Min nära vän bygget ett hus idag och vill installera ett enklare larm i huset. Inget från USA eller England. Nåt som går att köpa här hemma.
HAns önskemål är följande:

Den ska klara av mindre djur (Katter)
Det ska blinka och låta utomhus och inomhus.
Det skall finnas PANIC knappar.
Den ska gå på fjärren som kod.
Ev ska den ringa via GSM hans telefon.

Vad kan Ni rekommendera?
Och var köpa?

handla ett dsc pc1616 hos närmaste elgrosisst ahlsell har exempelvis

Vad pratar vi om för prisklass?

Jag köpte ett lam för dryga 12 000. Detta för att jag inte ville hyra det och senare kunna välja om jag ville koppla upp det mot larmcentral eller ej.

Larmet är ett powermax complete vilket är ett trådlöst larm på 866 mhz frekvens
I larmet ingick
3 IR detektorer
3 magnetkontakter
avanserad manöverpanel
gsm uppringare
centralenhet
2 fjärrkontroller
extern innomhus siren

Ingick även konfigurering av alla delar så det bara var att sätta upp hemma.
Supporten har varit superbra innan,under och efter köp och installation.

det behövs speciella ir detektorer som klarar av att hantera husdjur under 30 kg. Dessa kostar inte mera än vanliga vad jag sett, men kan ha fel.

Är det av intresse så kan jag lägga upp länken här. vill dock inte göra det då jag förstått att många tror att man gör reklam för olika företag så fort man promotar dem.

Felde:

Lägg länken här! Alla får göra det bara dom hjälper mig och andra.
Då får vi kanske en samlingstråd med alla larm.

varför välja ett trådlöst när man bygger nytt hus?

ren idioti om man kan gömma alla kablar i väggarna med resten av elen

Kan vara idioti. Då är jag en idiot. För att själv kör jag trådlöst!

Trådbundet larm vid nybygge. Det är det som gäller punkt slut.

När det gäller enkelt larm det finns en del att välja mellan.
Bosch easy är hyggligt och relativt rätt i pris.
Jag föredrar Siemens larm något dyrare men bra.
Allt handlar om enkelheten och vad man är van vid för fabrikat att jobba med.
De mesta larm på marknaden har de funktioner du efterfrågar.
Ta ex det märket din elektriker jobbar med ,så går installationen fortare och förhoppningsvis inget strul i slutändan.

Trådlöst sätter man om det är befintligt hus och det inte är dragit några rör för larm när det byggdes.
Eller om det kommer en larmförsäljare som vill kränga ett larm med mycket låg installationskostnad som försäljningsargument.

Ge mig ett enda fördel (utöver batteri kostnad) för trådat larm!

Ett enormt mycket större utbud av Larmgivare, ingen risk att inte få tag på en ny om det skulle bli problem eller behöva utökas. Trådlöst är ett fabrikat ett smalt utbud larmgivare som när de inte längre finns kvar på marknaden gör att den trådlösa centralenheten varken kan utökas eller larmgivare lagas vid fel = ny anläggning

Lägre pris per larmgivare. En trådbunden larmgivare är billigare, mindre och går i många fall att få dolda (magneter)

Driftsäkerhet. Trådbundet kan inte störas ut.

Billigare drift (Även miljövänligare)

Högre larmklass än trådlöst

får nog hålla med, Trådat larm i nybyggd villa (missade att det var nybyggt) förutsatt att man har möjlighet att planera rördragning för trådarna.

länken är http://www.protexus.se/

Kan bara rekomendera, mycket bra service och support har jag fått härifrån.

Det billigaste och minst lika enkla sättet är att skaffa dig dekaler om inmonterat larm. De flesta tjyvar är läskunniga och undviker sorgfälligt ett "larmat" hus.
Att det tutar och lyser från ditt hus bryr sig de flesta inte om. Det har blivit som med billarmen, som ingen lyfter på ögonbrynet för.
Många billiga larm löser t.ex ut vid kraftiga åskväder.
Själv har jag securitas direct där vi bor i spanien pga att polisen kommer inom 5 min och oftast fångar tjuvarna. Samtidigt lägger de inte fingrarna emellan när de tar hand om "buspojkarna" (enl Sarnecki, vår nye Bagdad Bob):D
I vårt nya hus i sverige blir det bara dekaler.

