Har ni luftrenare redan?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har ni luftrenare redan? Har införskaffat 2 stycken och ska köra igång
 
BirgitS
C Catson7 skrev:
Fönsterventiler i sovrum, vardagsrum, kök och extra väggventil i två av sovrummen
I kök rekommenderas det att man bara har frånluft. Har du någon koll på den totala luftflödet genom frånluftsfläktarna?
Normen är 0,35 l/s och kvm.

Var fönstren öppna mycket, lite eller inte alls innan luftprovet togs?

Beklagar situationen.
Håller det på och utreds vad hon reagerar på t.ex. någon allergi?
 
BirgitS BirgitS skrev:
I kök rekommenderas det att man bara har frånluft. Har du någon koll på den totala luftflödet genom frånluftsfläktarna?
Normen är 0,35 l/s och kvm.

Var fönstren öppna mycket, lite eller inte alls innan luftprovet togs?

Beklagar situationen.
Håller det på och utreds vad hon reagerar på t.ex. någon allergi?
Vet inte vad flödet är, kan man kolla det? Sotaren säger att det är undertryck. Har nästan alltid öppet i ett sovrum. Nej ingen utredning i dagsläget, hon har autism, och Pans, och på grund av din autism så vill man gärna hänvisa till att det följer med funktionsnedsättningen…
 
BirgitS
Det finns luftflödesmätare att hyra.
Undertryck blir det i stort sett alltid när man har frånluftsfläktar och ventiler för tilluften så det säger inte så mycket.

Finns det någon förening för dem med Pans och deras anhöriga?
Där kan man ju få tips från andra om vad som har hjälpt dem.

Nya spånskivor är ju inte så bra men på 23 år borde ju alla emissioner från dem vara avklarade. Så fort man börjar riva, bygga, måla etc. så blir inomhusluften sämre.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Claes Sörmland
Vad är det för prov? Är det ett luftprov eller ett ytprov som ger dessa höga halter av Streptomycesbakterier?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vad är det för prov? Är det ett luftprov eller ett ytprov som ger dessa höga halter av Streptomycesbakterier?
Det är ytprov, tagit damm ovanpå dörrkarm i hallen
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det finns luftflödesmätare att hyra.
Undertryck blir det i stort sett alltid när man har frånluftsfläktar och ventiler för tilluften så det säger inte så mycket.

Finns det någon förening för dem med Pans och deras anhöriga?
Där kan man ju få tips från andra om vad som har hjälpt dem.

Nya spånskivor är ju inte så bra men på 23 år borde ju alla emissioner från dem vara avklarade. Så fort man börjar riva, bygga, måla etc. så blir inomhusluften sämre.
Japp vi är med i föreningen. Jag funderade på om spånskivor ska bytas till gips? Om det kan vara bättre?
 
BirgitS
C Catson7 skrev:
Jag funderade på om spånskivor ska bytas till gips? Om det kan vara bättre?
Som produkt är det antagligen så men just att börja riva spånskivor lär ju få luften full med byggdamm vilket inte är bra om man har problem med något som kommer via luften. Samma sak när man börjar spackla och slipa spackel, samt målarfärg och tapetlim. Sen känns det tveksamt om 23 år gamla spånskivor fortfarande ger ifrån sig olämpliga ämnen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Som produkt är det antagligen så men just att börja riva spånskivor lär ju få luften full med byggdamm vilket inte är bra om man har problem med något som kommer via luften. Samma sak när man börjar spackla och slipa spackel, samt målarfärg och tapetlim. Sen känns det tveksamt om 23 år gamla spånskivor fortfarande ger ifrån sig olämpliga ämnen.
Tack, har startat luftrenare nu.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vad är det för prov? Är det ett luftprov eller ett ytprov som ger dessa höga halter av Streptomycesbakterier?
Funderar på vad dessa kommer ifrån?
 
BirgitS
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.