Jag och min make överväger att sätta in batterier för att komplettera våra solceller. Dels för att kunna lagra solenergin vi skapar men också för att kunna köpa el när det är billigast på dygnet.
När jag har tittat på systemen så verkar själva batterierna vara någorlunda likvärdiga, men styrsystemet + appen verkar vara det som gör att man får ut mer eller mindre av systemet.
Det jag har uppfattat att vi behöver ta hänsyn till är:
Att systemet kan ladda när elen är billig
Att systemet lär sig våra konsumtionsmönster
Att systemet även tar hänsyn till effektavgifter när det bestämmer när det skall köpa (japp vi bor i Göteborg)
Att systemet har bra stöd för stödtjänster
Det system vi har tittat på är:
Sesol - iSolarCloud (ser ut att inte kunna hantera särskilt mycket automatiskt)
1KOMMA5 - Egenproducerat batteri och egen app/system Heartbeat
Solarkraft - Batteri och system/app från Emaldo
Jag skulle varmt uppskatta att få råd runt vilka andra leverantörer jag borde titta på samt vilka system ni har och hur ni upplever att de funkar. Har någon av er testat Heartbeat eller Emaldo (vilket väl så här långt ser ut att vara intressantast) och vad tycker ni om dem?
När jag har tittat på systemen så verkar själva batterierna vara någorlunda likvärdiga, men styrsystemet + appen verkar vara det som gör att man får ut mer eller mindre av systemet.
Att systemet även tar hänsyn till effektavgifter när det bestämmer när det skall köpa (japp vi bor i Göteborg)
Jag skulle varmt uppskatta att få råd runt vilka andra leverantörer jag borde titta på samt vilka system ni har och hur ni upplever att de funkar. Har någon av er testat Heartbeat eller Emaldo (vilket väl så här långt ser ut att vara intressantast) och vad tycker ni om dem?
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 718 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 718 inlägg
Jag har inget batteri.C Ceril skrev:
Homevolt hör nog till de smartare batterisystemen. I alla fall Tibbers variant.
Sigenergy bäst på marknaden överlägsetC Ceril skrev:Jag och min make överväger att sätta in batterier för att komplettera våra solceller. Dels för att kunna lagra solenergin vi skapar men också för att kunna köpa el när det är billigast på dygnet.
Jag kör "Tiibber" homevolt och kan rekommendera den.C Ceril skrev:
Valde den då ville ha standalone batteri och kunna sätta det utomhus.
Till skillnad från de andra bolagen är Tibber ett el/mjukvarubolag som anpassar sig efter hur det ser ut.
Många andra har ganska enkel eller dum optimering, så skulle dubbelkolla hur den funkar och inte bara lita på den. Skulle aldrig köpa från ett solcell bolag då de går i konkurs stup i kvarten.
Men Sinergy/Emoraldo får man kolla upp hur Styrningen fungerar (kan ej uttala mig, men tror inte bara på bristfällig beskrivning). Tibber fixar iaf allt automatisk och som man förväntar sig att den anpassar sig efter elpriserna.
Saknar effekt avgift hantering (kommer) och snart kommer ladda med Solel till elbilen (inget egentligen med batteriet att göra). Saknar givetvis ö-drift!
Stort tack! Vi skulle vilka ha ca 20 kWh lagring och Tibber verkar vara lite inflexibla här då de har 13 eller 6,6 kWh att välja på. Är de utökningsbara eller behöver man köpa en växelriktar-batterikombo till?B buffyin skrev:Jag kör "Tiibber" homevolt och kan rekommendera den.
Valde den då ville ha standalone batteri och kunna sätta det utomhus.
Till skillnad från de andra bolagen är Tibber ett el/mjukvarubolag som anpassar sig efter hur det ser ut.
Många andra har ganska enkel eller dum optimering, så skulle dubbelkolla hur den funkar och inte bara lita på den. Skulle aldrig köpa från ett solcell bolag då de går i konkurs stup i kvarten.
Men Sinergy/Emoraldo får man kolla upp hur Styrningen fungerar (kan ej uttala mig, men tror inte bara på bristfällig beskrivning). Tibber fixar iaf allt automatisk och som man förväntar sig att den anpassar sig efter elpriserna.
