4 304 läst ·
20 svar
4k läst
20 svar
Vilket "combo kit" ska jag ta?
Sida 1 av 2
Har lite beslutsångest och behöver lite åsikter. Är i USA ett par veckor och tänkte givetvis köpa med mig lite verktyg hem. Knallade in på Home Depot häromdan för att reka lite. Såg av någon anledning precis ut som Hornbach där inne, samma färger och allt... Men vilka VRAKPRISER. Kunde lätt plockat på mig minst 10 skruvdragare + annat godis men man måste väl sansa sig antar jag.
Hursomhelst, vad jag främst är ute efter är en ny "andra skruvdragare" och en tigersåg. Tänker mig givetvis ett "combo kit" för då får man ju alltid lite "bonus"
. Hittade följande som var intressanta:
Milwaukee M18 4 pcs kit $449 - $100 "sale rabatt" = $349
http://www.milwaukeetool.com/ProductDetail.aspx?ProductId=2691-24
DeWalt 6 pcs kit $475
http://www.dewalt.com/us/products/tool_detail.asp?productID=15429
Makita LXT407 4 pcs kit $499
http://www.makita.com/en-us/Modules/Tools/ToolDetails.aspx?ID=24062
Så vad tror ni? Vad hade ni släpat med er hem till Svedala?
Hursomhelst, vad jag främst är ute efter är en ny "andra skruvdragare" och en tigersåg. Tänker mig givetvis ett "combo kit" för då får man ju alltid lite "bonus"
Milwaukee M18 4 pcs kit $449 - $100 "sale rabatt" = $349
http://www.milwaukeetool.com/ProductDetail.aspx?ProductId=2691-24
DeWalt 6 pcs kit $475
http://www.dewalt.com/us/products/tool_detail.asp?productID=15429
Makita LXT407 4 pcs kit $499
http://www.makita.com/en-us/Modules/Tools/ToolDetails.aspx?ID=24062
Så vad tror ni? Vad hade ni släpat med er hem till Svedala?
Redigerat:
Makitasatsen, dels för att jag nog måste erkänna mig lätt färgad åt det hållet, och för att de kör en drive där nu, så du får ett extra valfritt verktyg på köpet när du köper en LXT407, kanske en batteridriven vinkelslip kan passa? Ett litet aber är väl att de bara skickar extraverktyget till USA, men du kanske har nån där som kan skicka det vidare? En dealbreaker på dewaltsatsen är väl batterierna som jag förstått har varit ett problem för märket de senaste åren, samt att de är NiCd i den där satsen.
Som lite motvikt... 
Har DeWaltsatsen och är riktigt nöjd med den. Även denna slagskruvdragare är kanon.
Tror att det viktigaste är att känna på verktygen och hur de ligger i handen etc. Själv gillar jag inte makita eftersom handtagen känns för små.
Kvalitén mellan dessa märken skiljer så lite, så det är andra saker som avgör. Om du har något batteriverktyg tidigare från något av märkena, så välj detta eftersom du då troligen kan använda din gamla laddare. (DW har iaf samma för 7,2-18V)
//nomis
edit: Även NiCd batterierna har fungerat mkt bra hittills. Jag skulle inte lägga mer pengar för att få NiMh, eftersom jag ändå räknar med att byta upp mig till Li-Ion inom ett par år. DeWalts Li-Ion batterier är bakåtkompatibla, så det skall inte vara något problem.
Har DeWaltsatsen och är riktigt nöjd med den. Även denna slagskruvdragare är kanon.
Tror att det viktigaste är att känna på verktygen och hur de ligger i handen etc. Själv gillar jag inte makita eftersom handtagen känns för små.
Kvalitén mellan dessa märken skiljer så lite, så det är andra saker som avgör. Om du har något batteriverktyg tidigare från något av märkena, så välj detta eftersom du då troligen kan använda din gamla laddare. (DW har iaf samma för 7,2-18V)
//nomis
edit: Även NiCd batterierna har fungerat mkt bra hittills. Jag skulle inte lägga mer pengar för att få NiMh, eftersom jag ändå räknar med att byta upp mig till Li-Ion inom ett par år. DeWalts Li-Ion batterier är bakåtkompatibla, så det skall inte vara något problem.
Redigerat:
Att satsa på Dewalt-kittet är ju att be om problem med accarna. NiCd i handverktyg är långt i från optimalt och du måste vara mycket noga med kontrollerad upp/urladdning av accarna. Låter du dem ligga på hyllan några veckor har du självurladdning.
