Vårat badrum är ca: 3 x 2,5 m och vi skall ha hörnbadkar, handfat & "assymetrisk duschhörna"... Lägger in bild på duschen...

Nu till dilemmat!

Vi har köpt 30x30 svarta skiffer-plattor & 5x5 mosaik-skiffer (sitter såklart på nät)
På väggen sitter det vita matta 10x30 samt i duschen går det upp två bårder med mosaik (10 cm brett). Vi hade först tänkt att lägga mosaik i duschen - men nu tvekar vi dåvi kommer bli bundna till den assymetriska formen isåfall!

Det finns två alternativ att välja på:
- Sätta hela golvet inkl duschen med 30x30
ELLER
- Sätta 30x30 utom duschen där vi följer formen av duschen

Kom med idéer, tips & råd!

• ido7-2x.jpg
Jag föreslår att de stora plattorna kapas efter duschväggens form. Mosaik läggs innanför. Nackdelen med detta är förstås att det kommer se lite konstigt ut när du byter duschvägg.

Jag har sett bilder på en installation där man hade en rund duschvägg men en 45graders kapning av plattorna i övergången mellan mosaik och stora plattor, det var inte helt optimalt tycker jag (mosaiken sticker utanför duschväggen). Med rundad vägg kanske det dock inte går att lösa på annat sätt.

Jag skulle ha satt 30x30 i hela badrummet och bara knäckt plattorna (svårt att få rätt fall med 30x30) i duschhörnet.

Ja, ursprungsidén var att vi skulle kapa de stora plattorna efter duschens form & lägga mosaik inne i duschen. Men sedan kom vi på att vi låsta vid den formen på duschvägg... Och det har som sagt orsakat detta problem med hur vi ska lägga plattorna...

Jag håller helt med om att det ser lite fel ut med 45 graders kapning av stora plattor i övergången till mosaik. Jag tror att jag sett en bild rätt nyligen... Men vi vill att mosaiken skall ligga innanför duschväggen!

MathiasS skrev:
Jag föreslår att de stora plattorna kapas efter duschväggens form. Mosaik läggs innanför. Nackdelen med detta är förstås att det kommer se lite konstigt ut när du byter duschvägg.

Jag har sett bilder på en installation där man hade en rund duschvägg men en 45graders kapning av plattorna i övergången mellan mosaik och stora plattor, det var inte helt optimalt tycker jag (mosaiken sticker utanför duschväggen). Med rundad vägg kanske det dock inte går att lösa på annat sätt.

Ok, men tror du att det kommer se snyggt ut med mosaiken som redan sitter på väggen (två bårder) även om vi nu inte "följer upp" moasiken på golvet i duschen?

jenfor skrev:
Jag skulle ha satt 30x30 i hela badrummet och bara knäckt plattorna (svårt att få rätt fall med 30x30) i duschhörnet.

Det här vill du ju inte höra, men... byt dusch! :)

Personligen tycker jag ert val med skiffer i två storlekar med 5x5 i duschen är klockrent, men tyvärr svårt med den asymmetriska duschen och en önskan om att vara framtidssäker. Jag hade kanske gjort som Alfa (finns i badrumsbildstråden) med en vikbar duschvägg, vilket funkar bra utan avancerad skärning av plattorna.

Annars så hade jag gjort som Mathias föreslog och gömt skarven under den asymmetriska duschen och accepterad att leva med den så länge jag behåller plattorna. Vet förstås inte riktigt livslängden på er dusch...

Alltså, anledningen till att vi valt en assymetrisk dusch är pga bristen på plats mellan badkaret & duschen... Badkaret är av hörnmodell (bifogar bild) & går ut längs hela sidan av den framtida duschen... Våran dusch hamnar till vänster på bilden.

Vi kan därför bara gå in framifrån & får endast plats med en 80x80-dusch.
En hörmodell funkar INTE pga att vi bara kan öppna dörren till höger.
Är heller egentligen inte så förstjust i assymetrisk form heller - så släng hit en duschlösning :D!

dalle skrev:
Det här vill du ju inte höra, men... byt dusch!  :)

Personligen tycker jag ert val med skiffer i två storlekar med 5x5 i duschen är klockrent, men tyvärr svårt med den asymmetriska duschen och en önskan om att vara framtidssäker. Jag hade kanske gjort som Alfa (finns i badrumsbildstråden) med en vikbar duschvägg, vilket funkar bra utan avancerad skärning av plattorna.

Annars så hade jag gjort som Mathias föreslog och gömt skarven under den asymmetriska duschen och accepterad att leva med den så länge jag behåller plattorna. Vet förstås inte riktigt livslängden på er dusch...

• WESTERBERGS_Bali.JPG
Vi skall bära upp badkaret & ställa in det för att då kanske vi SER vad som blir snyggast?! Håll tummarna, ok ;)?

Håller tummarna ;)

Som jag skrev, en "vikbar duschvägg" (som Alfas) eller en med två dörrar kan man ju gå in i från båda hållen. Men, det är ju det här med tycke och smak också...

Jo, men grejen är den att vi bara kan öppna åt vänster för på höger sida står ju kolossen till badkar :D!

• Bali_05.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan ni inte gå in till vänster då? Jag kanske inte fattat rätt ;) Men min bror har en med vikbara dörrar och de går in från höger eftersom toastolen är till vänster. Tänker jag fel nu? Vi har en sån vikbar dusch med med mosaik i duschen, på vägg och golv, och större plattor med mosaiken som bård på övriga väggar. Det är vi nöjda med! Lycka till!

Jovisst, kan vi gå in till vänster... Men problemet är att vi måste sarg/profil nertill pga att skiffer-mosaiken & skifferplattorna är ojämna och därför skulle en duschdörr som lyfter så man öppnar skarpa i golvet.
Vi har letat & letat efter en hörndusch utan så mkt profiler med sarg nertill - men INTE hittat ngn snygg ännu...
Å nu MÅSTE vi bestämma oss eftersom plattsättaren börjar lägga golvet imorgon!

Nickolina skrev:
Kan ni inte gå in till vänster då? Jag kanske inte fattat rätt ;) Men min bror har en med vikbara dörrar och de går in från höger eftersom toastolen är till vänster. Tänker jag fel nu? Vi har en sån vikbar dusch med med mosaik i duschen, på vägg och golv, och större plattor med mosaiken som bård på övriga väggar. Det är vi nöjda med! Lycka till!

Är det nåt sånt du vill göra?
badrum_4.jpg

Ja, men vi vill ha sargprofiler nertill... Å så skall vilägga de stora skiffer-plattorna rakt upp & ner - dvs fyra hörn ihop :D!

ByggaNytt skrev:
Är det nåt sånt du vill göra?
[bild]

Ok, men varför vill ni just ha sargprofiler? Och kom inte och skyll på att materialet är ojämnt, det är bara en utmaning ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.