Byggahus.se

Vilket avlopp till toalett?

1. Carl_Elvis
    Medlem Nivå 6
    Exakt VAD är det som ska sticka upp ur golvet för att montera en toalett (i mitt fall en vägghängd på fixtur)?
    Det finns hur mycket regler och standarder som helst som reglerar hur jag bygger mitt badrum, men INGENSTANS ser jag någon som skriver "...och det rör som sticker upp ur golvet (med minst 60 mm till vägg) skall vara ett XXXXXXXX..."
    Ska det vara ett rakt 110 mm rör bara, eller ska det finnas en muff ovan golv eller vad är det en rörmokare förväntar sig att hitta?

2. findus42
    Medlem · Nivå 21
    110 vanligt rör med eller utan muff. Sedan löser du installationen av tronen med lämpliga övergångar. Finns lite olika. Till vägghängda stolar brukar det följa med ett anslutningsrör till 110. Brukar vara pilligt att mäta in det. I ditt fall så antar jag att anslutningsdelen kommer sitta i fixturen.

Googla fram en måttskiss och placera 110-röret så du slipper ytterligare böjar.

En undran... (eller några)
    Om du nu ändå tänker ha ett avlopp som kommer upp ur golvet som skall tätas och sedan byggas in i en låda. Blir det inte svårare att hålla rent än om du har en vanlig golvställd stol? Eller kommer tätskikt och våtrumsvägg dras upp utanpå fixturen? I så fall... hur tänker du om framtida haverier och läckor från den vägghängda tronen? Blir det skvallerrör på olika nivåer med tätade baljor bakom kulisserna?

Mvh Findus

3. Carl_Elvis
    Medlem Nivå 6
    Nja, tätskiktet ska ju vara bakom fixturen, så att den är "inne i våtrummet" så att säga. Så visst bygger man in den i en låda. Ska fixas skvallerrör har jag för mig, men bara vid golv.