Som aktiv i branschen så "vet" jag i alla fall hur jag skulle vilja ha larmet! Uppkopplat!!! För inte så länge sen så brann en butik ner till grunden eftersom att ägaren hade det kopplat till sin mobiltelefon... Visst, kunde funkat om det inte var för att ägaren befann sig på Kanarieholmarna! Han hade dessutom varit förutseende nog att ha larmet kopplat till två andra mottagare, nämligen frugan och sonen! Men de var på Kanarieholmarna tillsammans med honom och firade... Och alla hade sina mobiler avslagna eftersom att de var på semester! Tänkvärt kanske, men det är upp till var och en!

Och en annan butiksägare hade larmet kopplat till sin mobil och hade investerat i GSM backup för att säkerställa larmöverföringen... Bara det att han hade valt att ha kontantkort i sin GSM på larmet och kortet var ju tomt sen länge den dagen han verkligen behövde funktionen! Välj ett "riktigt" abonnemang till era GSM:er är mitt tips!

Det jag dock definitivt vill påpeka är att det viktigaste är inte rörelsedetektorer och magnetkontakter o.s.v. Det viktigaste i ett larm för mig är rök/värmedetektorer. Ett inbrott ställer till med en begränsad skada, medan en brand oftast ödelägger totalt! Och klassiska brandvarnare räddar liv när man är hemma, men dom fyller ingen funktion när man inte finns i huset... Lägg några tusenlappar på rökdetektorer är mitt tips, en i varje sovrum och minst en per våningsplan, helst fler...

Maveric77 skrev:
Som aktiv i branschen så "vet" jag i alla fall hur jag skulle vilja ha larmet! Uppkopplat!!! För inte så länge sen så brann en butik ner till grunden eftersom att ägaren hade det kopplat till sin mobiltelefon

Det lär inte göra någon större skillnad om det är uppkopplat eller ej. Ett rum som börjar brinna är övertänt innom några minuter, och brandkåren lär inte hinna ut och släcka det innan det är mer eller mindre nerbrunnet. Ev kan dom rädda delar av butiken.
Utöver det så berättade en "kille i branchen" för mig att brandkåren åker inte på brandlarm som går ifall det inte är bekräftat av någon person eller via video/bild. ett vanligt brandlarm som går och larmar till en operatör räcker ej utan antingen måste en person ringa in eller installera ett videoövervakat larmsystem där larmet sänder bilder på branden till larmcentralen.

Uppkopplat larm är mer eller mindre meningslöst. Det är inte till för att fånga några skurkar utan för att åtgärda trasiga fönsterrutor och liknande. Något som grannen kan göra åt dig om ni har hyffsad kontakt.

OM du väljer att koppla upp det så undervik hyrlarm. Visst, det blir lite billigare engångskostnad, men ligga o betala 225-300 kr månaden så springer kostnaden SNABBT iväg.
Falk har ett erbjudande där du betalat 65kr/månad och mellan 1200-1800 kr per utryckning.
UIppgifter som jag fått säger att det sker ungefär 1 utryckning per 5-6 år för en snittvilla. självklart har vissa otur och får problem flera gånger på ett år och andra får aldrig problem.

med en kostnad på 65 kr så kan du ha en uttryckning om året och ändå tjäna pengar....

Det beror på brandkår till brandkår om de åker eller ej. Men i storstäder är det vanligast att man åker inte på larm som inte är automatlarm (följer SBF110) eller som är verifierade av person eller bild.

Hur vida man får en väktarutryckning eller ej på egna ägda larm med avtal där man själv betalar utryckningen beror helt och hållet på hur man väljer att bygga upp sin utryckningsrutin. Man kan exempelvis säga att fungerar inte plan A så gå till Plan B, Fungerar inte Plan B går till Plan C som innebär en utryckning

Redigerat:
Kan mycket väl vara så med brandkåren, jag bor själv i storstad och där fungerar det så iallafall :)

Jepps, det stämmer med, man kan konfa rutinen precis som man vill ha den, hade jag kopplat upp så hade jag velat att dom skulle ringa mig så får jag bestämma ifall någon skall åka ut eller ej. Detta för att förhindra höga kostnader ifall det blir falsklarm eller liknande. Kan även säga att ifall de inte får tag på mig så skall dom skicka en väktare om det passar än bättre.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.