2 745 läst ·
45 svar
3k läst
45 svar
Vilket bolag har bäst TV-box
Ja, jag vill ha något som fungerar som Telia-boxen. Så ja, linjär-TV med den fördelen att man kan sätta igång programmet kl 22 istället för kl 20 t.ex.S sjoelund skrev:Boxen är i princip en app likt andra appar.
Streaming eller sändning att två olika tekniker: antingen skickar man ut samma signal till alla (typ sändningar i det markbundna nätet) eller så skickar man det program en specifik användare vill ha (streaming). Det finns även system för sändningar över internet, men det används i princip ingenstans...
Men det är alltså en tablå med linjär-TV du vill ha i en streamingtjänst (som till exempel Telias) istället för sorterat på program?
Då kan man spola förbi reklamen, vilket jag inte upplevt att man kan när man tittar via en kanal-app.
Det finns i princip inte i några appar/boxar numera. Det blockeras nämligen i avtalen av TV-bolagen.Moana skrev:
Vill du göra det så måste du ha en box med inbyggd disk och spela in kanalerna, men även detta brukar vara svårt att hitta.
Nja, beroende av kanal och när du tittar, så här finns inget entydigt svar.Moana skrev:
Nää, jag kan snabbspola vissa program/sändningar framåt när jag tittar efterhand. Men har kanske tur att de kanalerna inte har någon begränsning.pacman42 skrev:
Vissa tar t.o.m. bort reklam när man tittar i efterhand, så det blippar till om paus men så fortsätter programmet direkt och jag vet att det är reklam när det sänds enligt tablå.
Men tittar du direkt enligt tablåtid fungerar det inte.
Jag har läst i artiklar att flera leverantörer kräver ersättning för att tillåta att man skippar reklamen mha inspelning numera. Och att de skulle tillåta att reklamen inte visas bara för att man tittar senare, det är ju ännu mer orimligt, om de inte får betalt för det då också.A AndersS skrev:Nää, jag kan snabbspola vissa program/sändningar framåt när jag tittar efterhand. Men har kanske tur att de kanalerna inte har någon begränsning.
Vissa tar t.o.m. bort reklam när man tittar i efterhand, så det blippar till om paus men så fortsätter programmet direkt och jag vet att det är reklam när det sänds enligt tablå.
Men tittar du direkt enligt tablåtid fungerar det inte.
Telenors Arrisbox fungerar ungefär som du beskriver. Med hårddisktillval spelar den även in. Serieinspelning fungerar skapligt även om gamla repriser ibland spelas in i onödan.Moana skrev:
https://www.telenor.se/support/tv-stream/kom-igang/tv-box-arris/
Jag gör kanske så att jag testar något annat och är det inte bra går jag tillbaka till Telia.
Noterade att Boxer har bäst pris (de har TLC i baspaketet till skillnad från alla andra), men de har ju usla recensioner så kanske dumt att välja dem.
Noterade att Boxer har bäst pris (de har TLC i baspaketet till skillnad från alla andra), men de har ju usla recensioner så kanske dumt att välja dem.
Jag vet inte mera än hur det fungerar hos oss i praktiken och då är det så som jag beskrev det.😉pacman42 skrev:
Telenors Arrisbox visar hela säsonger av vissa serier från vissa kanaler reklamfritt. Detta trots att samma program "via tablån" har normal reklam. Spelar man in eller tittar upp till en vecka i efterhand kan man spola förbi reklamen på allt.pacman42 skrev:
Boxers play app kommer från Tele2 och är tyvärr inte bra - inte stabil helt enkelt.Moana skrev:
Du borde ju redan nu kunna köra Telias play app direkt i din TV om den inte är väldigt gammal, då ser du ju ungefär hur det är att köra Allente osv när man streamar.
Jaså? Låter inte bra, hade ju nästan bestämt mig för att beställa Tele2!MathiasS skrev: