6 030 läst ·
9 svar
6k läst
9 svar
Vilket lim
Efter att ha läst på om Tec7 så ser det inte ut som det jag behöver.
Jag ska alltså limma fast en svarvad stålplatta som är cirka 5cm i dameter på undersidan av ett glasbord. Plattan är fäste för ett av benen. Jag tänker mig något ganska lättflytande helt glasklart lim som fyller hela den tunna spalten mellan stålplatta och glasskiva.
Jag ska alltså limma fast en svarvad stålplatta som är cirka 5cm i dameter på undersidan av ett glasbord. Plattan är fäste för ett av benen. Jag tänker mig något ganska lättflytande helt glasklart lim som fyller hela den tunna spalten mellan stålplatta och glasskiva.
Någon sorts epoxy är antagligen ett bra svar..
Prata med en glasmästare. Jag vet att när man tex limmar fast gångjärn på glasskivor och vill ha exakt det resultatet du är ute efter. Jag tror dock att dom brukar använda något UV-härdande lim. Själv är det nog väldigt svårt att få till det helt utan bubblor också. Ett typiskt lämna-bort-jobb skulle jag tycka i det här fallet. En glasmästare vet hur man gör det där.
Prata med en glasmästare. Jag vet att när man tex limmar fast gångjärn på glasskivor och vill ha exakt det resultatet du är ute efter. Jag tror dock att dom brukar använda något UV-härdande lim. Själv är det nog väldigt svårt att få till det helt utan bubblor också. Ett typiskt lämna-bort-jobb skulle jag tycka i det här fallet. En glasmästare vet hur man gör det där.
Rekommenderar att du använder LOCTITE, läs om limmet på; http://www.loctitelim.se/limma/glas/
Har själv använt det i arbetet även om det var länge sedan, fungerade kanon då.
Har själv använt det i arbetet även om det var länge sedan, fungerade kanon då.
Medlem
· Södermanlands län0
· 983 inlägg
Jag köpte ett LOCTITE-lim en gång för att limma fast en backspegel på insidan av en bilvindruta. Det limmet behövde UV-ljus, typ solsken, för att härda men förblev helt glasklart efter härdning. Backspegeln blev också kvar där den skulle de år efteråt jag hade kvar bilen.bekin skrev:
Det där med UV-ljus stämmer. I slutet av 1980-talet var jag en gång på LOCTITE;s lab. i Stockholm och testade olika sorters lim för glas och då användes UV-ljus för att härda limmet. Vill minnas att det bara var rött glas som limmet inte funkade med. Att ställa produkten i solljus gick också bra men UV-lampa gjorde att processen gick mycket snabbare.
Hur LOCTITE;s lim fungerar i dag vet jag inte men det är väl bara att ringa dom och fråga.
Hur LOCTITE;s lim fungerar i dag vet jag inte men det är väl bara att ringa dom och fråga.
Märkligt att du kunde UV-limma en backspegel på en vindruta då ett sånt glas tar bort 99,9% av UV-strålningen.Asgarvad skrev:
Loctite har glas-metall som funkar jättebra till backspeglar, men det är inte ett UV-lim
Uv,lim är absolut bäst. Lägg, justera in plattan,.förhärda i 15 sek, skrapa bort överflöd, fullhärda. Glöm inte bränna rent stålet, uv limmet är väldigt fettkänsligt
Om du inte har uv-lampa duger o solljus
/Fredrik
Sent from my GT-P1000 using Tapatalk
Om du inte har uv-lampa duger o solljus
/Fredrik
Sent from my GT-P1000 using Tapatalk
Klicka här för att svara