8 367 läst ·
25 svar
8k läst
25 svar
Vilket ENKEL larm till villa?
Min åsikt i detta fallet är att du har rätt i vissa fall och fel i vissa fall!Felde skrev:Det lär inte göra någon större skillnad om det är uppkopplat eller ej. Ett rum som börjar brinna är övertänt innom några minuter, och brandkåren lär inte hinna ut och släcka det innan det är mer eller mindre nerbrunnet. Ev kan dom rädda delar av butiken.
Utöver det så berättade en "kille i branchen" för mig att brandkåren åker inte på brandlarm som går ifall det inte är bekräftat av någon person eller via video/bild. ett vanligt brandlarm som går och larmar till en operatör räcker ej utan antingen måste en person ringa in eller installera ett videoövervakat larmsystem där larmet sänder bilder på branden till larmcentralen.
Uppkopplat larm är mer eller mindre meningslöst. Det är inte till för att fånga några skurkar utan för att åtgärda trasiga fönsterrutor och liknande. Något som grannen kan göra åt dig om ni har hyffsad kontakt.
OM du väljer att koppla upp det så undervik hyrlarm. Visst, det blir lite billigare engångskostnad, men ligga o betala 225-300 kr månaden så springer kostnaden SNABBT iväg.
Falk har ett erbjudande där du betalat 65kr/månad och mellan 1200-1800 kr per utryckning.
UIppgifter som jag fått säger att det sker ungefär 1 utryckning per 5-6 år för en snittvilla. självklart har vissa otur och får problem flera gånger på ett år och andra får aldrig problem.
med en kostnad på 65 kr så kan du ha en uttryckning om året och ändå tjäna pengar....
- Om uppkopplade larm inte är något att ha så är ju då frågan varför försäkringsbolag kräver att man ska ha larmen uppkopplade i larmklassade anläggningar? Och varför ska brandlarmet på barnens skola vara uppkopplat? Det finns skäl till att man har det uppkopplat...
- Brandkåren rycker i princip alltid på brandlarm, men "aldrig" på brandvarningslarm! Brandlarm är synonymt med SBF110 medan ett brandvarningssystem är uppkopplad till en vanlig kommersiell larmcentral som typ G4S, Securitas Direct eller SOS.
Ett verifierat brandvarningslarm (verifierat av person eller via kamera) "brukar" de också rycka på givetvis.
- Om man nu inte vill ha utryckningar men ändå vill få notifiering via sms och koppling till larmcentral på sina rökdetektorer så är ju 65 kr/månaden hos Falck en överkomlig summa. Relevant i fallet är att Securitas Direct har motsvarande tjänst fast kostnadsfritt/utan månadskostnad.
Redigerat:
- Om uppkopplade larm inte är något att ha så är ju då frågan varför försäkringsbolag kräver att man ska ha larmen uppkopplade i larmklassade anläggningar? Och varför ska brandlarmet på barnens skola vara uppkopplat? Det finns skäl till att man har det uppkopplat...
Det står i SSF 130 vad som krävs för att en klass skall uppfyllas.
Försäkringsbolagen hänvisar till vilken klass de vill skall uppfyllas och då måste man följa detta. Trådlöst kan aldrig bli högre än Klass R vilket är lägre än Klass 1
- Brandkåren rycker i princip alltid på brandlarm, men "aldrig" på brandvarningslarm! Brandlarm är synonymt med SBF110 medan ett brandvarningssystem är uppkopplad till en vanlig kommersiell larmcentral som typ G4S, Securitas Direct eller SOS.
Ett verifierat brandvarningslarm (verifierat av person eller via kamera) "brukar" de också rycka på givetvis.
Brandvarningslarm.. hmm den har jag aldrig hört förr. Brandindikering brukar vara ett mer vedertaget uttryck.
