6 095 läst ·
8 svar
6k läst
8 svar
VIlket golv till kök?
I princip alla golv utom hetäckningsmatta klarar de kravenB BekMD skrev:
Var inte orolig parkett tål betydligt mer än så.B BekMD skrev:
Jag tänker mig klinker som relativt ömtåliga. Tycker ofta jag ser/hör om spruckna plattor och repor.BirgitS skrev:
Lättstädat så handlar det väl mest om att det är helt slätt. Skarvar mellan plattorna på klinker också, så det går nog bort för städningen.
Vad tros om vinyl?
Det är behagligare att fysiskt arbeta i kök med vinyl/plast/linoleummatta och lättstädat. De två första alternativen dessutom betydligt billigare. Estetiskt kan man nog tycka att klinker är snyggare och anses värdehöjande.BirgitS skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 188 inlägg
Om du skall använda köket för att laga mat med skvätt och slabb och tappade kastruller, är det i princip bara klinker som klarar rengöringen efter detta. Det behövs ett golv utan skarvar för förr eller senare rinner det ut något på golvet. Nackdelen med klinker är att ett glas eller porslin som tappas garanterat går sönder. Klinkern klarar sig i princip alltid från skador.
Alternativet med laminat, fanerat eller massivt trägolv är att det slits väldigt fult om man behöver sanera från köksbestyren med jämna mellanrum. En utspilld kastrull kan förstöra ett laminat-/fanergolv när vätskan tar sig ner i skarvarna. Massivt golv klarar detta bättre men då behöver man ha en opigmenterad ytbehandling.
Linoleum eller plastmatta funkar ju också. Linoleum behöver saneras omgående vid en ”olycka” då det är tåligt men inte fukttätt.
Köksgolv är en klassisk slityta precis som ett hallgolv.
Alternativet med laminat, fanerat eller massivt trägolv är att det slits väldigt fult om man behöver sanera från köksbestyren med jämna mellanrum. En utspilld kastrull kan förstöra ett laminat-/fanergolv när vätskan tar sig ner i skarvarna. Massivt golv klarar detta bättre men då behöver man ha en opigmenterad ytbehandling.
Linoleum eller plastmatta funkar ju också. Linoleum behöver saneras omgående vid en ”olycka” då det är tåligt men inte fukttätt.
Köksgolv är en klassisk slityta precis som ett hallgolv.
När jag bytte golv i köket blev jag rekommenderad Alloc Original laminat, det hade färgbutiken på golvet....B BekMD skrev:
15 år senare är det fortfarande i väldigt bra skick. Nu verkar det vara BerryAlloc Ocean+ som är deras starkaste golv https://www.berryalloc.com/se/sv/laminate/oceanplus
Klicka här för att svara