Jag vet att man inte får dra kabelrör och koppla el själv! Men rita måsta man väl få göra?😉
Elritning med kablar och symboler, del av byggprojektplanering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Skulle tro den nedre ritningen.

• Gilla
Grod4n och 1 till
  • Laddar…
M merbanan skrev:
Skulle tro den nedre ritningen.
Är bered att hålla med dej.

S
Definitivt nedre ritningen

Du har inte ritat en enda kopplingsdosa på vägg dock, är det för att du inte vill ha såna? Annars är det ett alternativ :)

S SueCia skrev:
Definitivt nedre ritningen

Du har inte ritat en enda kopplingsdosa på vägg dock, är det för att du inte vill ha såna? Annars är det ett alternativ :)
Vill inte ha kopplingsdosor på väggen när det inte behövs.

Kopplingsdosor används i ytterst liten omfattning. Använder man takdosorna som kopplingsställen behövs dom inte. Sedan saknar jag vägguttag som man normalt lägger på samma grupper som belysningen. Två olika grupper, uppdelade på rummen, med belysning i rummet och angränsande rums vägguttag så att man får två olika grupper i alla rummen. Skulle det då gå en säkring blir det inte helsvart.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Kopplingsdosor används i ytterst liten omfattning. Använder man takdosorna som kopplingsställen behövs dom inte. Sedan saknar jag vägguttag som man normalt lägger på samma grupper som belysningen. Två olika grupper, uppdelade på rummen, med belysning i rummet och angränsande rums vägguttag så att man får två olika grupper i alla rummen. Skulle det då gå en säkring blir det inte helsvart.
Saknar o saknar, man kan väl inte sakna något som inte finns🤔
Alla Vägguttag har egna grupper eftersom det är badrum, Tvättstuga och kontor, om det skulle varit sovrum o liknande skulle jag hålla med dej👍

A
Du kan föra in gruppnummer vid uttag och apparater på dina fina ritningar när du är klar så får du gruppscheman att skriva ut och sätta upp om det är en riktig elanläggning.
Gruppscheman ser man inte ofta nuförtiden.

• Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Du kan föra in gruppnummer vid uttag och apparater på dina fina ritningar när du är klar så får du gruppscheman att skriva ut och sätta upp om det är en riktig elanläggning.
Gruppscheman ser man inte ofta nuförtiden.
Det är tanken att ha elritningar och gruppscheman och alla andra ritningar o dokument i ordning om bygget när det är klart.

Nu dök nästa fundering upp. Nu är matningen via takdosa men många tåtar blir det.
Känns det här rätt? Om inte så ge mej en hint om hur jag ska göra det enklare.
Kopplingsschema för elinstallation med takdosa, flera ledningar och kopplingspunkter.
Skapa konto

Du kan ju dra fyra trådar i några rör i stället för två rör med tre. Och det ryms många trådar/kopplingar i en takdosa.

• Gilla
kan inte allt och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Du kan ju dra fyra trådar i några rör i stället för två rör med tre. Och det ryms många trådar/kopplingar i en takdosa.
Tycker du det ser vettigt ut så här?
Elektriskt kopplingsschema med symboler för strömbrytare, lampor och ledningar, med förfrågan om det ser korrekt ut.
Skapa konto

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Du har ritat 2 poliga brytare varför? Normalt har man enpoliga. Och till brytarna behöver du fas och två tändtrådar och i stället för två brytare en kronbrytare.

• Gilla
kan inte allt
  • Laddar…
E elmont skrev:
Du har ritat 2 poliga brytare varför? Normalt har man enpoliga. Och till brytarna behöver du fas och två tändtrådar och i stället för två brytare en kronbrytare.
Tändtrådar
1 Ena taklampan
2 Andra taklampan
3 2 st fönster belysningar
4 2 st fönster belysningar
Behöver få med fas och tändtråd till den första fönsterbelysningen i båda kretsarna så att jag kan styra dom med Brytare och Shelly puck.
Hoppas du förstår vad jag svamlar om

A
Ser bra ut tycker jag. Du ska nog ha två st kronbrytare där istället för två-poliga.

• Gilla
kan inte allt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.