10 613 läst ·
34 svar
11k läst
34 svar
Vilket dörrfoder inomhus till denna list?
Var och en ska förstås göra som den vill! Det finns ju inga byggtekniska skäl utan handlar ju bara om hur det ser ut.Mackan ekelund skrev:
Ska jag försöka formulera varför jag tycker det ser tokigt ut så handlar det nog om att vi gerar på detta sätt när vi har lister som ska fortsätta obrutet. Tex foder på sidor + ovanför dörrar och fönster. Då vill vi att den listen är en enhet.
Golvlist och dörr/fönsterfoder ska aldrig vara en enhet, det är två olika saker och ska inte sitta ihop.
Runt ett fönster så har man antingen inga foder alls eller så slutar fodren i en fönsterbänk/bräda.
Runt en dörr så går fodret ner i golvet eller i en skurkloss. Den fortsätter inte längs med golvet.....
Varför ska de inte sitta ihop? Det vanliga är absolut att de inte gör det men om man vill skapa intrycket av en enhet är det väl utmärkt?MathiasS skrev:
Var och en ska förstås göra som den vill! Det finns ju inga byggtekniska skäl utan handlar ju bara om hur det ser ut.
Ska jag försöka formulera varför jag tycker det ser tokigt ut så handlar det nog om att vi gerar på detta sätt när vi har lister som ska fortsätta obrutet. Tex foder på sidor + ovanför dörrar och fönster. Då vill vi att den listen är en enhet.
Golvlist och dörr/fönsterfoder ska aldrig vara en enhet, det är två olika saker och ska inte sitta ihop.
Runt ett fönster så har man antingen inga foder alls eller så slutar fodren i en fönsterbänk/bräda.
Runt en dörr så går fodret ner i golvet eller i en skurkloss. Den fortsätter inte längs med golvet.....
Sen vet jag inte om jag personligen gillar det vid en första anblick men det är en fråga och tycke och smak snarare än byggtekniskt.
`J jonko skrev:
Ja jag säger ju det, det är inte en byggteknisk fråga utan en fråga om utseende. I det är min uppfattning att golvlist och dörrfoder är två olika saker och ska därför inte sitta ihop.
Klicka här för att svara