Hej!

Jag ska limma dit en list mellan glaskaklad väg och badkar för att hindra vattnet att rinna mellan ( det diffar 5 cm). Jag får en tillskuren 5 mm plexiglas + ett par småbitar som jag tänkte ha som "klossar" att fästa i väggen och vila listen emot.

Jag tänkte bara trycka upp det hele med klar våtrumssilikon, men glasis var skeptisk, påstod att det behövdes special-silikon.

Vad vet forumet?

Och det är ju inte förrän i morgon...

KRAM / Dan Å

Det borde fungera med silicon. Rengör båda ytorna med sprit (eller liknande som inte skadar plexin) först bara.

Nja, tydligen så ska vanligt våtrumssilikon "äta upp" plexin. Krävs tydligen nåt special i alla fall. Tom mannen i färgdisken på Bauhaus sa blankt nej, erbjöd ett sättlim som var det enda han hade som gjorde jobbet, men det var snorfärgat.

Jag får ringa glasis på måndag, och sen kan jag rapportera.

Jaha, då får man be om att bidra med facit:

För att fästa plexiglas transparent och med fyllande effekt rekommenderas:

Den Braven sealants Clear Fix

http://www.denbraven.info/en/Assortiment/Elastische_kitten/Zwaluw_Clearfix

Bra skit, fäster, äter INTE upp plasten och är VERKLIGEN klar, inte alls "silikonsimmig".

Tack Viktor på Bil & Bussrutor för kunskap och deckarjobb.

akhagen skrev:
Nja, tydligen så ska vanligt våtrumssilikon "äta upp" plexin. Krävs tydligen nåt special i alla fall. Tom mannen i färgdisken på Bauhaus sa blankt nej...//
Silikon "äter" inte plexi. Inte normalt byggsilikon i vart fall. Har själv limmat/tätat flera olika sorter med silikon utan problem. Det fäster inte tokbra, men det fungerar.

Tror för övrigt att även den tuben du hittade till slut är en silikon av ngt slag.
(Eller? "MS polymer" = silikon?)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.