Hej!
Jag har gjort ett äkta "hack job" för att öppna upp skorstensstocken för att få lite skjuts på vedkassettens varmluft. Jag har skaffat ett gjutjärnsgaller som ska monteras, men innan dess vill jag släta ut det hiskeligt fula hålet jag åstadkommit.
Jag har ingen erfarenhet alls av hur murstockar brukar vara murade, men den här var helt galen enligt mig. Det är hålrum här och var, olika stenar och på sina ställen väldigt tjocka fogar...så det var inte lätt att ta upp hålet. Jag visste helt enkelt inte vad som väntade när borret jobbade sig in. Jag vågar heller inte ta bort mer material...är rädd att det ska rasa ned jättemycket, och jag tror att öppningen är fullt tillräcklig för att få lite mer cirkulation.
Hursomhelst, nu vill jag alltså jämna till lite. Jag råkar ha två öppnade säckar bruk som jag gärna skulle använda någon av om det går. Den ena är "Gjuta grov" från Byggmax, som jag använt till att gjuta en plint för en brevlåda. Jag passade också på att gjuta in ett par bitar sten i skorstensstocken för att täta mot ett stort hålrum (syns på bilden, högra delen av hålet).
Den andra säcken är Weber Base 135, som ju är ett putsbruk.
Gjuta grov tyckte jag var rätt svår att använda i hålet, då det hade rätt dåliga fästegenskaper mot materialen. Base 135 har jag läst mig till inte ska läggas tjockare än 5 mm.
På något sätt känns det som att jag egentligen skulle behöva något bruk som ligger mellan Gjuta grov och Base 135, men det vore som sagt trevligt att kunna använda någon av de jag har så jag slipper köpa ytterligare en säck som ska förvaras någonstans, eftersom jag aldrig kommer göra av med så mycket bruk för det här projektet.
Vi pratar ju inga hållfasthetsgrejer här. Bruket behöver bara sitta fast och tåla lite värme, inte bära några laster. Själva gallret tänkte jag limma fast med Tec7-massa.
Vad säger ni andra? Kan jag köra med Base 135, även om det på sina ställen kommer bli mycket tjockare än 5 mm? Vad händer med det när man lägger det i tjocka lager?
Mvh
Fred
Jag har gjort ett äkta "hack job" för att öppna upp skorstensstocken för att få lite skjuts på vedkassettens varmluft. Jag har skaffat ett gjutjärnsgaller som ska monteras, men innan dess vill jag släta ut det hiskeligt fula hålet jag åstadkommit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har ingen erfarenhet alls av hur murstockar brukar vara murade, men den här var helt galen enligt mig. Det är hålrum här och var, olika stenar och på sina ställen väldigt tjocka fogar...så det var inte lätt att ta upp hålet. Jag visste helt enkelt inte vad som väntade när borret jobbade sig in. Jag vågar heller inte ta bort mer material...är rädd att det ska rasa ned jättemycket, och jag tror att öppningen är fullt tillräcklig för att få lite mer cirkulation.
Hursomhelst, nu vill jag alltså jämna till lite. Jag råkar ha två öppnade säckar bruk som jag gärna skulle använda någon av om det går. Den ena är "Gjuta grov" från Byggmax, som jag använt till att gjuta en plint för en brevlåda. Jag passade också på att gjuta in ett par bitar sten i skorstensstocken för att täta mot ett stort hålrum (syns på bilden, högra delen av hålet).
Den andra säcken är Weber Base 135, som ju är ett putsbruk.
Gjuta grov tyckte jag var rätt svår att använda i hålet, då det hade rätt dåliga fästegenskaper mot materialen. Base 135 har jag läst mig till inte ska läggas tjockare än 5 mm.
På något sätt känns det som att jag egentligen skulle behöva något bruk som ligger mellan Gjuta grov och Base 135, men det vore som sagt trevligt att kunna använda någon av de jag har så jag slipper köpa ytterligare en säck som ska förvaras någonstans, eftersom jag aldrig kommer göra av med så mycket bruk för det här projektet.
Vi pratar ju inga hållfasthetsgrejer här. Bruket behöver bara sitta fast och tåla lite värme, inte bära några laster. Själva gallret tänkte jag limma fast med Tec7-massa.
Vad säger ni andra? Kan jag köra med Base 135, även om det på sina ställen kommer bli mycket tjockare än 5 mm? Vad händer med det när man lägger det i tjocka lager?
