2 515 läst ·
14 svar
3k läst
14 svar
Vilket forum för snickerimaskiner?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jag inledde min karriär som moderator med att flytta ämnen som uppenbart handlar om snickerimaskiner från Verktyg , maskiner & fordon till möbelsnickeri.
Reaktionerna på detta har varit blandade utan någon tydlig övervikt åt vardera hållet. En användare föreslog en omröstning i frågan. Det tycker jag är en bra idé! Här kommer den.
Bakgrunden till flyttningarna har jag beskrivit i en klistrad tråd som jag har citerat nedan:
Reaktionerna på detta har varit blandade utan någon tydlig övervikt åt vardera hållet. En användare föreslog en omröstning i frågan. Det tycker jag är en bra idé! Här kommer den.
Bakgrunden till flyttningarna har jag beskrivit i en klistrad tråd som jag har citerat nedan:
Hej!
Jag har tagit mig friheten att flytta en handfull ämnen från verktyg & maskiner till möbelsnickeri. Gränsdragningen är inte alltid lätt, så jag har bara flyttat några av de uppenbara trådarna.
Syftet är att skapa lite mer aktivitet i möbelsnickeriforumet, samtidigt som båda forumen blir lite mer lättnavigerade.
Jag klistrar den här informationstråden någon vecka eller så.
Ytterligare förtydligande:
Min tanke med flyttningarna är att flytta inlägg som handlar om planhyvlar, sinkjiggar och liknande maskiner till möbelsnickeriforumet. Jag har i det avseendet gjort en vidare tolkning av begreppet möbelsnickeri till att omfatta finsnickeri i största allmänhet.
Ämnen som handlar om finsnickeriverktyg och dito -maskiner drunknar lätt i diskussioner om gräsklippare, borrhammare, traktorer och liknande verktyg och maskiner.
Gränsdragningen är som sagt inte alltid lätt.
Exempelvis:
Om någon ställer en fråga om en spånsug som skall kopplas till en rikthyvel eller någon annan snickerimaskin, hör den hemma i snickeriforumet.
Men om man ställer en fråga om en spånsug som skall användas till att suga bort kutterspånen från vinden, hör frågan hemma i verktygsforumet.
Frågor om listhyvlar borde(?) höra hemma i verktygsforumet, eftersom maskinen används till att göra lister som skall sättas fast i ett hus. En sådan tråd skulle jag inte flytta åt något håll, eftersom det är lite oklart var den hör hemma.
Jag tror att det blir lättare att hitta i forumen på det här sättet.
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Jag är lite kluven i frågan. En särskild tråd för trädgårdsmaskiner skulle göra det lättare, liksom en för fordon. Gränsen mellan möbelsnickeri och verktyg är svår, svår. Tråden möbelsnickeri borde kanske flyttas upp till Teknik och VVS i alla fall. Kan det här vara något:
Trädgårdsmaskiner: Gräsklippare, jordfräsar, röjsågar, motorsågar för trädfällning.
Fordon: Lasbilar, bilar, stora traktorer (ej trädgårdstraktorer), släp osv.
Verktyg: Hand- och elverktyg.
Snickeri: Snickerimaskiner från pelarborr via vertikalfräs till sågverk, samt träteknik för bl.a. möbelsnickeri.
Verkstad: Verkstadsinredningar, olika lösningar.
Blev det bara rörigare? Känns i alla fall som att aktiviteten i forumet skulle räcka mer än väl för ovanstående.
Trädgårdsmaskiner: Gräsklippare, jordfräsar, röjsågar, motorsågar för trädfällning.
Fordon: Lasbilar, bilar, stora traktorer (ej trädgårdstraktorer), släp osv.
Verktyg: Hand- och elverktyg.
Snickeri: Snickerimaskiner från pelarborr via vertikalfräs till sågverk, samt träteknik för bl.a. möbelsnickeri.
Verkstad: Verkstadsinredningar, olika lösningar.
Blev det bara rörigare? Känns i alla fall som att aktiviteten i forumet skulle räcka mer än väl för ovanstående.
Medlem
· Västerbotten
· 550 inlägg
Verktyg är verktyg är verktyg. Allt annat är att övertänka. Du måste vara ingenjör. (Jag också).
Min åsikt om moderering och uppdelning och dylika aktiviteter: if it ain't broken, rör int'. En bra moderator är en osynlig moderator.
Min åsikt om moderering och uppdelning och dylika aktiviteter: if it ain't broken, rör int'. En bra moderator är en osynlig moderator.
Redigerat:
Jag håller helt med importensket sig, en bra moderator är en moderator som inte pillar runt för att få preussisk ordning för sakens skull.
Det jag gillat med verktyg/maskiner/fordon-forumet är just att man dels har stort spann på diskussionerna, dels låter dem flippa ur lite grann. Det funkar i detta forumet, medans det exempelvis inte funkar i elforumet.
Jag tycker att gränsdragningen mellan snickerimaskiner och andra maskiner är mycket svår. Dessutom drar ofta diskussionerna lite åt något håll och vips har man ändrat på vilken sida forumgränsen som tråden hör hemma. Det bästa är därför att fortsätta diskutera snickerimaskiner i verktyg/maskiner/fordon-forumet.
Det blir dessutom väldigt bökigt att försöka hitta gamla trådar (visst går det att söka med forumets usla sökmotor eller bättre med Google) men likväl blir det bökigare.
Varför måste man ens pilla på verktyg/maskiner/fordon-forumet? Jag kan hålla med om att det i teorin skulle vara möjligt att dra bra gränser för en dröse nya forum, såsom "trädgårdsmaskiner" och "fordon". Jag undrar dock varför man ska göra det? Ju mer man smalnar av forumen desto livlösare blir de och desto klyddigare är det att hitta svar i tidigare trådar.
Att splitta forumen är i mitt tycke lika idiotiskt som Blockets senaste ommöblering bland annonskategorier. Eftersom gränserna för olika annonser ibland är luddiga samt att annonsörerna inte alltid har bra kunskap om indelningen blir resultatet att det är helt omöjligt att hitta det man söker genom att bara lista annonser i de olika kategorierna.
Sist men inte minst, kan man inte fortsätta att sträva efter "högt till tak" i trådarna i verktyg/maskiner/fordon-forumet? I det här forumet upplever jag det som att den övervägande majoriteten av läsarna tycker det är kul, även ett par inlägg efter att ett svar eller slutsats dragits. Det är då synd att som moderator gå in och klippa...
Det jag gillat med verktyg/maskiner/fordon-forumet är just att man dels har stort spann på diskussionerna, dels låter dem flippa ur lite grann. Det funkar i detta forumet, medans det exempelvis inte funkar i elforumet.
Jag tycker att gränsdragningen mellan snickerimaskiner och andra maskiner är mycket svår. Dessutom drar ofta diskussionerna lite åt något håll och vips har man ändrat på vilken sida forumgränsen som tråden hör hemma. Det bästa är därför att fortsätta diskutera snickerimaskiner i verktyg/maskiner/fordon-forumet.
Det blir dessutom väldigt bökigt att försöka hitta gamla trådar (visst går det att söka med forumets usla sökmotor eller bättre med Google) men likväl blir det bökigare.
Varför måste man ens pilla på verktyg/maskiner/fordon-forumet? Jag kan hålla med om att det i teorin skulle vara möjligt att dra bra gränser för en dröse nya forum, såsom "trädgårdsmaskiner" och "fordon". Jag undrar dock varför man ska göra det? Ju mer man smalnar av forumen desto livlösare blir de och desto klyddigare är det att hitta svar i tidigare trådar.
Att splitta forumen är i mitt tycke lika idiotiskt som Blockets senaste ommöblering bland annonskategorier. Eftersom gränserna för olika annonser ibland är luddiga samt att annonsörerna inte alltid har bra kunskap om indelningen blir resultatet att det är helt omöjligt att hitta det man söker genom att bara lista annonser i de olika kategorierna.
Sist men inte minst, kan man inte fortsätta att sträva efter "högt till tak" i trådarna i verktyg/maskiner/fordon-forumet? I det här forumet upplever jag det som att den övervägande majoriteten av läsarna tycker det är kul, även ett par inlägg efter att ett svar eller slutsats dragits. Det är då synd att som moderator gå in och klippa...
Tillhör de som tycker att det var bra som det var... Tolkar kategorin möbelsnickeri mer för ett forum att t.ex. önska ritningar eller tips på hur man löser kluriga snickeridetaljer och problem snarare än hur bra en viss maskin fungerar.
Svårt.
Som det är nu tar "verktyg, maskiner&fordon" allt från planteringsspadar till svarvar, CNC-maskiner och grävare. Har sina för- och nackdelar.
Man skulle konna dela det i "verktyg&maskiner" och "trädgårdsmaskiner&fordon" men var hör spaden hemma då?
Ju fler delforum, ju större blir hålen mellan dem.
"Möbelsnickeri" är ett tillämpningsforum/ämne likväl som "Byggmaterial & byggteknik ", "Gräsmattor " eller "Ventilation ".
Som det är nu tar "verktyg, maskiner&fordon" allt från planteringsspadar till svarvar, CNC-maskiner och grävare. Har sina för- och nackdelar.
Man skulle konna dela det i "verktyg&maskiner" och "trädgårdsmaskiner&fordon" men var hör spaden hemma då?
Ju fler delforum, ju större blir hålen mellan dem.
"Möbelsnickeri" är ett tillämpningsforum/ämne likväl som "Byggmaterial & byggteknik ", "Gräsmattor " eller "Ventilation ".
Medlem
· Västerbotten
· 550 inlägg
Enkel fråga till den som tycker det mesta är intressant i dagens forum: skulle du idas hålla koll på ett forum till? Inte jag.
Exakt. Fler uppdelningar är definitivt det sista som det här forumet behöver.phl skrev:
Med tanke på tempot här så vore det ett lyft om fler av avdelningarna slogs ihop istället.
T.ex. så kan allt som handlar om sallad mergas till en avdelning istället för fyra, och även värmedelen kan bantas med fem sjättedelar.
Det skulle förmodligen bli roligare att hänga här om forumet bantades ner till hälften av vad det är idag, och eftersom man skulle dyka på trådar som man i normala fall inte besöker så skulle det också bli mera lärorikt.
Precis! Det är ju det som gör verktyg/maskiner/fordon så otroligt kul och lärorikt -- man läser trådar som ligger i utkanten av vad man tror sig vara intressersad av. Detta väcker nya intressen och ger en otrolig bredd på insupen kunskap.ACME skrev:
Låt forumet vara kvar i nuvarande form. Gillar det lite utflippade diskussionerna om allehanda absolut livsnödvändiga ting som kan härledas till verktyg o maskiner!
Absolut bästa forumdelen enligt min syn på saken, även andras tydligen då det just för tillfället sitter 160 pers o läser om verktyg. De andra forumdelarna får vara glada om de når hälften av den mängden.
Så sära inte!
Absolut bästa forumdelen enligt min syn på saken, även andras tydligen då det just för tillfället sitter 160 pers o läser om verktyg. De andra forumdelarna får vara glada om de når hälften av den mängden.
Så sära inte!
Instämmer, merga ihop fler så att det blir mer liv.ACME skrev:Exakt. Fler uppdelningar är definitivt det sista som det här forumet behöver.
Med tanke på tempot här så vore det ett lyft om fler av avdelningarna slogs ihop istället.
T.ex. så kan allt som handlar om sallad mergas till en avdelning istället för fyra, och även värmedelen kan bantas med fem sjättedelar.
Det skulle förmodligen bli roligare att hänga här om forumet bantades ner till hälften av vad det är idag, och eftersom man skulle dyka på trådar som man i normala fall inte besöker så skulle det också bli mera lärorikt.