R
Mattias_Jo1 skrev:
Bättre länk med pris

[länk]
Nästan sex lakan för det där är ju rena skämtet. Mitt tips är att inte köpa något som går under benämningen "larm" eller "larmpaket". Köp istället egna komponenter för att uppnå samma funktioner, tex lite billiga kameror från Kina och en rasberry pie som styrenhet osv. Om du inte har något emot att pilla lite själv dvs. Eftersom priset är av största vikt förutsätter jag att du inte är så intresserad av multipla kommunikationsvägar, fast ström med batteribackup, störningsskydd osv. Då kan man bygga en egen lösning för några hundralappar.

bossebyggarn skrev:
Nästan sex lakan för det där är ju rena skämtet. Mitt tips är att inte köpa något som går under benämningen "larm" eller "larmpaket". Köp istället egna komponenter för att uppnå samma funktioner, tex lite billiga kameror från Kina och en rasberry pie som styrenhet osv. Om du inte har något emot att pilla lite själv dvs. Eftersom priset är av största vikt förutsätter jag att du inte är så intresserad av multipla kommunikationsvägar, fast ström med batteribackup, störningsskydd osv. Då kan man bygga en egen lösning för några hundralappar.
Då kan man ju lika bra vara utan oxå då! Du lär ju ändå komma upp i ett par tusen och mycket svärande och pillande. Det är ju knappast nått Kina larm jag länkat till. Med billiga hobby grejor från Kina.

RilleRock
bossebyggarn skrev:
Siemens SPC använder certifierade installatörer och nu menar jag inte dörrknackarna som är "polisgodkända" utan de som är certifierade för larmklass 1-4 av SBSC för att göra larminstallationer där försäkringsbolag är kravställare.

Citat: Nu är det så att jag är ju ingen teknik kille så att koppla ihop en massa prylar är inte min sak precis.

Jag tror tyvärr du får svårt att komma under 10.000kr för ett larm med filmkameror om du inte kan installera det själv. Det är en hel del programmerande och kopplandet för att få fart på tex ett SPC.

Har du kollat på Yale larm? Det installerar du lätt själv och det kostar under 5000kr. Dock så är det inte filmkamera, utan stillbildskamera.

RilleRock
Eller köper du 2 stabila Samsung HD Smartcam som pushar direkt till din telefon.
Bra IR i dem och bra färgåtergivning dagtid.
Vidvinkel så man får en bra kontroll på utrymmet.
De kan reagera på både ljud, rörelse individuellt och
känsligheten för det ställs också individuellt.
Du kan även lyssna live från och prata till den.

Kan monteras i internt SD-minne i den på upp till 64gb på inomhusmodellen
och den för utomhus upp till 32gb.
Med 64gb minne kan man spela minst 1v i full upplösning eller spela in vid aktivering.
Alla inställningar görs individuellt per kamera direkt i appen.
Förutom om man vill lägga ett inspelningscema de görs på samsungsidan.

Tror de ligger på runt 1700kr/st i svensk internetshop
I dyraste laget men de är lätt att komma igång med och push funkar klockrent via samsungservern.
Har själv 2st hemma för test sen 1 1/2 år sen.
De kan inte jämföras med D-Link kameror och andra eBaykameror för de kräver en del pill.

Är detta fördelaktigt jämfört med de kameror som kan integreras i SPC direkt? Prismässigt eller annat? Hur blir funktionen i jämförelse med att köpa de kameror som finns från Vanderbilt?

RilleRock
lesjostrand skrev:
Är detta fördelaktigt jämfört med de kameror som kan integreras i SPC direkt? Prismässigt eller annat? Hur blir funktionen i jämförelse med att köpa de kameror som finns från Vanderbilt?
Fördelaktigt i mitt tycke blir om man inte vill investera i en centralapparat med all kringutrustning oavsett fabrikat.
Men vill ha en okey lösning som inte kräver direkt något pill utan funkar snabbt till sin telefon med helt okey kvalité.
Visst du har har långt ifrån samma säkerhet med batteribackup osv men för rätt person är det en okey fungerande lösning.

Kamerorna från Vanderbilt kan du inte gå in och streama från mobil direkt.
Du kan spela in ljud från kamerorna men inget som stödjs av SPC systemet men filmer som sparas direkt från kameran får ljud men inte i appen.
Det är bilduppdateringar i appen som inte pushas ut från appen men
man kan ställa in kameran den skall skicka pushmail direkt från kameran, eller ladda upp bilder/film till en ftp, HTTP, direkt på minnet i kameran osv osv.
Så fungerar det i dagsläget.
Hur det nu blir med ny ägare är svårt att sia.

Kameror till SPC har blivit ett bra tillägg till en central som från början inte direkt var utvecklad för konsumentmarknaden.
Därav avsaknad push, pir-kameror etc.
Push är något som det pratats om men är skeptisk om det kommer att bli verklighet för den har redan så många stabila kommunikationsvägar ut redan.
Normalt sätt kör man inbrottslarm och cctv som externa system, stand alone lösningar som ligger i egna nät som sedan integreras och triggas av varandra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.