SBF110 beskriver automatlarm, och en anläggning som är klassas kräver uppkoppling via säker lina. Dock är det upp till varje Räddningstjänst att avgöra vilka typer av anläggningar de vill godkänna. Normalt godkännes inga anläggningar som inte går att bygga helt enligt SBF110 (I utgåvan SBF110:7 så skall man enligt uppgift lätta upp lite på reglerna på vad som krävs för en brandlarmsanläggning), att få kopplas direkt till räddningstjänsen eller via SOS. Men jag vet att räddningstjänsten i göteborg bland annat godkänner Kombilarm, dvs vanliga Inbrottslarm med brandindikering, som är uppkopplade via delad multicomlina.
Det står i SSF 130 vad som krävs för att en klass skall uppfyllas.
Försäkringsbolagen hänvisar till vilken klass de vill skall uppfyllas och då måste man följa detta. Trådlöst kan aldrig bli högre än Klass R vilket är lägre än Klass 1
- Brandkåren rycker i princip alltid på brandlarm, men "aldrig" på brandvarningslarm! Brandlarm är synonymt med SBF110 medan ett brandvarningssystem är uppkopplad till en vanlig kommersiell larmcentral som typ G4S, Securitas Direct eller SOS.
Ett verifierat brandvarningslarm (verifierat av person eller via kamera) "brukar" de också rycka på givetvis.
Brandvarningslarm.. hmm den har jag aldrig hört förr. Brandindikering brukar vara ett mer vedertaget uttryck.
SBF110 beskriver automatlarm, och en anläggning som är klassas kräver uppkoppling via säker lina. Dock är det upp till varje Räddningstjänst att avgöra vilka typer av anläggningar de vill godkänna. Normalt godkännes inga anläggningar som inte går att bygga helt enligt SBF110 (I utgåvan SBF110:7 så skall man enligt uppgift lätta upp lite på reglerna på vad som krävs för en brandlarmsanläggning), att få kopplas direkt till räddningstjänsen eller via SOS. Men jag vet att räddningstjänsten i göteborg bland annat godkänner Kombilarm, dvs vanliga Inbrottslarm med brandindikering, som är uppkopplade via delad multicomlina.
Redigerat:
Kärt barn har många namn!frohike skrev:
frohike skrev:
Men dock så är det så att alla klasser R-LK 4 kräver uppkoppling...!
Är väl lokalbetonat troligen.. jaja så kan det varaMaveric77 skrev:
Om du skall ha den klassad vill säga, vilket privatbostäder sällan har krav på, om inte försäkringsbolaget anser att värdet i bostaden är såpass högt. Pratar vi Klass R så är det sällan så att de krävs av försäkringsbolagen då man säger lite som med lås, det skall vara stängt och låst för att försäkringen skall gälla.Maveric77 skrev:
Skall man sedan vara noga så kräver klassningen att anläggningen görs av certifierad firma. Vilket heller inte blir något spec eftersom försäkringsbolagen mer ofta säger " jaha du har skaffat larm, då får du några hundra kr i rabatt" som bäst
Maveric77 skrev:Min åsikt i detta fallet är att du har rätt i vissa fall och fel i vissa fall!
- Om uppkopplade larm inte är något att ha så är ju då frågan varför försäkringsbolag kräver att man ska ha larmen uppkopplade i larmklassade anläggningar? Och varför ska brandlarmet på barnens skola vara uppkopplat? Det finns skäl till att man har det uppkopplat...
Alla försäkringsbolag kräver inte det. Många lämmnar dock rabatt på hemförsäkringen ifall man är uppkopplad.
Det är lite skillnad på barns skola och hemma. Både på objektet man larmar och det larm man sätter in ;-)
hmm, kollade på securitas direct efter det erbjudandet du säger, gratis månadskostnad men hittar inget, kan du länka till det erbjudandet?
Erbjuda uppkoppling mot central helt gratis låter väldigt skumt och måste vara totalt mot alla larmcentralers principer ;-)
Falk var det billigaste jag hittade när jag kollade för några månader sedan. Är securitas direct billigare med samma funktioner så är det ju strålande dock! :-D
Klicka här för att svara