Y
Jag ska laga min hussockel och få en slammad yta men vet inte hur och med vad. 😂
Huset är ifrån tidigt 80tal.

Kratrarna är som värst ca 9mm men oftast 5mm eller mindre.

Jag slipade av ytan (vilket jag inte skulle gjort) med diamantklinga och vet nu att jag måste skapa en ruggad yta för grepp.
Jag har knackat och skrapat bort sådant som är löst.

80% är slätslipad och hel.
Sliten 80-talssockel med sprickor och saltavlagringar, gränsande till jordig mark och lösa föremål. Ska renoveras med slammat ytskikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men några meter har dessa skador som behöver fyllas ut.
Betongsockel med slätslipade och skadade ytor. Kratrar och missfärgningar syns, troligen salt/kalkavlagringar. Byggprojekt från tidigt 80-tal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skadad hussockel från tidigt 80-tal visar sprickor och erosion. Slipade ytor, kratrar och vita missfärgningar syns. Behöver lagas och slammad yta återskapas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tre bilder av en husgrund med måttband som visar sprickor och ojämnheter på mellan 5 mm och 9 mm djup.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mitt mål är:
Sliten hussockel från tidigt 80-tal med slipad yta, små kratrar och missfärgningar, omgiven av löv och trästycke vid basen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Byggblocken är:
Skadad hussockel från 1980-talet med kratrar och slät slipad yta, vissa partier har raster, behov av fyllning och slamma för tapetsering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Vilket, eller vilka bruk ska jag använda?
Ska detta ske i ett eller två moment?
A) Fyll ut. B) Slamma. Eller: Fyll och rugga ytan till att se slammad ut.
Är vita missfärgningar (salt/kalk?) ett varningstecken?


Tack på förhand.
 
P
Du behöver fylla ut allt som är djupare än ca 10mm innan du slammar..
Lite svårt att se på bilderna men skulle tro att det är ett B-bruk, B-bruk är den lägsta klassen som rekommenderas mot mark..
 
  • Gilla
Yrrol
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.