P
Jag har precis fått hem en Swedoor ytterdörr. Jag tycker att monteringsanvisningen är aningen bristfällig. Vad gäller för montering av karmen och speciellt under tröskeln. På bilden står det "MS Glue", men vad är det? Undersidan av tröskeln är en alu-profil så det är inte någon stor kontaktyta där. Som jag uppfattar det ska det vara någon elastisk fog?

Illustration av Swedoor ytterdörrs karmmontering med "MS Glue" under tröskeln och två alternativ för karmsidor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av en Swedoor ytterdörrs karm och tröskel med alu-profil och texten "MS Glue".
Skapa konto

Monteringsanvisning Swedoor Advance-line FrameFast: http://www.swedoor.se/pages/file.as...erior_door_uk_se_no_dk_fi_ee_lv_lt_rus_01.pdf

Ta en elastisk fogmassa för utebruk så är du hemma.

Bästa svaret

P
Fint. Tack för det. Nu vet jag vad jag ska leta efter i butiken.

Jag står med exakt samma funderingar och behöver hinna montera hela partiet nu i helgen innan fasadfirman kommer på måndag.
1. Vad är det för remsa de har skissat upp att man ska limma under tröskeln?
2.Hur ska man klossa under den profilerade alutröskeln? Ska den inte klossas alls? Om den ska klossas, ska klossen så tvärs över profilerna eller längs med inuti profilen?

Alla husets fönster bytta nu utan problem, men här tog det stopp.

• Profilerad aluminiumtröskel med mätverktyg som visar dimensioner och en tejpbit applicerad ovanpå tröskeln.
    Skapa konto
P
Remsan tror jag ska vara masonit eller liknande för att få tröskeln i våg och stå stadigt utan att hänga i karmen.

Erik_Hansson skrev:
Remsan tror jag ska vara masonit eller liknande för att få tröskeln i våg och stå stadigt utan att hänga i karmen.
Jag har startat en annan tråd enbart för monteringsfrågor om dörren, där kom jag fram till att underlaget måste vara avjämnat innan för säkerhetsklassade dörrar och full-limmas under tröskeln. Jag är fortfarande fundersam till var remsan är..
Vad gäller MS Lim så funkar Casco MultiSeal Byggfog.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.