2 742 läst ·
45 svar
3k läst
45 svar
Vilket bolag har bäst TV-box
Sida 1 av 4
Hoppas det är okej att ställa frågor om TV här, hittar inga lämpliga forum för ändamålet.
Jag flyttar snart till ett hus med fiber från Ownit. Har just nu Telia med en box som jag gillar skarpt. Den har en bra meny, TV-tablå och man kan se program från början om man missar starten eller dagen efter om man vill det och då kan man sola förbi reklamen.
Jag föredrar detta framför att streama.
Har även kollat på Telenor (som samarbetar med Ownit) och Boxer och de har nån Hub som inte verkar vara en box utan nåt annat.
Ni som har dessa, funkar de som min beskrivning av Telia-boxen?
Eller ska jag fortsätta med Telia för alltid?
Jag flyttar snart till ett hus med fiber från Ownit. Har just nu Telia med en box som jag gillar skarpt. Den har en bra meny, TV-tablå och man kan se program från början om man missar starten eller dagen efter om man vill det och då kan man sola förbi reklamen.
Har även kollat på Telenor (som samarbetar med Ownit) och Boxer och de har nån Hub som inte verkar vara en box utan nåt annat.
Eftersom priserna på TV-tjänster varierar stort så kan man ju låta det styra. För mig har det blivit mest prisvärt med Allentes stora paket och där har vi skippat boxar och annat och kör bara deras app i en AppleTV mediaspelare. Där körs också alla andra appar för TV (Netflix, Viaplay, HBO , SVT play osv osv).
Jag har tablåer på linjärkanalerna i min GoogleTV, men ingen TV-box som sådan, är det att streama i så fall? Jag kan välja att installera enskilda kanaler, eller uppsamling av många kalaner exempelvis via Telia, är det ena att streama då, men inte det andra?Moana skrev:
Jag förstår inte skillnaden...
Jag kör Telia hemma via box och samma abonnemang i fritidshuset men då via Telia Play och app i TV, båda kan användas via tablåmeny, kör minipaket med ca 20 kanaler. Normalpris idag 249:-, men brukar finnas erbjudande. För oss är det ingen större kostnad så det är inte värt några kronor att hoppa runt till andra operatörer och vi betalar mindre då jag brukar förhandla alla våra tjänster när de bundna löper ut.Moana skrev:
Ingen större skillnad om man vill engagera sig lite men du arbetar ju nästan inom branschen och tycker det är kul med ny teknik och även göra egna programsnuttar.😉pacman42 skrev:
Jag som haft ett finger med i det en gång i tiden vill idag, det ska fungera och min fru ännu mera.
Så Teliabox, även Play, är som gamla marknätet med kanaler och en enkel tablå.
Har den nyaste Google CC, men med nuvarande tjänst så används den bara till vissa "unika" motorsportsändningar från specifik app under sommarhalvåret där kravet dessutom är att det inte får regna för då ställs det in.😉
Jag förstår frågan. Köpte en Telia-box bara för att kunna prova. Håller med dig om att deras box är bra, och även fjärren. Men innehållet avgör ändå, eller hur.Moana skrev:
Hoppas det är okej att ställa frågor om TV här, hittar inga lämpliga forum för ändamålet.
Mitt råd är att testa andra om du undrar hur deras box/utbud fungerar. Köp ett år och testa. Är du kapitalstark så kan du beålla ditt "älskade" Telia...under tiden (bara ett förslag)
Nja, det fungerar som en telefon, man laddar ned den app man vill ha. Sedan når man dem via fjärrkontrollen. Min far som var kraftigt dement innan han dog hade inga problem att hantera GoogleTV, så det kan uppenbarligen inte vara alltför svårt. Min mor däremot, hon har noll intresse så hon använder det inte, hon väljer att casta allt från telefonen istället...A AndersS skrev:Ingen större skillnad om man vill engagera sig lite men du arbetar ju nästan inom branschen och tycker det är kul med ny teknik och även göra egna programsnuttar.😉
Jag som haft ett finger med i det en gång i tiden vill idag, det ska fungera och min fru ännu mera.
Så Teliabox, även Play, är som gamla marknätet med kanaler och en enkel tablå.
Har den nyaste Google CC, men med nuvarande tjänst så används den bara till vissa "unika" motorsportsändningar från specifik app under sommarhalvåret där kravet dessutom är att det inte får regna för då ställs det in.😉
Boxen är i princip en app likt andra appar.Moana skrev:
Streaming eller sändning att två olika tekniker: antingen skickar man ut samma signal till alla (typ sändningar i det markbundna nätet) eller så skickar man det program en specifik användare vill ha (streaming). Det finns även system för sändningar över internet, men det används i princip ingenstans...
Men det är alltså en tablå med linjär-TV du vill ha i en streamingtjänst (som till exempel Telias) istället för sorterat på program?
Jag hade köpt abonnemang hos den streaminguppsamlare (exempelvis Telia) som jag gillar, sedan installerat den appen på en GoogleTV. Nu har jag iofs GoogleTV i min huvud-TV redan, men i den andra TVn har jag en Chromecast med GoogleTV och det fungerar ju precis likadant...