Har köpt hus (byggt -91) med öppen planlösning och är som bäst upp i "renoverartagen".

Det här med nytt golv i köket har gett oss en hel del huvudbry. Hoppas ni kan komma med lite tips :). Golvet kommer vi även att lägga in i resten av huset. Utom vardagsrummet där det i dag finns ekparkett.

Har i köket vita luckor och bänkskivor i massiv bok (nya), i taket sitter det furutak. Det är även furu(inner)dörrar i hela huset samt foder kring innerdörrar av furu. All furu är "vitlaserad" för att inte gulna.

Vi ska nu lägga in nytt parkettgolv. Vi var först inne på bok men vattenburen golvvärme i hela huset sätter stopp för det.
Vi funderar nu på ekgolv. MEN då får vi bokskivor, furutak, ekgolv och en del björkmöbler (som visserligen kan bytas ut) - låter det inte lite mycket eller?? Hade vi tänkt till lite tidigare så hade vi kunnat skaffa ekbänkskivor men, men ...

Vad tycker ni - är ek helt tokigt eller har ni några andra förslag? ???

Hej UlLi.
Jag har tyvärr inte så mycket att komma med ang. golvvalet. Men jag undrar varför man inte kan ha vattenburen golvvärme och bokgolv tillsammans. ???
Förmodligen en simpel anledning, men jag kommer inte på nå´n. :-[
Lalle...

Jag antar att hon syftar på att det antagligen blir för mycket rörelser (springor, resningar osv.) i golvet pga. värmen.

//Christina.

Aha.....
Som vanligt, här på forumet, snabba svar.............
Lalle...

Det stämmer med rörelserna i golvet. Några tillverkare har även varnat för ev missfärgningar.
Med vattenburen golvvärme ska det egentligen inte vara några problem då värmen inte blir lika varm/koncentrerad (om ni förstår vad jag menar) som med elslingor .
MEN de tillverkare vi pratat med (bl a Tarkett, Armstrong, Kährs) håller inte garantin om det är så att man har installerat bok eller lönn tillsammans med golvvärme.

UlLi skrev:
Vi funderar nu på ekgolv. MEN då får vi bokskivor, furutak, ekgolv och en del björkmöbler (som visserligen kan bytas ut) - låter det inte lite mycket eller?? Hade vi tänkt till lite tidigare så hade vi kunnat skaffa ekbänkskivor men, men ...

Vad tycker ni - är ek helt tokigt eller har ni några andra förslag? ???
Jag skulle personligen strunta i det där med bokskivorna och koncentrera mig på att få golvet enhetligt i huset, taket är ju dessutom samma i hela huset så strunta i att det fn. låter som lite för många olika träslag i just köket, bänkskivorna sitter ju där dom sitter och björkmöblerna har ni ju tills ni har lust att byta dem och jag tycker att bok och björk är ju inte helt olika under förutsättning att björken är oljad ;) så det går väl bra, det med.
Jag tycker det är mycket snyggare/viktigare att golven är enhetliga och inte byter träslag mellan olika rum i samma plan, spec. i en öppen planlösning, än att räkna antal träslag i ett enskilt rum.

Visst hade det varit snyggt med ekskivor i köket men gjort är ju gjort och jag tycker inte att det är någon katastrof ;)
Så mitt råd lyder, ta ett golv så likt det ni redan har som möjligt :D (under förutsättning att ni ska ha parkettgolv naturligtvis, kan ni tänka er klinker så blir det ju en helt annan sak ;))

//Christina.

Tack för svaret Christina!

Jag tror att det blir som du säger. Ekparkett i hela huset och sen byter vi ut de oljade björkmöblerna efter hand. Man kan ju rädda upp det hela med duk och stolsöverdrag. ;)

Klinkers (clickgolv) ska vi "bara" ha i hallen.

Jag tror också att det blir bra om ni kör enhetligt golv överallt. Ek blir jättesnyggt!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.