1 146 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Vilket blir billigast i hallen ?
Jag funderar på 2 alternativ i hallen,
finns idag: ett ojämnt golv med golvspån o cc60 reglar.
1. Lägga vattenburengolvvärme flytspackla in allt o sen klinka
2. Lägga vattenburengolvvärme regla upp glespanel o sedan golvgips, klinka
(räcker det med 1 lager golvgips om man reglar upp cc15 med 28*70 ??)
Tacksam för svar !
finns idag: ett ojämnt golv med golvspån o cc60 reglar.
1. Lägga vattenburengolvvärme flytspackla in allt o sen klinka
2. Lägga vattenburengolvvärme regla upp glespanel o sedan golvgips, klinka
(räcker det med 1 lager golvgips om man reglar upp cc15 med 28*70 ??)
Tacksam för svar !
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 inlägg
Vad har du för golvvärme? Cc30 brukar slingorna vara om det är 17-20mm rör och då blir det lämpligt med 21x120-panel med golvvärmplåtar emellan. Sedan golvgips ovanpå.
Själv gjöt jag med finbetong + armering i en tjocklek av drygt 30 mm. Blev hur bra som helst och kostade en tiondel av flytspacklet. I mitt fall var det en förtjänst på 50.000:- Man får rätt mycket krymppsrickor längs rören, men det är inget att bry sig om. Nackdel; man skall helst vänta i 3 månader innan klinker kommer på.
Själv gjöt jag med finbetong + armering i en tjocklek av drygt 30 mm. Blev hur bra som helst och kostade en tiondel av flytspacklet. I mitt fall var det en förtjänst på 50.000:- Man får rätt mycket krymppsrickor längs rören, men det är inget att bry sig om. Nackdel; man skall helst vänta i 3 månader innan klinker kommer på.
Det blir standard slang.
ja plåtar kan ju bli rätt lämpligt, men det blir cc30-12=18cm fritt för enbart en skiva golvgips då, tänker lite på svikten bara...
Då måste du haft en stor yta om det blev en förtjänst på 50 000:-
Jag undar hur det blir med allt organiskt material som suger åt sig fukten när man gjuter eller flytspacklar med för den delen..
ja plåtar kan ju bli rätt lämpligt, men det blir cc30-12=18cm fritt för enbart en skiva golvgips då, tänker lite på svikten bara...
Jag undar hur det blir med allt organiskt material som suger åt sig fukten när man gjuter eller flytspacklar med för den delen..
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 inlägg
C/c 300mm innebär att du lägger 21x120 med 30mm mellanrum. Ytan blir med andra ord nästan täckt av panelen; 120mm gles, 30mm lucka, 120mm gles, 30mm lucka osv. Du gör nog en tankemiss.fooney skrev:Det blir standard slang.
Det organiska materialet skall prime:as innan du gjuter på det. Annars torkar det ut i gränsytan och ger dålig hållfasthet.
Klicka här för att svara