Nej satsa i stället på ett japankonstruerat kitt med accar som ligger två generationer före jänkarnas gamla mög.
Nej satsa i stället på ett japankonstruerat kitt med accar som ligger två generationer före jänkarnas gamla mög.
Två generationer efter, är det väl ...phl skrev:
Utan att ha så mycket kött på benen egentligen, rekommenderar jag också Makita.Dom gör jättefina skruvdragare iaf.
DeWalt imponerar iaf inte på mig.
Milwaukee låg ju rätt bra till i pris, hur dom är, har jag ingen aning om.
Gör så här:
Ta Makitan till att börja med, bara det valet är framtidssäkert jämfört med de två andra.
Sen tycker jag att du ska skippa i tool-kit och komponera själv om möjligheten finns.
Om det är så fallet så ska du ha det här:
BTD144 - Slagskruvdragare
BDF450 - Borr/skruvdragare
BHR202 - Borrhammare
BSS611 - Cirkelsåg
BJR182 - Tigersåg
och 3-4 batterier.
Arbetslampan är också bra att ha, men sticksågen och vinkelslipen är jag lite tveksam till, har du dock pengarna så kör..
Och köp laddaren i Sverige eller vissa europeiska länder. (220 volt)
Ta Makitan till att börja med, bara det valet är framtidssäkert jämfört med de två andra.
Sen tycker jag att du ska skippa i tool-kit och komponera själv om möjligheten finns.
BHR202 - Borrhammare
BSS611 - Cirkelsåg
BJR182 - Tigersåg
och 3-4 batterier.
Arbetslampan är också bra att ha, men sticksågen och vinkelslipen är jag lite tveksam till, har du dock pengarna så kör..
Produkter som diskuteras: "Arbetslampan"
Arbetsbelysning LED 800 laddbar Ansmann
Utmärkt för arbeten inom- och utomhus
555 kr inkl moms
Läs mer
Jag är överens med mig själv om att inte hålla med till fullo:Binesh skrev:Gör så här:
BHR202 - Borrhammare
BSS611 - Cirkelsåg
BJR182 - Tigersåg
och 3-4 batterier.
Kit ska man köpa, ju större desto bättre, man får ner styckepriset på så vis, och LXT-verktyg går fint att bli av med här hemma om det är nåt man inte trivs med, så där håller jag inte med.
Vinkelslipen är ett underbart verktyg att ha batteridrivet, särskilt om man småsvetsar lite, man slipper krångla ihop strömkabeln till vinkelslipen med alla andra kablar om den är batteridriven, och för de där små kaparbetena då kabel är omständigt, tex kapa ner nån gammal tv-antenn eller skära av den där krokiga stängselstolpen längst bort på tomten är den oslagbar. Där håller jag alltså inte heller med.
Laddaren som följer med går med största säkerhet fint att bygga om till 220V enligt anvisningar som finns på det här forumet, så det känns onödigt att köpa en europeisk då. Håller inte med där heller alltså
Slutligen nåt jag kan hålla med om, delvis i allafall, och det är att man nog kan föredra en BDF över en BHP om inte slagfunktionen är intressant, men där känns det nästan som det kvittar om den heter 450 eller 452. BTD144 vs BTD140/141 är en annan sak där det känns för mig som det kvittar, man ska nog jobba med grejerna väldigt mycket innan man kan motivera prisskillnaden till den borstlösa maskinens fördel, och rent användarmässigt ser jag inte riktigt vinsterna med borstlöst på en slagskruvdragare.
köpte det stora kittet från makita med 7 verktyg + stereo från USA innan vi började vårt husbygge, kompletterade sedan med sticksåg och skruvautomat oxå, samt 4 accar till. Hade sedan tidigare en mindre skruvdragare och därigenom en laddare. GRYMT nöjd, allt har funkat kanon och mitt hus är uteslutande byggt med dessa saker. Mest komiskt blev det då hösten kom och arbetsbelysningen skulle fram och vi insåg att vi byggt huset helt utan skarvsladdar!
Produkter som diskuteras: "arbetsbelysningen"
Arbetsbelysning The Painter Rapid
Perfekt vid målning
339 kr inkl moms
Läs mer
1. Ibland kan man få rabatt även om man komponerar egen kit, tanken var att han skulle prata med de och se om man får rabatt vid köp av flera egenvalda verktyg. Det fick jag.Gilbert skrev:Jag är överens med mig själv om att inte hålla med till fullo:
Kit ska man köpa, ju större desto bättre, man får ner styckepriset på så vis, och LXT-verktyg går fint att bli av med här hemma om det är nåt man inte trivs med, så där håller jag inte med.
