Vad bör man välja för golv till köket? Lättstädat, tåligt och snyggt i den prioriteringsordningen.
Flyttade runt kylskåpet med en magasinkärra för ett tag sedan. Hade inte vågat göra det på ett parkettgolv.

B BekMD skrev:
Vad bör man välja för golv till köket? Lättstädat, tåligt och snyggt i den prioriteringsordningen.
I princip alla golv utom hetäckningsmatta klarar de kraven
B BekMD skrev:
Flyttade runt kylskåpet med en magasinkärra för ett tag sedan. Hade inte vågat göra det på ett parkettgolv.
Var inte orolig parkett tål betydligt mer än så.

B BekMD skrev:
Flyttade runt kylskåpet med en magasinkärra för ett tag sedan. Hade inte vågat göra det på ett parkettgolv
Hur hanterar du kärran? Verkar riskfritt.

BirgitS
Lättstädat: Plastmatta bäst, linoleum och klinker bättre än trägolv
Tåligt: Klinkers bäst, plastmatta och linoleum bättre än trägolv

BirgitS BirgitS skrev:
Lättstädat: Plastmatta bäst, linoleum och klinker bättre än trägolv
Tåligt: Klinkers bäst, plastmatta och linoleum bättre än trägolv
Jag tänker mig klinker som relativt ömtåliga. Tycker ofta jag ser/hör om spruckna plattor och repor.
Lättstädat så handlar det väl mest om att det är helt slätt. Skarvar mellan plattorna på klinker också, så det går nog bort för städningen.
Vad tros om vinyl?

BirgitS
Vinylmatta är väl samma sak som plastmatta.

Det kan bli repor och hack i vinylmattor, lättare än på klinkers är min erfarenhet.

BirgitS BirgitS skrev:
Vinylmatta är väl samma sak som plastmatta.

Det kan bli repor och hack i vinylmattor, lättare än på klinkers är min erfarenhet.
Det är behagligare att fysiskt arbeta i kök med vinyl/plast/linoleummatta och lättstädat. De två första alternativen dessutom betydligt billigare. Estetiskt kan man nog tycka att klinker är snyggare och anses värdehöjande.

Om du skall använda köket för att laga mat med skvätt och slabb och tappade kastruller, är det i princip bara klinker som klarar rengöringen efter detta. Det behövs ett golv utan skarvar för förr eller senare rinner det ut något på golvet. Nackdelen med klinker är att ett glas eller porslin som tappas garanterat går sönder. Klinkern klarar sig i princip alltid från skador.
Alternativet med laminat, fanerat eller massivt trägolv är att det slits väldigt fult om man behöver sanera från köksbestyren med jämna mellanrum. En utspilld kastrull kan förstöra ett laminat-/fanergolv när vätskan tar sig ner i skarvarna. Massivt golv klarar detta bättre men då behöver man ha en opigmenterad ytbehandling.
Linoleum eller plastmatta funkar ju också. Linoleum behöver saneras omgående vid en ”olycka” då det är tåligt men inte fukttätt.

Köksgolv är en klassisk slityta precis som ett hallgolv.

B BekMD skrev:
När jag bytte golv i köket blev jag rekommenderad Alloc Original laminat, det hade färgbutiken på golvet....
15 år senare är det fortfarande i väldigt bra skick. Nu verkar det vara BerryAlloc Ocean+ som är deras starkaste golv https://www.berryalloc.com/se/sv/laminate/oceanplus

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.