Saknar effekt avgift hantering (kommer) och snart kommer ladda med Solel till elbilen (inget egentligen med batteriet att göra). Saknar givetvis ö-drift!
Man kan få 2x13,3kwh så 26,6kwh. Smartas är nog 2st 6,6kwh som man köper två extra batteri blad nästa år för maximera grönt bidrag och en installation. Batteriet är standalone (inbyggd växelriktare) så man får dubbel effekt med två styckna. Och dubbla GR.C Ceril skrev:
Men 20kwh låter högt, vi klarar 30% av vårt behov vintern med 13,3kwh. Så kanske energieffektivisera huset.
Kan man installera batteribladen själv för utbyggnaden?B buffyin skrev:Man kan få 2x13,3kwh så 26,6kwh. Smartas är nog 2st 6,6kwh som man köper två extra batteri blad nästa år för maximera grönt bidrag och en installation. Batteriet är standalone (inbyggd växelriktare) så man får dubbel effekt med två styckna. Och dubbla GR.
[bild]
Men 20kwh låter högt, vi klarar 30% av vårt behov vintern med 13,3kwh. Så kanske energieffektivisera huset.
Vårt hus är nog rätt energieffektivt, men det har visat sig att vi har rätt energikrävande hobbies 😀
Kan man köra Tibbers batterisystem, inklusive app och grid rewards, utan att vara elkund hos dem?
Jag tror en installatör måste lägga in det, kan iaf beställa extra blad nu från Tibber.C Ceril skrev:
Appen går och web gränssnitt kommer (så kanske kan komma andra aktörer då), så för GR o smart styrning behövs Tibber elavtal. Finns Svea solar Homevolt med, men skulle aldrig valt det (läst om vissa som fått den upplöst till Tibber, men ingen som bytt till Svea).
Förespråkar energieffektivisering över att lösa allt med batteri/solceller, sitter själv nu på Energiklass B från E när vi köpte huset. Men hobbies är svårare, minna är SEK intensiva
Personligen tycker jag en mycket relevant fråga är hur fristående systemet är, dvs. hur frikopplad är man från leverantören.
Vad händer om Tibber (exempelvis) går i konken och du har ett batteri från dem? Hur funkar styrningen/mm då?
Hur funkar styrningen om batteriet tappar nätverket ett par timmar?
Går det att styra batteriet manuellt/lokalt, helt utan internetuppkoppling?
Vad händer om Tibber (exempelvis) går i konken och du har ett batteri från dem? Hur funkar styrningen/mm då?
Homevolt kan programmeras utan Tibber, jag ser en del som redan gör det och de kanske kommer publicera sina arbeten framöver, om det finns en planering i batteriet så klarar det sig utan uppkoppling, det balanserar tex själv mot last/produktion efter den planering som är gjord. Batteriet har ett lokalt nätverksinterface där all styrning kan göras men om du vill ha det helt automatiskt från Tibber, som de flesta har, så krävs anslutning, antingen via wifi eller LTE.tveksamt skrev:
Personligen tycker jag en mycket relevant fråga är hur fristående systemet är, dvs. hur frikopplad är man från leverantören.
Det är ju bra, det är en sådan sak som jag kan tänka mig att många inte tittar på så noga. De vill ha en färdig lösning som fungerar bra och säljarna är då inte sena med att slänga ur sig "smart styrning" och "avancerade AI-funktioner" med mera. Att man då möjligen låser sig till en specifik batterileverantörs servrar, eller måste ha ett visst elhandelsbolag kanske inte framgår så tydligt.
Ja men jag är själv lite slö där och tycker det är rätt skönt att vara i Tibbers bubbla, jag hade höga ambitioner om att skapa styrning men nu tycker jag det funkat tillräckligt bra. Man kan ju ändra sig och jag har sett att det redan byggts saker i HA, de är nog inte perfekta idag men det är nog ett område som lockar folk.tveksamt skrev:
Det är ju bra, det är en sådan sak som jag kan tänka mig att många inte tittar på så noga. De vill ha en färdig lösning som fungerar bra och säljarna är då inte sena med att slänga ur sig "smart styrning" och "avancerade AI-funktioner" med mera. Att man då möjligen låser sig till en specifik batterileverantörs servrar, eller måste ha ett visst elhandelsbolag kanske inte framgår så tydligt.