Vinkelslipen är ett underbart verktyg att ha batteridrivet, särskilt om man småsvetsar lite, man slipper krångla ihop strömkabeln till vinkelslipen med alla andra kablar om den är batteridriven, och för de där små kaparbetena då kabel är omständigt, tex kapa ner nån gammal tv-antenn eller skära av den där krokiga stängselstolpen längst bort på tomten är den oslagbar. Där håller jag alltså inte heller med.
Laddaren som följer med går med största säkerhet fint att bygga om till 220V enligt anvisningar som finns på det här forumet, så det känns onödigt att köpa en europeisk då. Håller inte med där heller alltså
Slutligen nåt jag kan hålla med om, delvis i allafall, och det är att man nog kan föredra en BDF över en BHP om inte slagfunktionen är intressant, men där känns det nästan som det kvittar om den heter 450 eller 452. BTD144 vs BTD140/141 är en annan sak där det känns för mig som det kvittar, man ska nog jobba med grejerna väldigt mycket innan man kan motivera prisskillnaden till den borstlösa maskinens fördel, och rent användarmässigt ser jag inte riktigt vinsterna med borstlöst på en slagskruvdragare.
2. Vinkelslipen må vara bra vid enstaka tillfällen men den är nog en av de få från LXT som jag inte tycker kan ersätta sladdburen maskin helt. Dels dess kapacitet, dels att den tar max 115 skivor. Det är bra mycket större utbud på 125 mm skivor. Cirkelsågen och tigersågen ligger på gränsen till att kunna ersätta sladdmaskiner. Men där är fördelen med kabelfriheten så stor att det gör skillnad. Man brukar ju gå runt med tigersågen, och den används oftast vid rivningsarbeten där man stängt av strömmen. Cirkelsåg brukar man glida långt bort på säg t.ex. längskapning av spånskivor, så kabel kan stå i vägen. Men vinkelslip.. man brukar stå på samma plats när man jobbar.
3. Det är alldeles för omständligt att bygga om laddaren, kräver rätta kunskaper. Har han dem så tror jag har listar ut själv fördelen med att köpa amerikanskt. Om inte så är det bättre att köpa från England eller liknande, prisskillnaden är inte så stor så vinsten äts upp av antingen transformator eller tiden som går åt att konvertera.
4. Det är inte bara borstlöst, BTD144 har även inställbar styrka vilket jag saknar i de äldre då den kan ibland vara för stark. Sen har den nya något mer styrka och högre varvtal till samma vikt.
Ok, tack för alla svar och åsikter även om det inte blev lättare
.
Är sugen på Makita-satsen men den har i mina ögon 2 fel: Den har en slagskruvdragare som jag inte behöver och den har ingen cirkelsåg. Behöver eg. ingen cirkelsåg men har ingen batteridriven och det verkar ju onekligen smidigt vid småjobb. Makita LXT406 har ju cirkelsågen ist.f. skruvdragaren så hade de haft den hade jag inte tvekat en sekund trots det jämförelsevis "brutala" priset.
DeWalt satsen har förvisso NiCd batterier men jag tror den faller på att bagaget hem helt enkelt blir för tungt. Övervikt brukar ju debiteras svinhögt så det är nog dumt att chansa.
Då är det bara Milwukee-satsen kvar och där ser jag inga nackdelar. Söker man runt lite här på forumet så verkar ju Milwaukee vara ett gediget märke. Har klämt lite på dem också och de känns riktigt bra i handen. Ingen här som har något positivt att säga om Milwaukee?
Är sugen på Makita-satsen men den har i mina ögon 2 fel: Den har en slagskruvdragare som jag inte behöver och den har ingen cirkelsåg. Behöver eg. ingen cirkelsåg men har ingen batteridriven och det verkar ju onekligen smidigt vid småjobb. Makita LXT406 har ju cirkelsågen ist.f. skruvdragaren så hade de haft den hade jag inte tvekat en sekund trots det jämförelsevis "brutala" priset.
DeWalt satsen har förvisso NiCd batterier men jag tror den faller på att bagaget hem helt enkelt blir för tungt. Övervikt brukar ju debiteras svinhögt så det är nog dumt att chansa.
Då är det bara Milwukee-satsen kvar och där ser jag inga nackdelar. Söker man runt lite här på forumet så verkar ju Milwaukee vara ett gediget märke. Har klämt lite på dem också och de känns riktigt bra i handen. Ingen här som har något positivt att säga om Milwaukee?