3 275 läst · 10 svar
3k läst
10 svar
Vilket kabelfabrikat är bra?
Hej!
Ska köpa EKKJ eller N1XV (lutar åt N1XV, men det är ju delvis också en prisfråga). När man tittar i butikerna på nätet finns kabel från olika tillverkare. dels finns många som inte anger tillverkare och sedan finns Malmbergs, A-collection och Nexans. Malmbergs och kablar utan angiven tillverkare brukar vara billigast (ca 90:-/m för 5x10) medan Nexans och a-collection kostar minst 20-30:- mer per meter. Ingen stor summa kan en del tycka men 25:- extra blir en tusenlapp för 40 m och man är ju sparsam (snål låter så negativt ). Min fråga är alltså: är det ok att köpa och gräva ner en no-name eller malmbergskabel? Inte bör väl de gå sönder?
Ska köpa EKKJ eller N1XV (lutar åt N1XV, men det är ju delvis också en prisfråga). När man tittar i butikerna på nätet finns kabel från olika tillverkare. dels finns många som inte anger tillverkare och sedan finns Malmbergs, A-collection och Nexans. Malmbergs och kablar utan angiven tillverkare brukar vara billigast (ca 90:-/m för 5x10) medan Nexans och a-collection kostar minst 20-30:- mer per meter. Ingen stor summa kan en del tycka men 25:- extra blir en tusenlapp för 40 m och man är ju sparsam (snål låter så negativt ). Min fråga är alltså: är det ok att köpa och gräva ner en no-name eller malmbergskabel? Inte bör väl de gå sönder?
Malmbergs kablar är tillverkade i sverige.
Produkter som diskuteras: "kabel skala"
Avisolertänger
Avisolertänger är specialverktyg designade för att ta bort isoleringen från elektriska kablar utan att skada den inre ledaren. De används ofta inom elektrisk installation och annat arbete där det är viktigt att kunna ansluta ledningar korrekt.
Läs mer
Har satt 25 m mamlbergs EKRK 3G1,5 en gång, och aldrig mer säger jag.
Mjuk jävel, nästan som EKK, fast istället för o va sladdrig så blev den deformerad och konstig och det blev allmänt fult, och den var tråkig o skala samt att alun va seg som satan.
Men visst, har fått en rulle Draka EKLK 3G1,5 som manteln sprack på så fort man bockade lite på den, men dom tog tillbaka kabeln direkt när jag påpekade felet och ja fick en ny rulle och ett litet brev där dom bad om ursäkt för ev. avbrott i installationsförloppet
Mjuk jävel, nästan som EKK, fast istället för o va sladdrig så blev den deformerad och konstig och det blev allmänt fult, och den var tråkig o skala samt att alun va seg som satan.
Men visst, har fått en rulle Draka EKLK 3G1,5 som manteln sprack på så fort man bockade lite på den, men dom tog tillbaka kabeln direkt när jag påpekade felet och ja fick en ny rulle och ett litet brev där dom bad om ursäkt för ev. avbrott i installationsförloppet
Nu är beställningen redan gjord (det blev malmbergs), men man skulle alltså valt annan för att elektrikern skulle få det lättare att skala kabeln. Nu var det inte EKKJ utan N1XV-R jag beställde. Hoppas den inte är alltför knepig att skala. Elektrikern får annars se det som ett ypperligt tillfälle att visa sin yrkeskompetens.
Det finns olika kabeltillverkare. Några av de större:M-E skrev:
Svenska fabriker
Ericsson
Nexans
Draka
NKT (dansk)
Prysmian (finsk)
Alla gör likvärdiga kablar i mitt tycke, vissa är bättre på vissa typer av kablar och sämre på andra men det utvecklas hela tiden ju.
Produkter som diskuteras i tråden