Mvh
Fred
Vad är det för hål bakom , man ser rökrörsslangen som är insats , är det tätt där , har sotaren provtryckt och godkänt hål i kanalen på skorstenen , det måste provas innan du kan sätta något galler .
Tänk själv rökgaser i huset inget bra
Tänk själv rökgaser i huset inget bra
Ursäkta då att jag frågade , det framkom inte i första inlägget hur det är byggt bakom i skorstenen , då avstår jag med mera i denna tråd , hoppas du får något bra svarP Paxman skrev:
Ingen anledning att be om ursäkt. Dock är det kutym på forum att svara på TS frågeställning, om man har något att tillföra, och inte själv fråga om andra saker. Din fråga antyder att jag inte har koll på de delar av min installation som inte har med hålet för varmluften att göra, vilket är helt felaktigt. Gallret har heller ingenting med den övriga installationen att göra.
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Jag skulle hellre vilja ha finbetong till detta.P Paxman skrev:
Men jag instämmer i Rävlyans funderingar:
Vad går det genom insatsröret?
Vad skall ledas genom skorstenen runt insatsröret, varmluft skriver du?
Vart går rökgaserna från kamininsatsen i så fall? Går de inte i samma skorsten?
Ärligt, varför ska jag behöva redogöra för hur kassettinstallationen är utförd när jag bara undrar vilket bruk jag ska använda för att snygga till hålet för varmluften? Kassetten har suttit där i fem år och har eldats massor i, den kontrollerades av sotaren när den var nyinstallerad av firman vi köpte den av och har sotats två gånger sedan dess. Räcker inte det?
Ibland undrar jag om "belöningarna" för antal skrivna inlägg är en så bra idé på ett forum...
Ibland undrar jag om "belöningarna" för antal skrivna inlägg är en så bra idé på ett forum...
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Om det är gamla säckar hade jag köpt nytt. Murbruk brukar bli dåligt, fullt med klimpar och tappa hållfastheten ganska snabbt om det bara ligger. Det finns ett bästföre datum på säckarna. Eftersom det endast verkar handla om utseende och inte behöver ha nån speciell hållfasthet så fungerar det säkert med putsbruket du har. Måste du lägga det tjockt? Kan du inte försöka jämna till hålet med en vinkelslip? En sån skär genom rödtegel som smör. Det dammar dock som fan.
Säckarna är inte speciellt gamla, så de är nog OK för detta ändamål. Just putsbruket råkar vara den äldsta, så den skulle jag nog inte använda för att putsa någon yttervägg, men till hålet är det nog lugnt för precis som du skriver...det behöver inte vara så hållfast och inte så jädra snyggt heller. Tänkte ta lite kol och svärta ned det när det brunnit klart, så det blir så svart som möjligt när man kikar in genom gallret.
Jag vill inte köra vinkelslip, just pga av att det dammar så enormt. Bara borrandet har avsatt rött damm som är omöjligt att få bort från en del ytor med lite struktur, och hela väggen med skorstensstocken i gillestugan är vit mexitegel. Så, ja...jag kommer behöva lägga bruket ganska tjockt på sina ställen för att få till en någorlunda slät yta.
Vet du vad som händer med putsbruket om jag skulle lägga det säg 5 cm tjockt på något ställe? Är det bara risk för sprickbildning eller kommer det smulas sönder?
Jag vill inte köra vinkelslip, just pga av att det dammar så enormt. Bara borrandet har avsatt rött damm som är omöjligt att få bort från en del ytor med lite struktur, och hela väggen med skorstensstocken i gillestugan är vit mexitegel. Så, ja...jag kommer behöva lägga bruket ganska tjockt på sina ställen för att få till en någorlunda slät yta.
Vet du vad som händer med putsbruket om jag skulle lägga det säg 5 cm tjockt på något ställe? Är det bara risk för sprickbildning eller kommer det smulas sönder?
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Antagligen finns risken att det spricker eller släpper ifrån underlaget. Jag tror knappast att det smulas sönder. Murbruk ligger inte precis inom min expertis om man säger så, så du ska inte lyssna så mycket på vad jag säger
Jag har dock hört av erfarna murare att man för bästa resultat ska använda ett "svagare" bruk än befintligt när man renoverar en gammal mur. Typ kalkstensbruk eller lerbruk.
Klicka här för att svara