Ett ljust rum med stora fönster från golv till tak, exponerade tegelväggar och träpanel i taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ljus matsal med stora fönster i träram, 60-tals stil, frågar om trägolvsval.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi bygger hus och skulle önska tips på vilken typ av trägolv som kan passa till den här typen av fönster. Dels stilmässigt men också utifrån färgskala så att träslagen passar ihop och inte skär sig mot varann.. Vad tror ni om fiskben eller holländskt mönster?

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Träslag och mönster är två olika saker. När det gäller golv finns det ett begränsat antal trädsorter som är tillräckligt hårda för att fungera som golv, t.ex. ek och ask, medan man till fönster inte behöver ha så hårt trä utan kan välja något billigare som furu. I båda fallen kan man modifiera färgen genom olika behandlingar, t.ex. vitpigmenterad olja.
Ser ingen anledning till att ha allt trä i samma träslag heller. Personligen tycker jag att det känns bäst med golv som är mörkare än möblerna och att taket är ljusast men med tanke på alla som vitpigmenterar golven idag så är det ju fråga om personlig smak.

För mig så står stora fönster för 60-talet och framåt (förutom 80-tal) medan fiskben är något för hus innan 1940 och kan passa om man bygger nytt i sekelskiftesstil.

• Gilla
angelar
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Träslag och mönster är två olika saker. När det gäller golv finns det ett begränsat antal trädsorter som är tillräckligt hårda för att fungera som golv, t.ex. ek och ask, medan man till fönster inte behöver ha så hårt trä utan kan välja något billigare som furu. I båda fallen kan man modifiera färgen genom olika behandlingar, t.ex. vitpigmenterad olja.
Ser ingen anledning till att ha allt trä i samma träslag heller. Personligen tycker jag att det känns bäst med golv som är mörkare än möblerna och att taket är ljusast men med tanke på alla som vitpigmenterar golven idag så är det ju fråga om personlig smak.

För mig så står stora fönster för 60-talet och framåt (förutom 80-tal) medan fiskben är något för hus innan 1940 och kan passa om man bygger nytt i sekelskiftesstil.
Tack ! Du verkar kunnig. Det är till hjälp!

BirgitS
Tack själv :)
Förhoppningsvis har ju ett och annat fastnat under åren som gått och skulle ju själv välja golv inför en renovering förra hösten så fick ju läsa på en del.

• Gilla
angelar
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.