1 995 läst ·
26 svar
2k läst
26 svar
Vilket byggmaterial är bäst för vår hälsa?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 125 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 125 inlägg
I kök rekommenderas det att man bara har frånluft. Har du någon koll på den totala luftflödet genom frånluftsfläktarna?C Catson7 skrev:
Normen är 0,35 l/s och kvm.
Var fönstren öppna mycket, lite eller inte alls innan luftprovet togs?
Beklagar situationen.
Håller det på och utreds vad hon reagerar på t.ex. någon allergi?
Vet inte vad flödet är, kan man kolla det? Sotaren säger att det är undertryck. Har nästan alltid öppet i ett sovrum. Nej ingen utredning i dagsläget, hon har autism, och Pans, och på grund av din autism så vill man gärna hänvisa till att det följer med funktionsnedsättningen…BirgitS skrev:
I kök rekommenderas det att man bara har frånluft. Har du någon koll på den totala luftflödet genom frånluftsfläktarna?
Normen är 0,35 l/s och kvm.
Var fönstren öppna mycket, lite eller inte alls innan luftprovet togs?
Beklagar situationen.
Håller det på och utreds vad hon reagerar på t.ex. någon allergi?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 125 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 125 inlägg
Det finns luftflödesmätare att hyra.
Undertryck blir det i stort sett alltid när man har frånluftsfläktar och ventiler för tilluften så det säger inte så mycket.
Finns det någon förening för dem med Pans och deras anhöriga?
Där kan man ju få tips från andra om vad som har hjälpt dem.
Nya spånskivor är ju inte så bra men på 23 år borde ju alla emissioner från dem vara avklarade. Så fort man börjar riva, bygga, måla etc. så blir inomhusluften sämre.
Undertryck blir det i stort sett alltid när man har frånluftsfläktar och ventiler för tilluften så det säger inte så mycket.
Finns det någon förening för dem med Pans och deras anhöriga?
Där kan man ju få tips från andra om vad som har hjälpt dem.
Nya spånskivor är ju inte så bra men på 23 år borde ju alla emissioner från dem vara avklarade. Så fort man börjar riva, bygga, måla etc. så blir inomhusluften sämre.
Japp vi är med i föreningen. Jag funderade på om spånskivor ska bytas till gips? Om det kan vara bättre?BirgitS skrev:
Det finns luftflödesmätare att hyra.
Undertryck blir det i stort sett alltid när man har frånluftsfläktar och ventiler för tilluften så det säger inte så mycket.
Finns det någon förening för dem med Pans och deras anhöriga?
Där kan man ju få tips från andra om vad som har hjälpt dem.
Nya spånskivor är ju inte så bra men på 23 år borde ju alla emissioner från dem vara avklarade. Så fort man börjar riva, bygga, måla etc. så blir inomhusluften sämre.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 125 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 125 inlägg
Som produkt är det antagligen så men just att börja riva spånskivor lär ju få luften full med byggdamm vilket inte är bra om man har problem med något som kommer via luften. Samma sak när man börjar spackla och slipa spackel, samt målarfärg och tapetlim. Sen känns det tveksamt om 23 år gamla spånskivor fortfarande ger ifrån sig olämpliga ämnen.C Catson7 skrev:
Tack, har startat luftrenare nu.BirgitS skrev:
Som produkt är det antagligen så men just att börja riva spånskivor lär ju få luften full med byggdamm vilket inte är bra om man har problem med något som kommer via luften. Samma sak när man börjar spackla och slipa spackel, samt målarfärg och tapetlim. Sen känns det tveksamt om 23 år gamla spånskivor fortfarande ger ifrån sig olämpliga ämnen.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 125 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 125 inlägg
Streptomycesbakterier verkar i huvudsak leva i jord: https://en.wikipedia.org/wiki/StreptomycesC Catson7 skrev:
Klicka här för att svara
