Okej, vilket märke ska jag välja eller absolut inte välja? Gärna även modell rekommendation. Ljud max 42db

Sökt i forumet men det finns inga trådar som är relativt nya därför skapar jag ny tråd. 🙂

Undviker man Whirlpool antingen som Whirlpool eller med ett Ikeamärke på så har man kommit långt )

• Gilla
  • Wow
bornlate58 och 8 till
  • Laddar…
Rickard.
Jag är rätt nöjd med Bosch på diskmaskiner, har ägt två och dom torkar hyffsat utan att ångskada köket och har inte haft nå strul alls trots dagliga diskar i 8år isch med den nuvarande.

• Gilla
Putte1972 och 9 till
  • Laddar…
SnickSdcafl SnickSdcafl skrev:
Okej, vilket märke ska jag välja eller absolut inte välja? Gärna även modell rekommendation. Ljud max 42db

Sökt i forumet men det finns inga trådar som är relativt nya därför skapar jag ny tråd. 🙂
Och absolut ingen med plastbalja i, det ska vara en med rostfritt innehåll om det går att få tag på. Numera bara bliigt skräp med massor av plast. Haren Bosch Super-Silince ooch den hörs knappt och den är rostfri.

• Gilla
o1aEtqFW8W4HLAV och 3 till
  • Laddar…
Fick rådet härinne att välja tysktillverkad Bosch. Jag är mycket nöjd. Öppet mot kök - måste sätta handen på luckan för att märka att den är igång dvs extremt tyst (gäller åtminstone den smalare modellen).

• Gilla
Putte1972 och 5 till
  • Laddar…
Rickard.
yonna yonna skrev:
Fick rådet härinne att välja tysktillverkad Bosch. Jag är mycket nöjd. Öppet mot kök - måste sätta handen på luckan för att märka att den är igång dvs extremt tyst (gäller åtminstone den smalare modellen).
Bra råd!
Jag har aldrig funderat på vars den var tillverkad men vi planerar kök nu och då ska jag helt klart fortsätta med tyskt bosch med Zeolit torkning, men integrerad.

Kontroller på en Bosch-diskmaskin med auto och eco-program synliga, tysk tillverkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
SnickSdcafl
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Aha kollade nu o såg att inte alla Bosch va tillverkade i Tyskland. Bra input. Tack tack

Mats-S
Har haft en Bosch Super Silence i typ 10+ år nu, inga konstigheter.

Jag tillhör dom som packar maskinen stenhårt innan körning, typ "det finns alltid plats för en sak till" ;-) Trots det så är disken ren och fin efter avslutad körning med eko-programmet som fungerar klockrent (trots alla påståenden här på BH om att man ska undvika eko för det blir inte rent).

Och som grädde på moset, den gör skäl för namnet "Super Silence", i princip hör man inte att den är igång, Tystnad råder i köket då :)

Instämmer med tidigare talare, undvik IKEA brandade maskiner.

Redigerat:
  • Gilla
Berndtan och 1 till
  • Laddar…
Jag har sett rådet här inne att undvika samtliga Samsung-maskiner av typer som kan läcka vatten. Antar diskmaskin inte är något undantag.

Håller med om tysktillverkad Bosch eller Siemens. Hade Siemens i förra huset och Bosch i nuvarande. I princip samma maskin invändigt.

• Gilla
Sona2012
  • Laddar…
Bosch och Siemens av den högra klassen. Kanske Miele också men frågan om det är värt merkostnaden.

Tysktillverkat som föregående har skrivit.

• Gilla
Berndtan
  • Laddar…
Vi köpte en toppmodel av Bosch series 6 2019 och det har tyvärr varit den sämsta diskmaskinen vi haft. Haft ett par Bosch/Siemens tidigare som varit väldigt bra så jag blev klart besviken på det försämrats.

Upplevd ljudnivå är betydligt högre än tidigare trots lägre db enligt faktablad, och varken auto eller eco programmen klarar av diska rent ens om vi sköljt disken ordentligt innan (den är i princip lika smutsig efter som den var innan). 65 graders snabbprogrammet med extra vatten gör ett ok jobb och då låter den inte så länge, så den är inte oanvändbar, men definitivt flera steg ner från den hälften så dyra Siemens vi hade innan (den stannade tyvärr kvar i en flytt).

• Wow
Dilato
  • Laddar…
B Byggmarodören skrev:
Vi köpte en toppmodel av Bosch series 6 2019 och det har tyvärr varit den sämsta diskmaskinen vi haft. Haft ett par Bosch/Siemens tidigare som varit väldigt bra så jag blev klart besviken på det försämrats.
De säljer numera Serie 6-maskiner som ej tillverkats i Tyskland. Varifrån kom din?

Vi har förbrukat en hel del maskiner genom åren, alltid kört dom ofta, särskilt när barnen bodde hemma. Oftast Siemens, är nog inne på 4:e maskinen. Numera är dom och Bosch samma i grunden. Gillar zeolit torkningen men...fläkten som används för torkningen pajade torts allt i maskinen vi har nu. Det var rimlig kostnad att laga den men ändå lite besviken, det var deras bästa och dyraste maskin då vi köpte den. Tidigare hade Siemens problem med LED belysningen inne i maskinerna men det funkar fint numera i den vi har, lyser blått. Tipset reparatören gav, kör kastrullprogrammet då och då så maskinen "renas bättre inuti", hetare vatten, eco tyckte han inte var bra, åtminstone inte om man alltid körde det

• Gilla
Berndtan
  • Laddar…
D
Vi köpte ny diskmaskin häromveckan och valde då en Asko. Skälet var att Askos maskiner var (när vi fingrade på olika): stabilast (när man slet i luckan t ex), hade rostfritt stål på insidan (ist f plast), täta korgar (i vår gamla Bosch ramlade saker ofta igenom, särskilt ur bottenkorgen), smart, mindre besticklåda längst upp + bestickkorg om man vill. Sen fanns en del lull-lull som min hustru gillade: intern belysning och autodosering av diskmedelsmängd.

Den vi köpte kostade 10k.

Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.