och Bosch i nuvarande. I princip samma maskin invändigt.
Vi köpte en toppmodel av Bosch series 6 2019 och det har tyvärr varit den sämsta diskmaskinen vi haft. Haft ett par Bosch/Siemens tidigare som varit väldigt bra så jag blev klart besviken på det försämrats.
Upplevd ljudnivå är betydligt högre än tidigare trots lägre db enligt faktablad, och varken auto eller eco programmen klarar av diska rent ens om vi sköljt disken ordentligt innan (den är i princip lika smutsig efter som den var innan). 65 graders snabbprogrammet med extra vatten gör ett ok jobb och då låter den inte så länge, så den är inte oanvändbar, men definitivt flera steg ner från den hälften så dyra Siemens vi hade innan (den stannade tyvärr kvar i en flytt).
Upplevd ljudnivå är betydligt högre än tidigare trots lägre db enligt faktablad, och varken auto eller eco programmen klarar av diska rent ens om vi sköljt disken ordentligt innan (den är i princip lika smutsig efter som den var innan). 65 graders snabbprogrammet med extra vatten gör ett ok jobb och då låter den inte så länge, så den är inte oanvändbar, men definitivt flera steg ner från den hälften så dyra Siemens vi hade innan (den stannade tyvärr kvar i en flytt).
De säljer numera Serie 6-maskiner som ej tillverkats i Tyskland. Varifrån kom din?B Byggmarodören skrev:
Vi har förbrukat en hel del maskiner genom åren, alltid kört dom ofta, särskilt när barnen bodde hemma. Oftast Siemens, är nog inne på 4:e maskinen. Numera är dom och Bosch samma i grunden. Gillar zeolit torkningen men...fläkten som används för torkningen pajade torts allt i maskinen vi har nu. Det var rimlig kostnad att laga den men ändå lite besviken, det var deras bästa och dyraste maskin då vi köpte den. Tidigare hade Siemens problem med LED belysningen inne i maskinerna men det funkar fint numera i den vi har, lyser blått. Tipset reparatören gav, kör kastrullprogrammet då och då så maskinen "renas bättre inuti", hetare vatten, eco tyckte han inte var bra, åtminstone inte om man alltid körde det
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Vi köpte ny diskmaskin häromveckan och valde då en Asko. Skälet var att Askos maskiner var (när vi fingrade på olika): stabilast (när man slet i luckan t ex), hade rostfritt stål på insidan (ist f plast), täta korgar (i vår gamla Bosch ramlade saker ofta igenom, särskilt ur bottenkorgen), smart, mindre besticklåda längst upp + bestickkorg om man vill. Sen fanns en del lull-lull som min hustru gillade: intern belysning och autodosering av diskmedelsmängd.
Den vi köpte kostade 10k.
Den vi köpte kostade 10k.
Redigerat: