1 926 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Vilket är bäst säkerhetssystem för en tvårumslägenhet i stan?
Vilket är bäst säkerhetssystem för en tvårumslägenhet i stan? Larm eller niotillhållarlås? Mina föräldrar har haft bägge och tycker att ett larm är smidigare att larma på och av. Men om tjuven väl har brutit sig in, tar det väl inte så lång tid att gå igenom en tvåa efter värdesaker. Han kanske kan kalkylera med att han hinner iväg innan vaktbolaget är på plats. Är det bättre med niotillhållarlås?
Medlem
· Stockholm
· 605 inlägg
En bra säkerhetsdörr ska räcka, såvida inte lägenheten ligger på nedre botten och därmed har andra svaga punkter.
Extremt ovanligt att inbrottstjuvar tar sig igenom säkerhetsdörrar utan att störa grannarna.
Extremt ovanligt att inbrottstjuvar tar sig igenom säkerhetsdörrar utan att störa grannarna.
Ett bra lås är värdelöst om dörren är kass så när man tänker fysiskt skydd måste man tänka på helheten.
Utan att ha några belägg för det får jag intrycket att tjuven vid lägenhetsinbrott ofta utnyttjar någon svag punkt som är väsentligt lättare att ge sig på än låset. Olåsta dörrar, öppna fönster, klena dörrar, brevinkast osv.
Utan att ha några belägg för det får jag intrycket att tjuven vid lägenhetsinbrott ofta utnyttjar någon svag punkt som är väsentligt lättare att ge sig på än låset. Olåsta dörrar, öppna fönster, klena dörrar, brevinkast osv.
Först måste du skilja på larm, larmcentral och väktare då de inte är synonyma med varandra.
Du kan ha ett larm utan det andra. Larmet i sig skyddar inte mot inbrott, det gör inbrottsskydd t.ex. säkerhetsdörr, galler och lås.
Ett extra lås är bättre än ingenting, men absolut bäst är en säkerhetsdörr. Komplettera med en sån här så är det i princip omöjligt att få upp dörren utan tunga verktyg. http://www.sp.se/en/index/services/...rar/tillbehor/Sidor/default.aspx?cert=AX10547
Bor du på bottenvåningen kan du förstärka med fönsterlås, galler, polykarbonat eller liknande till fönster.
Du kan ha ett larm utan det andra. Larmet i sig skyddar inte mot inbrott, det gör inbrottsskydd t.ex. säkerhetsdörr, galler och lås.
Ett extra lås är bättre än ingenting, men absolut bäst är en säkerhetsdörr. Komplettera med en sån här så är det i princip omöjligt att få upp dörren utan tunga verktyg. http://www.sp.se/en/index/services/...rar/tillbehor/Sidor/default.aspx?cert=AX10547
Bor du på bottenvåningen kan du förstärka med fönsterlås, galler, polykarbonat eller liknande till fönster.
Produkter som diskuteras: "fönsterlås"
Fönsterlås
Fönsterlås kan vara en väsentlig säkerhetsfunktion i hemmet eller arbetsplatsen. De är utformade för att ge extra skydd mot inbrott och att förhindra oavsiktligt öppnande av fönster, särskilt viktigt i hushåll med små barn.
Läs mer
Medlem
· Västmanland
· 304 inlägg
Lås/galler och klistermärken om dna-märkning. Man kan ju montera gallergrind innanför vanlig dörr eller motordrivet jalusi som alternativ till säkerhetsdörr. Eller sätta gallergrind mellan över- och undervåning om det blir bättre. Nackdelen är ju isåfall att boven redan är inne och kan arbeta ostört, så då skulle jag iaf komplettera med ett litet larm.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden