Halloj.

Ska montera en ny shuntgrupp till kommande golvvärme parallellt med befintlig radiatorkrets - tänkte koppla in mig mellan värmepumpen och befintlig radiatorpump.

Behöver flytta unionkopplingarna och pumpen, men kan inte utläsa någonstans vad det skulle vara för märke, bara EN-1254-2 22mm som det ju står på var och varannan koppling. Men utesluter vatette.

Samma visa med magnetfiltret jag köpt begagnat och tänkt sätta dit i samma veva - vågar man använda de gamla klämringarna? Hittar inget rsk och får inget mailsvar om nya ringar från Beulco heller.

Säkert skitenkelt att svara på för någon som jobbar med det. 😁
Hade varit skönt att ha rätt klämringar hemma innan jag börjar riva och bygga om.

• VVS-komponenter, mässingskoppling, svart plastdel, gängade anslutningar, industriellt, rörinstallation, otydlig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ventil, kopparledningar, kablar, och installationsetiketter synliga. HVAC eller VVS-komponent, teknisk inriktning. Dustigt.
    Skapa konto
Krilleman
Inte superlätt att svara på exakt tillverkare som du märker! 🤔🤔

Den typen du visar på foto 2 är en med gänga och klämring i andra ändan, är lika för alla fabrikat, finns både med och utan avstängning ( bör vara med avstängning ) Att använda ringarna TJA i bland går det om dom är lätta att vrida av från ett rör, men nya är bäst, dom som syns ser ut att vara Vatett lite bredare.

Krilleman
J jonaserik skrev:
Att använda ringarna TJA i bland går det om dom är lätta att vrida av från ett rör, men nya är bäst, dom som syns ser ut att vara Vatett lite bredare.
Vatette tillverkar inga pumpkopplingar.
Vare sig med kulventiler eller inte.

Krilleman Krilleman skrev:
Vatette tillverkar inga pumpkopplingar.
Vare sig med kulventiler eller inte.
Det var klämringarna som skrev och inte pumpkopplingen, läs allt.

Krilleman
J jonaserik skrev:
et var klämringarna som skrev och inte pumpkopplingen, läs allt.
Ja fast att detta är en vatette-koppling gör väl ingen skillnad alls?

Läs allt!

Jag ser inga fler Vatette-kopplingar på bilderna.

VVS-installation med kopparledningar och mässingsventiler, möjligt läckage markerat med rosa.
Skapa konto

Har kikat runt lite, och tror det är

Pumpavstängning BA 4022, rsk 585 00 81
Och
5455 Dirtmagplus magnetitfilter, rsk 5064172

Mailade Beulco men fick bara ett icke-svar tillbaka:
"-Delarna finns inte som reservdelsartiklar. Vi säljer inte till privatpersoner, du får gå via grossist, återförsäljare är Comfort butiker, gelia (Ahlsell), k-rauta bla bla bla) som sedan får ta kontakt med leverantör bla bla bla."

Känns som det blir billigare och framförallt enklare för mig att köpa nya avstängningsventiler än krånglet och att två mellanhänder ska tjäna pengar på ett par ynka klämringar som inte ens är lagerfört.😐

Eller så får jag prova om ESBE kan lösa nya klämringar till sin shunt istället, så får jag skarva rörstumpen istället.

Redigerat:
Krilleman
J JDA skrev:
Känns som det blir billigare för mig att köpa nya avstängningsventiler än krånglet och att två mellanhänder ska tjäna pengar på ett par ynka klämringar som inte ens är lagerfört.😐
Jag håller med.
Ofta blir det enklare att börja om från början.

Men man kan ju fråga sig varför det är på detta viset.

J JDA skrev:
kan lösa nya klämringa
Gå in till en rörfirma och köp ringarna som du behöver, dom har olika fabrikat på hyllan och kostar inte många kronor. Ta gärna med dig en ring och visa.

J jonaserik skrev:
Gå in till en rörfirma och köp ringarna som du behöver, dom har olika fabrikat på hyllan och kostar inte många kronor. Ta gärna med dig en ring och visa.
Ja, jag får nog prova det kanske.

Måste säga att jag inte ens övervägt det alternativet eftersom jag fått en känsla hur min egen branch (elektriker) funkar med sin prissättning med listpriser och så.

Kommer ihåg en gång en bekant till mig frågade om jag kunde ordna ett vägguttag med integrerad jordfelsbrytare...fick ju skämmas ihjäl senare när dåvarande firman skulle ha 1800 spänn när fakturan kom. 😒

Men ett par hundringar hit eller dit för ett par klämringar spelar såklart mindre roll. Kma ju vara värt det för att få bekymret ur världen och komma vidare med mitt projekt. 😅

Pris på ringar hos grossen ligger på ca 10 kr. lika på billiga varuhusen, kolla in vilka som har klämringar.

• Wow
JDA
  • Laddar…
Beroende på vad för sort det är, som den du visar Vatett eller om dom är lite mer rundade så finns för 10 st 50 kr på ett billigt varuhus sök.

Det brukar fungera att stoppa i valfri klämring. Jag skulle dock inte försöka återanvända en klämring.

• Gilla
BSOD
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Beroende på vad för sort det är, som den du visar Vatett eller om dom är lite mer rundade så finns för 10 st 50 kr på ett billigt varuhus sök.
Har kikat lite nu och det skulle kunna vara VSH kanske?

Men vill gärna veta jag har rätt ring till avstängningarna hemma innan jag börjar riva isär, så slipper jag tappa ur systemet två gånger

Det som krilleman visade är Vatett och dom på pumpen är med säkerhet lite rundade. Köp av bägge sorter och lämna tillbaka dom som inte används, s.k återköp som alla har.

• Gilla
JDA
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.