Nu är det packad jord, ska fylla på med fiberduk och 5-10 cm grus.

Förslag är
0-8
0-16
8-16

Är det värt besväret att att cellplats ovanpå? Då slipper man i och för sig risken att någon sten skär hår på duken, men såg i annan tråd att köpa balkonggräs/heltäckningsmatta (sån där för altanbruk).

Tips?

Inte många hundralappar på lite cellplast, isolerar mot den ständigt kalla marken och ger plan bra yta. Ta eps120

Självklart cellplast under om du har möjlighet. Kommer alltid världsmästare och säger att den mesta värmeförlusten sker uppåt, vilket iofs är sant, men det kyler fortfarande underifrån.

Sitter och funderar på samma sak. Byggde poolvärme i höstas och tänker isolera underifrån på ett eller annat sätt.

Jag tror att de där gamla tumreglerna som cirkulerar här på forat för vart värmen tar vägen bygger på hur det förhåller sig när det väl är isolerat på det ena eller andra sättet. Isolerar man inte alls så tror jag inte alls att det stämmer.

Det enklaste sättet att isolera är med stillastående luft vilket man till viss del uppnår med en bra dränering (typ tvättad 8-16 som föreslås ovan). Jämfört med att ha poolen direkt på fuktigt mark borde det skilja en hel del.

Jag tänkte inte dränera. Antingen bygger jag en trall för att få stillastående luft under eller så lägger jag ut cellplast med någon ram kring.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.